Steam-tråden for Mac (og PC antar jeg (sukk))

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Til windows. UnrealEngine kan brukes til å lage spill til SteamOS, som kjører på linux og OpenGL. Hvorfor gjør du dette så vanskelig?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Elsker når vi krangler og så er vi egentlig enige. Det var poenget mitt også, må få på no OpenGL-renderer til Linux og så er det i boks.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hva er det UE3 bruker i dag? Mesa?
Nå får jeg passe på her, da. Hvis du mener "bruker" som i "bruker for å kjøre på Linux", så viser et kjapt Google-søk på "unreal engine 3 linux" at noen tydeligvis har porta enkelte spill ved å bruke SDL, men ut av eska er det ikke Linux-støtte i UE3. Derav "mekk OpenGL-renderer" som jeg prøvde meg på litt tidligere her. (Mesa er OpenGL forøvrig)
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Mesa er en linuxbasert open source-implementasjon av OpenGL, så har du laget noe på OpenGL 3.2 eller lavere kan du kjøre det på linux. My bad, forresten. Jeg bare skummet over UnrealEngine-artikkelen på wiki der de påsto at UE støtter linux, uten at det er noen kilde for påstanden.
 
Min mening? Tjah. Kan bli fett? Ser ikke for meg at Valve satser på at dette skal bli noe som skal "TA ROTTA PÅ WINDOWS" (sitat alle norske spillsider i dag), siden det åpenlyst er retta inn kun mot Steam og enkelt oppsett..
Jeu, men samtidig er det jo ikkno hemmelighet at Valve (Gabe) ikke er så happy med visse retninger Microsoft tok med Windows 8. Så nei, ikke et forsøk på å "TA ROTTA PÅ" Windows, men trolig første steg på en lang reise for å gjøre seg mest mulig uavhengig MS og Apple sine operativsystemer.

Samtidig er det vel et grep for å hanske opp med de to poengene folk kommer med når de argumenterer for hvorfor de foretrekker å kjøre konsoll. Stress med oppsett/det tekniske og så erdi jo så glad i den sofaen sin. Om de nå annonserer denne steamboxen og klarer å gjøre at den kan laste ned og kjøre spill like enkelt og pålitelig som iOS og konsoller så tror jeg at vi langsiktig sett kan snakke om en framtid der Fifa-Per og COD-Kari spiller Fifaen og torsken sin på en PC som står under TVen. Hadde ikke klaga jeg, iallfall.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Neida så, i går på spillquiz havnet vi en stor diskusjon rundt SteamOS og Steamboxen som vi alle antar er rett rundt hjørnet. Diskuterte en hel masse og ikke minst prissetting via Steam, hvem som bestemmer hvor mye spillene koster til forskjellige tider og hvor stor del av kaka Valve tar for å være distributør. Det ble nevnt de har en flat 30% royalty uavhengig av spill, utvikler, pris osv samt at utvikleren selv bestemmer om han vil selge spillet for 3 eller 3000 kroner.
Utviklet seg etterhvert til en diskusjon i vår ekslusive TÜA-facebookgruppe og da havner det jo kjapt her, noen innspill?

Ble nysgjerrig etter diskusjonen vår i går, kunne en av dere sendt meg en kilde på royaltistrukturen til Valve? Om de har en flat 30% for alle uansett alt og utviklerne helt uavhengig bestemmer utsalgspris er eventuelt en ganske gutsy måte å gjøre det på, men på den andre siden passer det godt at det er Valve som gjør det!
Ja for i følge denne er det individuelle avtaler fra spill til spillhttp://www.steampowered.com/steamworks/FAQ.php
Vet jeg har lest at det var 30% en gang, men mulig det var en generalisering.
Har også hørt det fra flere kilder, mange indieutviklere sier det samme. Kan sikkert google et par sitater til deg senere. Det med Amazon og Apple *vet* jeg er sant
Nettsiden og FAQen du viser til gjelder spesifikt for Steam Greenlight, som først og fremst er indieutviklernes domene, og som du selv påpeker, setter folk prisene på produktene akkurat slik de vil: «Pricing is very title specific, and we've got a lot of data and experience to help you decide on what the best price is for your title. We'll work with you to figure out pricing.» Dette var vi da ikke uenige om igår?
Når det kommer til "revenue split" – igjen, dette gjelder i hovedsak Steam Greenlight – så snakker de ikke høyt om det på forhånd, uvisst av hvilken grunn: «We don't discuss our revenue split publicly. Once your game goes through Steam Greenlight, we'll get to those details.»

Men la meg se om jeg har skjønt det kritiske "big business" perspektivet ditt: Det eksisterer altså en hypotese om at Steam tar en mindre cut av, si, "storutgivere" (Activision, Ubisoft, etc) enn mindre "indieutviklere", nettopp fordi de vil tiltrekke seg de største titlene. Denne artikkelen (http://www.develop-online.net/...) tilsier noe i den motsatte retningen, og antyder også at tallet 30% ikke er helt rigid, men at de er "konkurransedyktige" ift. Apple o.l., samtidig som at «if we become highly variable with our revenue [split], that would create friction. And people wouldn’t use our service as much, so we have to always be fair». Både og, altså.

