The Legend Of Zelda: Twilight Princess

SHDR

Gullmedlem
Forsåvidt enig. Men Nintendo har jo egentlig skjønt det nå ... det er bare next-gen-titlene til Mario og Zelda som virkelig holdes nære brystet; samt Wario Ware. Wario Ware er jo et godt eksempel på Nintendo som innovatør; de skaper formelen, og de melker den, men de kommer alltid med en ny en senere. De stanser aldri opp.

Namco gjør Star Fox ... er det Armada som er undertittelen? Capcom gjorde Minnish Cap, Sega gjorde F-Zero GX, Retro gjorde Metroid Prime, Intelligent Systems gjorde Paper Mario 2, HAL gjorde Super Smash Brothers ... vel er de tre sistnevnte subsidiaries av Nintendo, og dermed knapt uavhengige, men still! De er ikke heeeeelt Nintendo in-house.

Edit: Var det forresten andre enn meg som opplevde at Outcast avinstallerte seg selv automatisk etter installasjon, slik at man måtte kræsje installasjonen, corrupte avinstallasjonsprosedyren og så reinstallere spillet uten avinstalleringen for å få det til å bli på disken? Jeg mistenker at akkurat det var en del av grunnen til at spillet floppet, om problemet var utbredt. Det tok meg tid å tenke ut en løsning ...

Jeg har Outcast i hylla. Bare synd det hadde så hysteriske systemkrav. Og jeg synes kanskje strukturen var litt løs i det, men du verden, det var knallspill! Synd oppfølgeren ble lagt på is i takt med Infogrames restrukturering; jeg liker å tro at Appeal hadde mer å by på.

Der plagde heller ikke manglende muligheter meg ... kanskje fordi verdenen var så velrealisert at jeg ikke hadde noe behov for å gjøre tingene jeg ikke kunne gjøre? Hvilket er problemet mitt med GTA ... bilkjøringen er dårlig, skytingen er dårlig, og verdenen er mindre enn perfekt realisert. Men det er bare jeg som er sær ...

Ah; og hva angår Windwaker: det er solid, men de har tværet ut gameplayet så fælt ... litt mindre seiling, litt mer fokus, kanskje litt strammere kampsystem. Utover det: Nintendo vet hva de driver med.
Ah, men da er vi enige om Wind Waker.

Outcast opplevde jeg aldri som for løst strukturert, men jeg vet det var mange som ikke fikk den helt store gnisten, og opplevde alle sideoppdragene som småkjedelige. For meg var nettopp det at alt var så fordømt realisert grunnlag nok for å spille det gjennom. Selvfølgelig masse å hakke på, men likevel en av de aller beste spillopplevelsene jeg har hatt.

Hva GTA angår, opplever jeg bilkjøringen som temmelig moro, det er tross alt arkade det er snakk om. Hva likte du dårlig? For min del foretrekker jeg kanskje originalens handling, men synes vel ikke verken treeren eller vice gjorde seg bort. Skytingen var godt under par, tho.

Opprinnelig skrevet av Shadar@29.11.2004, 01.35
Edit: Var det forresten andre enn meg som opplevde at Outcast avinstallerte seg selv automatisk etter installasjon, slik at man måtte kræsje installasjonen, corrupte avinstallasjonsprosedyren og så reinstallere spillet uten avinstalleringen for å få det til å bli på disken? Jeg mistenker at akkurat det var en del av grunnen til at spillet floppet, om problemet var utbredt. Det tok meg tid å tenke ut en løsning ...
142812​
Nei, det var ikke bare deg. Første gang jeg skulle installere spillet gikk det greit, men andre gangen var det slutt før det hele hadde begynt. Tror det var en konflikt mellom spilllet og Win 98 som Infogrames brukte lang tid på å fikse. Aner vi en parallell til en av dagens største titler?

