Spillegalbrukerenes drømmespill

#42
Jeg har et konsept sånn nogenlunde klart, men må finskrive det og kritisere det selv først før jeg slipper det løs for ulvene ;)
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#44
Opprinnelig skrevet av Shadar@04.08.2004, 01.23
Ah, ja. Fenrir reiste bort i dag, han blir borte en liten stund. Med mindre The Creature har sin shit in order kan jeg godt være først.
82769​
Dersom dette er greit for The Creature så er det bare å fyre løs Shadar :tommelopp:
 

SHDR

Gullmedlem
#45
alt.SCHMERTZ: Et Japansk-Tysk Shoot'em-up.

Er ... plager det noen at jeg tar historien på engelsk? Den høres enda teitere ut på norsk enn på engelsk. Blah. Jeg tar den på engelsk, jeg. My post, my rules.

Bakgrunn:

In 20XX, a sinister organization called Neue Alte Zeitgeist Irrlicht rises from the conservative, beaureucratic Dritte Panzer-Reich, a small European state comprised of much of what used to be Preussia. After a performing a military coup in Dritte Panzer-Reich, N.A.Z.I. break the world-wide non-aggression pact of 2071, the year of the great collapse, by attacking and occupying Nova Czech Republika, and later United Serbocroatian Poland. The United Nations and the European Union fails to make a response, tied up in the ever-growing problems of smaller countries breaking out of the EU and whether the UN can sanction an embargo affecting all of these maverick states, and tireless bickering over territorial borders and the all-but-collapsed pan-European economy.

However, intelligence agents of New Nippon Empire, Inc. intercepts and decodes fragments of a Dritte Panzer-Reich plan to attack France and N.U.S.S.R (Nova United Soviet State Republic), the Schlieffen v.2.0. In a fit of desperation, New Nippon Empire, Inc. responds to this potentially critical situation by dispatching cyber-soldiers Rei Kawamura (14) and Chiyoko Koizumi (15) to deal with the imminent threat.

With their custom-built alt.SCHMERTZ fighter jets and led by Russian general Nabokov, Rei and Chiyoko represent humanity's last hope of redemption from the iron fist of the N.A.Z.I organization and their dastardly cohorts.

Flotte saker, eh? Historien er så faggot som mulig, og er mer eller mindre enn unnskyldning for å lage cheesy cut scenes med kule karer i Gestapo-uniformer, og ikke minst Chiyoko og Rei halvnakne og svette. Jepp, jeg skal spille på alle tyske og japanske konvensjoner for å parodiere dem begge. Men hvor leder dette hen? Hvordan skal denne udugelige historien spilles?

Svaret er enkelt: En shoot'em-up.

Konsept

Spillet begynner med en kort introduksjon, Super Nintendo-style med halvanimerte bilder. Disse vil være ekstremt anime-stylet, med den slickeste kommers-anime-looken tenkelig. Deretter presenteres spilleren med et verdenskart. Eller et litt begrenset europakart, da. Spillet foregår i Tyskland, Polen, Preussia, Austria og Tsjekkoslovakia, hver med fire brett der det siste brettet avsluttes med en boss. Hvert av landene har en butikk der du kan kjøpe power-ups i form av ekstra liv og spesialvåpen, som vi vil komme tilbake til. Så langt, så enkelt. Du navigerer rundt på kartet langs ruter, som i de fleste andre kartbaserte spill, og en eller annen funky transition-effekt sørger for smooth overgang fra kart til brett.

Selve gameplayet er ganske enkelt: du styrer et skip som beveger seg opp en vertikalt scrollende skjerm med WASD, skyter med venstre museknapp og bruker spesialvåpen med høyre museknapp. Selve brettene vil først og fremst overvelde spilleren med gigantiske barrager med kuler, men også litt variasjon i form av små puzzle-aktige problemer der du blir nødt til å bruke spesialvåpen på en spesiell måte for å overvinne en fiende eller boss, eller fjerne en sperring.

Så over til den egentlige stjernen i showet: Spesialangrepene. I de fleste andre spill trykker du på en knapp for å aktivere en eller annen superbombe eller dødsstråle, mens dealen her er at du holder inne høyre museknapp og bruker musen til å tegne former som fungerer som spesialangrep. Disse spesialangrepene kan være frihånd, som du starter med, der du tegner en linje hvis bredde og retning dikterer hva slags stråle som resulterer, mens andre former kan være trekanter, hus, sirkler eller timeglass. Disse ulike spesialangrepene er fokus på gameplayet, og vil være veldig lett tilgjengelige når de først er kjøpt. Du equipper to spesialangrep per brett, som byttes mellom via musehjulet, og ikke alle hemmeligheter kan finnes med de første spesialvåpnene, hvilket gir litt incentiv for å spille brett flere ganger.