Så har du igjen utviklere som Phil Fish, som åpent sier at cut'en til Steam – i hans tilfelle, vel og merke – er nærmere de tretti som av en eller annen grunn har blitt bransjestandard (kilde:http://www.pcgamer.com/.../). Flere kilder på denne fordelingen, men fant ingen kredible eller som ikke er noe utdaterte (sehttp://answers.yahoo.com/question/index...,http://steamreview.org/posts/finances/ m/2011-oppdateringen). Det er uansett noe utgivere/indieutviklere som selger tinga sine på Steam mest sannsynlig er kontraktfestet til ikke å snakke høyt eller spesifikt om. [*edit, nok ei lenke: http://diygamedev.com/.../]

Det eksisterer også en hypotese om at Origin ble til fordi EA ikke kom overens med Steams "revenue split" (og hvis en såpass stor aktør som EA ikke klarer å krangle seg ned til en akseptabel sum, kan det være et tegn på at prosentene Steam tar kanskje ikke er såpass fleksibel som Steam selv ønsker å indikere utad i den første lenka jeg nevnte).

Hvorvidt Steam er kjipe mot utgivere/indieutviklere, skrev RPS en greie om det i 2009: http://www.rockpapershotgun.com/.../
Kan jeg poste dette på Spillegal, slik at vi kan få petimetere som Fetthesten & Co til å bekrefte/avkrefte/nyansere osv?
Ja jeg sjekket en del av de linkene før jeg spurte her, ville bare finne noe som bekrefter det fungerer som det ble beskervet på Tilt i går, en flat 30% cut uavhengig av alt, noe jeg har til gode å finne selv så det jeg spurte etter og lurer på. Det vil potensielt være en spennende måte å gjøre det på, titter gjerne mer på det.


Edit: Vi diskuterte også forestående Steambox i lang lang tid, men kan plukke opp den tråden etterhvert!
 
Du glemte: «Spørsmålet er om man skal ta den infoen man har for hånden, og entydig konkludere med at Valve er pengegriske jævler, eller forbrukervennlige filantroper. Kanskje litt av begge deler, men etter min erfaring & det jungeltelegrafen sier, heller de mer i sistnevntes retning.»
 
Valve er helter i mine øyne. De har snudd spillverden og distribusjon opp-ned. Joda, de har vel mer eller mindre monopol på det de driver på med, men jeg klarer ikke helt å se noen være i stand til å ha en mer brukervennlig og innovativ tjeneste enn det Steam er. Så ja, forbrukervennlige filantroper. 30% er kanskje litt...mye? Jeg vet ikke, men det må jo ha en ganske massiv effekt å trykke opp færre fysiske kopier, drifte logistikk og distribusjon verden rundt og ikke minst kjøre sitt helt eget løp online. Og ikke minst det at jeg er overbevist om at spill selger mer på Steam enn de gjør igjennom tradisjonelle salg på fysiske medier over disk eller via postordre.
 
30% er for industristandard å regne. Apple tar det på App Store, Amazon tar det for alle Kindle-boksalg, Google tar det på salg gjort via deres Play-butikk (Android).

Hvorfor 30% og ikke 35 eller 25? Hvem veit. Sikkert en eller annen kalkyle som kan forklare det. Mer sannsynlig at det har blitt en sum de største aktørene har tatt, og så har andre fulgt etter. Handler om hvilket nivå folk/bedrifter er kondisjonert til.

I prinsippet skulle EA solgt tinga sine billigere siden de slapp cut'en til Steam (selv om de nå må betale for digitale distribusjon- og betalingsløsninger, serverparkleie, supporttjenester, diverse lisenser osv), men fordi folk er kondisjonerte til å betale 50 Euro for nye AAA-titler, legger de seg på samme nivå prismessig.
 

Lodin

Der Waaaah
Dagens anonsens er at Valve skal samarbeide med flere produsenter om en serie mini-PCer med fellesnavnet Steam Machine. Ikke akkurat overaskende, men de sier og at det blir gratis maskiner til noen få folk som havner i betaen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nedtelling til noen mekker en mod til SteamOS hvor det synthriffet der spilles ved oppstart.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Kode:
echo "nohup aplay /path/steam-machine.wav" >> ~/.xsession
:eng:


Ellers er disse hardwareplanene til Valve ganske spennende, men det er litt skuff at det er så lite konkret ny info. Får håpe fredagens reveal er litt mer å hoppe i taket for enn at det kanskje skjer noe interessant i 2014.
 
Fredagens annonsering handler om den håndkontrolleren som kan måle svette og skit.
 
Sorry for dobbeltpost, menne, opplysende lesing om Family Sharing:

So how do you share your library with a friend? Unfortunately, one of the big drawbacks is that you will need to have logged into your Steam account onto your friend's machine at least once.

Let's say Alice has a game that Bob really wants to play. Alice needs to visit Bob, log in onto Bob's computer with her Steam account and then authorize Bob's computer.

Many believed that you can request authorization via Steam profile pages but that is unfortunately not the case. There is an option to request access via email, but again, the person you'd want to borrow a game from needs to have to logged into your machine before. I
Currently it is possible for the Steam library owner to play at the same time as the sharing recipient by switching Steam to Offline mode. That way you can play game from all libraries that are in your computer without interruption.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, den der så nok de fleste komme uansett. Stussa litt over at det liksom skulle gå an å bare dele spill i hytt og gevær (nesten) uten videre. Det er uansett ikke så mange jeg er interessert i å dele med, har lagt en del spenn og tid i den kontoen så det er nok lurest å passe litt på.