Det jeg er redd for meg Nintendo og seriene deres er at de en dag går for langt, og ødelegger en av kjente og kjære franchisene. Antakeligvis kommer det ikke til å skje, men jeg vil tro at litt friskt blod vil være godt for arvesølvet deres. Bare se på kongefamiliene nå og for 100 år siden.

SHDR

Gullmedlem
Jeg synes GTA2 var det beste. :flau:

Top-down arkade-style var måten å gjøre det på; abstraherte volden og gjorde spillet veldig oversiktlig og moro. Skapte også uendelig absurde situasjoner når ting ikke akkurat gikk som det skulle ... originale GTA var også hysterisk morsomt, men treeren var bare morsomt i noen timer før alle feilene gikk meg på nervene. Vice City var bare tomt og lite gjennomført.

Ah, og litt presisering er på sin plass: når jeg sier GTA i disse dager mener jeg den nye trilogien: GTA3, GTA:VC og GTA:SA. GTA og GTA2 ser jeg nesten på som en separat serie; det er jo egentlig bare navnet og designfilosofien de har til felles.

Hva Super Mario Sunshine angår, er det jeg har sett av spillet, på ingen måte Super Mario 64 om igjen. Der (de første brettene av) SMS er unødvendig kompliserte og rigide i strukturen (med delvise krav om at oppdragene må tas i rekkefølge) er Super Mario 64s første brett så klassisk og simplistisk som de bør være. Vennligst ikke dra det vidunderlige spillet ned i søla. :)

SHDR

Gullmedlem
Forsåvidt enig. Selv om jeg likte Sunshine litt i kraft av å være en monumental utfordring: enkelte av de mer spaca brettene var motbydelig vanskelige. Kudos til Nintendo for å gjøre spillet så variert også.

MEN! Eksamen i morgen klokken 09:00. Would love to stay and chat, but the bed is pulling me towards it. Jeg levner det til noen andre å dro topicet litt halvveis tilbake til temaet igjen.

D

Deleted member 365

Gjest
Ok.. Jeg orker ikke skrive så mye siden jeg er megatrøtt her, men hva er det alle har imot WW?

er det BARE meg som liker det spillet? Jeg har opptil flere venner osm elsker WW men det virker som her på forumet hater alle det? eller er det bare jeg som har observert feil?

Plan9: hva faen er vitsen med å klage over at Shadar ikke var enig med din mening? Han leste ditt svar og tenkte på hvordan Zelda ville vært med et slags gta gameplay. Og ikke for å være dust her, men hvis du mener det er grunn til å prøve å gi noen en anmerkning er jeg ikke sikker på hva du som moderator egentlig driver med.
Nei. Jeg sier ikke dette for å forsvare shadar, jeg sier det for når jeg leste skjønte jeg faktisk ikke bæret av "jeg er illsint, jeg er plan9" holdningen.

Shadar: argh.. Det er så typisk deg! jeg gidder faktisk ikke skrive noe mer enn det til deg for du vet så jævla godt hva jeg mener.
Eller jeg må jo nesten skrive mer.
Du må ikke kritisere alt som DU ikke synes er bra erlend.
Ja. Du kan sikkert prøve å diskutere deg ut av denne mot meg, men du vet selv at innerst inne fungerer det ikke. Du vet like godt som meg at jeg ikke trenger argumenter får å knekke deg (ikke på en ond måte dog :) ), men greia her er at dette er noe du ALTFOR ofte gjør.. Skal ikke nevne andre situasjoner du har gjort det i. Men kan nevne at ikke bare er her på spillegal det foregår.

Ta mitt ord på det. Skjerp deg litt. behandle andre mennesker som mennesker og ikke idioter, så skal du se at du blir mer respektert også!