Spesialangrepene kjøpes i butikker i hver verden, for poengene du oppnår ved å skyte fiender, bygninger, turrets, bosser og selvsagt ved å få bonuser. Power ups vil også fåes på brettene, men varer bare brettene, eventuelt livet, ut, for å hindre at du ender opp som et ustoppelig gunship etter to-tre nivåer. Du kan kjøpe permanente power ups ved siden av spesialangrepene, men disse vil ikke ha en like dramatisk effekt som power upsene, men heller gradvis øke antallet skudd spilleren kan skyte, vinkelen på disse og styrken.

Som dere sikkert vet pleier shmups å ha en gimmick, et overordnet tema som gjerne er helt fjernt iforhold til hva slags spill det er, og ikke minst fryktelig pretensiøst. Jeg er ikke noe dårligere selv. Temaene mine er ganske enkle, dog. Jeg velger å la all musikk, all leveldesign og alle bosser være inspirert av klassisk litteratur og musikk fra de forskjellige landene spillet foregår i. I Tyskland vil du for eksempel få brett inspirert av Nietschze og Weimar-epoken, i all sin Wagnerske prakt, mens Tsjekkoslovakia vil inspireres av Franz Kafka, Milan Kundera og annen litteratur. Eksempler på dette er En Spøk, I Fangeleiren og Forvandlingen, som alle vil fungere som temaer for brett. Prøyssenland vil ha Emmanuel Kant, Polen vil ha Dvorak, Østerike vil få sine keisere og wienerkultur. Overordnet alt dette er selvfølgelig temaet japansk kulturimperialisme, i form av Rei og Chiyoko som legger bak seg et ødelagt Europa via spesialangrep som Sakura Bombu og Tokimeki Rampage. Jepp, dette er komplett bullshit, og det blir dødsmorsomt!

Spillmotor

Denne delen av spillet er det Madsy som står for, og slikt sett bør det være han som presenterer den ... jeg kan ikke nok om slikt til å kunne si noe spennende om den, heller :flau:

Uansett skal det være pathfinding for fiender, som skyter ved scriptede intervaller og beveger seg i bølger. Når disse eksploderer vil det akkompagneres av en flystyrt via spriteskalering og partikkeleffekter for fly, mens mer futuristiske maskiner som ikke helt uten videre styrter heller vil eksplodere i en sky av partikler og debris. Det vil bli veldig enkel dynamisk lyssetting, samt partikkelsprut når kuler treffer noe.

Har jeg engang nevnt at det hele blir 2D?

Til slutt ...

Jeg skulle gjerne presentert en del concept art, logoer, kart, flere gameplay-konsepter (som bosser, faktiske leveldesigns) og så videre, men jeg vil jobbe mer med dette før jeg viser det fram, legger uansett ut en link til den første spillbare alphaen vi får opp så alle kan teste og si hva de synes om spetakkelet. Oppdateringer følger etterhvert som mer og mer utvikles, men jeg kommer til å holde kortene litt nære brystet med hensyn til en del av gameplayet, til dels for ikke å spoile moroa, og til dels for å hindre at noen bøffer noe :flau: Jeg har litt planer for dette konseptet ...
 
#46
Jeg synes at du har lagt frem et meget stilig konsept, som høres veldig stilig ut. det var meget engasjerende å lese gjennom!

Jeg har bare et par ting jeg kan tilføye. Ville det ikke vært en ideè å ha co-op i spillet?
Og hva med at man kunne bytte mellom å styre forskjellige fly i singleplayer?

Dette er bare to ideèr jeg kom på mens jeg leste gjennom konseptet ditt. Jeg tror at spillet vil bli ganske spennende, underholdende, og, ikke minst, vanedannende! Jeg synes du har presentert frem et utrolig bra konsept, men slike 2d spill har vært lagd før. Derfor kunne det vært en idè å legge til en del nye ting.

Jinzo
 

SHDR

Gullmedlem
#47
Co-op over LAN er planlagt. Men nyheten i spillet er mouse-gesturingen. Tro meg: slik jeg ser det for meg kommer den til å gjøre en veldig stor forskjell, og hele spilldesignen er basert rundt akkurat dette. Jeg kunne dratt konseptet mye lenger, men dette er noe jeg jobber med, og jeg har aldri gjort et spill før. Så jeg holder hodet litt kaldt for nå og lager noe litt tradisjonelt, som øvelse. Så skal vi se på de virkelig høytsvevende konseptene om et års tid ...
 
#48
Sammarbeidsmodus sammen med Shadars våpen, kan skape komplikasjoner.
Derfor venter vi med det, til spillet funker med en spiller. Så kan vi starte å leke oss.
 
#49
Vel, historien er jo bedre gjennomført enn på de fleste andre shot em' ups som jeg har spillt, som er et pluss.
Ser ut til å være et veldig bra 2D spill.

Og la meg spørre, har du tenkt på vanskelighets grader?
Eller Gamepad muligheter?

Har forresten begynnt litt med mitt eget konsept.
 

SHDR

Gullmedlem
#50
Vanskelighetsgrader blir det. 3 stykker, hadde jeg planlagt. Hvordan de implementeres blir interessant. Vent noe à la Ikaruga: du *SKAL* ikke klare spillet på Hard uten å ha gitt spillet noen timer.

Gamepad muligheter blir det nok ikke, ettersom spillet er avhengig av presisjonen musen gir. Jeg satser dog på å porte det til Nintendo DS, enten som homebrew eller ved å pitche det ferdige PC-spillet for noen. Jeg tror det kan bli bra ...
 
#51
Drømmespillet mitt er et spill hvor du kan gjøre akkurat hva du vil. Altså det må være et FPS/RPG spill. Du starter dagen ved å våkne opp i senga di og fra der og da kan du gjøre hva du vil.

Vil du gå ut å få deg en jobb så kan du det...vil du gå ned å slå ihjel alle du finner i huset så kan du det. Altså alt fra di helt vanlige ting i real life til di mest syke og perverse ting en kan tenke seg :blunk: !

Tenk dere det da...en gigantisk verden som DU kan gjøre hva du vil i!

Og tenk åssn muligheter det hadde hatt om det var online, plutselig midt på natta blir du vekt pga noen bryter seg inn i huset ditt... Ja dere skjønner tegninga.

Det hadde vært mitt drømme spill.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#53
Høres bra ut Shadar. Hvordan går det med utvikligen btw? Har dere satt opp noen milestones og en eventuell utgivelsesdato?

Jeg er uansett klar for DS-versjonen allerede! :tommelopp:
Har tenkt å satse en god del på homebrew-miljøet til den lille herligheten når den tid kommer, så muligens jeg kan hjelpe på en evt. port.
 
#54
Motoren går framover, men likevel sitter jeg i et dilemma pga noen matematiske utfordringer. (Litt mangel på mattekunnskaper fra min side) For å gjøre det enkelt for Shadar, lager jeg filformater til det meste, samt en leveleditor. Han er kunstneren/designeren av oss to, så han skal få lage spillet slik han vil ha det.
 

Maraj

Ålø- og energiminister
#55
Opprinnelig skrevet av Shadar@07.08.2004, 12.58
...cyber-soldiers Rei Kawamura (14) and Chiyoko Koizumi (15) to deal with the
Somwhat visste jeg at Hovedpersonen(e) begge kom til å være kvinnelige og under seksuell lavalder... :D
 

Maraj

Ålø- og energiminister
#57
Sånn er det. Vi har alle våre personlige fetisher.
 
#59
Håper virkelig at spillets helter er kvinnelige, men dog kanskje litt unge :D

Konseptet høres forresten direkte møkkakult, og jeg vurderer å fjerne Shadar fra listen min over drittsekker som tror de er noe ;) :ler:

Dette kan bli virkelig kule greier å kose seg med, spesielt når du føler deg klar til å ta deg et varmt bad eller noe.

Vel det samme kan det være...

En ting du burde ha utdypet litt er hvordan spesialangrepene vil påvirke gameplayet. Kan man pøse ut evig med spesialangrep, eller er de begrenset til eksempelvis ti ganger pr. brett? Manasystem el. lignende? En annen ting som kunne vært sinnsykt kult er å spleise sammen flere spesialangrep for å utvide effekten, noe som vil føre til mye eksperimentering, dette ville dog bare bli mulig med flere enn to spesialangrep på hvert brett.

Jeg har også litt problemer med å se for meg co-op delen sånn for øyeblikket, siden spillet er 2D, men kanskje det kommer etterhvert...

Og til slutt må jeg bare spørre, Er dette virkelig det egentlige drømmespillet ditt? Spillet du ville lagd om du hadde alle resursene som var nødvendig til å blåse selv EA utover sidelinjen? På meg virker det litt mer som et morsomt prosjekt man holder på med på fritiden. Kanskje litt utenfor emnet. Jaja... Hva vet vel jeg...
 

Maraj

Ålø- og energiminister
#60
Opprinnelig skrevet av Cybermjau@15.08.2004, 01.39
Somwhat visste jeg at Hovedpersonen(e) begge kom til å være kvinnelige og under seksuell lavalder... :D
Dessuten. Hvem har sagt at sex ikke selger? ^_^