Men tilbake til emnet. For meg ser Zelda som kommer til neste år meget lovende ut.
Hva noen sier om at zelda burde forsvinne. Ja.. jo.. jeg kan klare å like det, men for meg er zelda, selv om det ikke er mye, så er hun fortsatt en del av nostalgien for meg. Jeg blir tross alt varm innvendig bare jeg ser et glimt av henne.
:)

Så jeg synes zelda skal være med, men synes kanskje hun kan være en litt mer action orientert figur. Hun må jo ikke bli kidnappa hele jævla tida :)

så ja. Men NÅ skal jeg legge meg. Shadar. Du er homo men jeg elsker deg. :)

*nuzz til alle spillegale som er våkne*

Vel, som sagt digger jeg WW, i hvert fall så langt jeg er kommet, så da teller vi to.

TWW er moro, men kanskje skuffende for mange. Det som er problemet med en oppfølger er at hvis den ikke er like bra som tidligere kommer mannen i gata til å fokusere på det som er negativt i spillet. Mange sitter med følelsen av at det gamle var bedre, jeg gjør også det. Per idag er ALTTP mitt favorittspill innenfor Zelda-serien, men jeg tror ikke det hadde vært slik hvis jeg hadde spillt OoT først, eller MM for den saks skyld. Når jeg først kjøpte MM tenkte jeg at dette ikke var like bra som OoT, fordi det ikke var OoT (Merk at jeg ikke gidder å sammenligne med ALTTP eller andre 2D-titler siden jeg ikke føler at det burde sammenlignes). Jeg hadde det moro med spillet, men jeg følte at jeg hadde hatt det mer moro med OoT. Når jeg satt meg ned med spillet igjen for ca. ett halvt år siden, etter å ha rundet OoT igjen ble plutselig MM mer gøy. Selvom det ikke hadde Zelda-feelingen. Jeg har noen tvangstanker angående Zelda tror jeg, for at jeg skal få Zelda-feelingen må det foregå i Hyrule. Urk! Nå har jeg sporet av veldig her. Og nå må jeg gå ... kommer til å fortsette diskusjonen senere.

PS: Dette innlegget skulle egentlig være mye lengre, og med mer om TWW, men jeg slapp opp for tid.

Edit: Skivebom

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bært. Treasure laget Wario World. Forøvrig et av deres minst fengende spill, dessverre.

Og jeg liker Wind Waker. Veldig godt. All seilingen og skattejakten bidro til å forlenge spillopplevelsen og gjøre den interessant, også etter at du hadde kommet til slutten.

Noen som gidder å skifte emnetittelen til "The Legend of Zelda 10"? Som er ganske mye mer korrekt enn "The Legend of Zelda 2" ...

Dett er jo toern da fordi dett har jo bare kommt en zelda på gamecube!1! herregud azz.

Nintendo er litt inne på "never change a winnig team" sporet. En så etablert franchise som er så høyt elsket som Zelda er det ikke bare å forandre på. Små feil kan få katastrofale følger, fordi spillet prøver to ting. Å tilfredstille hardcore fansen, men også skape en main-stream apell. Hvis spillet mislykkes i en av kategoriene ville det være katastrofalt siden Zelda jo tross alt er Nintendos sterkeste merkevare.

Men for å se på wind waker. Dety største problemet med wind waker er at utviklingen rent gameplaymessig ikke har vært særlig stor siden super nintendoens dager, og fra 64 til gc er den praktisk talt ikke eksisterende. Grafikken er det vanskelig å klage på, lyden er som alltid så godt som perfekt, men gameplayet er låst inn i ett sidespor. Det største problemet her er ganske enkelt kampsystemet.

Men hva er galt med kampsystemet? Det første er ganske enkelt at Zelda består av for få kombinasjoner, både i enkle angrep og på inventory siden. Det Zelda IMO hadde tjent godt på er å gjøre det mulig å bruke ett secondary weapon dynamisk med sverdet, kanskje i bytte for skjoldet. Ett godt eksempel er å bruke hookshoten for å trekke fienden mot seg, før man gir han en skikkelig god omgang juling, men det finnes mange flere. Mulighetene blir på denne måten uendelig mye større. Ett annet er å nedprioritere bruket av active items, slik at man får flere knapper til kontroll av det første våpenet. Som vi har sett i ninja gaiden fungerer ett slikt system meget bra. Jeg sier på ingen måte at kopiering er veien å gå, spillene er jo svært ulike, men å dreie gameplaymessig i den retningen gir nye muligheter.

Skriver mer senere...

D

Deleted member 365

Gjest
Helt enig med de siste postene her. Jeg tror at det å for eksempel fjerne zelda blir litt for drøyt. Jeg vet at hun såvidt er med, men allikevel, som med majoras mask, så kommer nok de fleste til å si at det ikke er zelda lenger.

Personlig synes jeg faktisk ikke at majoras mask var noe gøy, men det har noe med at Zelda ikke var med. Ja. Link er kul og venstrehendt, men Zelda er på en måte hun som er greia.
Selvfølgelig, hvis, som du sier yetipants de bytter navn til Links yourney eller noe annet kan det faktisk være nok til at folk ser annerledes på det og det blir mer positivt sett på. Kaller de det zelda og fjerner hun. da blir det krise.

huff. dette var fælt skrevet.

Det jeg egentlig prøver å si er at jeg liker faktisk at historien nesten er det samme hver gang, og som i ocarina og i link to the past og windwaker, synes jeg at det er gameplayet, personene og alle de rare personlighetene rundt om i verdenen som gjør zelda til det det er.

beklager det dårlig formulerte innlegget, men dere skjønner nok hva jeg mener.

Zelda -spillene kommer ikke til å revolusjonere på noen som helst måte. Men litt nytenkning innenfor de rammene som zeldauniverset tillater er ikke å forakte. Her vil jeg heslt se at de utnytter det teknologien kan gjøre i dag.

Voiceacting ville vært en stor forandring i zeldauniverset, men gjøres det riktig ødelegger ikke det stemningen.
En forbedring av kampsystemet kommer nok godt med, men kjennetegnet ved det nye kampsystemet må bli det samme som den gamle, nemlig å være genialt enkel. Tar vi kampsystemet fra WW og MC, er summen av de to nok til å være tilfredsstillende. tilegg ser vi jo fra screenene at Link er blitt ridder med sverd denne gangen. Et secondary weapon, som nevnt i inlegget over, som brukes i lag med sverdet høres bra ut.

Litt mere liv, flere npc'er utenfor selve byene hadde gitt et mer realistisk bilde. Som for eksempel en handelsmann som resier mellom landsbyer.

Egentlig tror jeg utviklerne har alt under kontroll. Det siste zelda spillet, minsh cap, beviser det at nintendo vet at det trengs litt nytenkning...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Minish Cap ble ikke laget av Nintendo, men av Capcom. :p
Uansett - voiceacting vil jeg heller ikke ha noe av. I Wind Waker hadde de en optimal løsning, synes jeg - noen av karakterene sier ett enkelt ord eller en lyd som viser hva slags stemme de har, så danner du deg et bilde av hvordan teksten blir sagt inne i hodet ditt.
Voiceacting er dessuten et godt steg inn på den tjærebredde planken Final Fantasy befinner seg på, så...

Jeg vet dat Minsh Cap ble laget av Capcom(jeg har jo tross spilt hele spillet), men regner med at nintendo har hatt med en stor pekefinger i utviklingen

Etter å ha sett alle innlegga her å jeg ta meg friheten til å si at Majoras mask sammenlignet med ocarina of time, er som å sammenligne en hest og en elefant. Begge er store, men elefanten er størst, noe som gjør at jeg mener at OOt er bedre enn MM, ganske enkelt på grunn av bedre story enn MM: "månen detter ned i hodet på oss, link, du har tre døgn til å stoppe den :p" Og MM red bare på bølgen av populæriteten fra OOT, men er på langt nær et like bra spill.