Tråden hvor de som gidder diskuterer #gamergate i ro og mak

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Såklart! De aller fleste spillutviklere har enten fått beskjed fra toppen om å holde kjeft, eller ignorerer alt totalt, som de burde. Men det er en uting at det skal storme på sosial media hver gang det kommer ut filmer, spill eller bøker med litt kontroversielt innhold, eller enda verre; at ting blir tatt ut av kontekst, som når Kotaku skriver om hvor fælt Barbara Gordon blir behandlet i Arkham Knight uten å ha fullført hele storyen, eller denne Fire Emblem-greia, hvor flere sider rapporterer om saken ved å bruke én Tumblr-post og hverandre som kilder. Det gjelder å hoppe fortest mulig på outrage-toget for å få de klikkene. Denne ukulturen er ikke bare noe GG er imot, det er noe de fleste er tror jeg.

Etikktoget har slakket ned på farta, fordi alle spillsidene nå har adoptert GG sine policyer. Utleveringer av potensielle interessekonflikter er nå standard (med enkelte unntak, noe vaktbikkjene med mest fritid fort finner ut). Det har og blitt laget en nettside som holder oversikt over uetiske spilljournalister, DeepFreeze.it Herr Innholdt har enda ingen oppføring her. Jeg synes noen av tingene som regnes som 'strikes' er litt smålige, men husk på at slike sider finnes både for lærere og fastleger i Norge.

Hvorfor ikke bare ignorere alt? Vel, jeg ignorerer det meste. Det skjer så mye ting som jeg kunne skrevet om her som jeg ikke orker, fordi det bare blir mas og drama. Men jeg vil ikke la usannheter bli stående som siste ord når det finner faktiske beviser for det motsatte.

Og ikke anta at jeg er sint. :) Jeg respekterer alles meninger, men skulle ønske dere var mer klare på hva de var.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Men i alle dager. Er enig i det, men det der gjelder jo overalt nå?
Det er ikke bare tingene du liker, det skjer jo innen alt.
Er rantingen om alt dette fordi det plutselig har begynt å skje med "dine" interesser?
Jeg bare... Jeg forstår det ikke.
Og sånn angående om vi er klare på hva våre meninger er: synes de fleste av oss har vært ganske klare på at begge sider har sine greier, men at begges ekstreme sider er teite?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Yessssss, du har skjønt det. KotakuInAction er en slags hub for den spillrelaterte varianten av r/TumblrInAction, hvor folk gjør narr av dumme meninger på Tumblr. Men forskjellen er at akkurat GamerGate blir demonisert fordi … det er lett? Det er en stor gruppe mennesker som, til tross for å være enormt mangfoldig, aka "folk som spiller TV-spill", blir portrettert som priviligerte hvite mannlige nerder som hater kvinner, minoriteter og LGBT+. Spesielt avisa The Guardian (hvor halvparten av sakene for tida virker å være outrage-artikler) bruker GG som en slags catch-all busemann for alt som er galt med verden. De konservative vinner valget i UK? GamerGate. Nakenbilder av kvinnelige kjendiser på avveie? GamerGate. Charlie Hebdo? GamerGate. En rasistisk sci-fi-forfatter bøller seg inn på en nominasjonsliste? GamerGate. En gruppe idioter liker ikke at det er en svart mann i en Stormtrooper-drakt? GamerGate. Elliot Rodger? GamerGate. Anders Breivik var GamerGate, GamerGatere på Mars!

Det er litt som de norske feministene som gir Kjetil Rolness skylda for alt.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Mange ser nok på GG som to forskjellige ting. Du har "de der ca. 200 folka på 8chan som kaller seg Gamergate", men det jeg er mer interessert i er navnet du kan sette på en generell motreaksjon de siste åra. Akkurat som... om vi skulle sette et navn på reaksjonen til PC-porten av Batman nå nylig, eller om vi kunne kategorisere de som synes Donald Trump er artig under et felles begrep. Jeg synes det er veldig interessant å se på hvorfor dette skjer og hvordan det har kommet til et slags tippepunkt uten at jeg nødvendigvis "heier" på en side på prinsipp, spesielt når den inkluderer figurer som Owen og Aurini som går igjennom en stygg skilsmisse for tiden. Tenk dere den makeup-sexen de har annenhver måned.

Jeg var aldri særlig interessert i Zoe-skandalen, men som backer av Tropes vs. Women har jeg fulgt prosjektet nært, sett alle videoene flere ganger, og kjent på frustrasjonen rundt det at det ikke er lov å kritisere eller kommentere med mindre du er gjennomgående enig fordi da hater du kvinner og nå må du akseptere at Tomb Raider kommer til å ha en kvinnelig protagonist i motsetning til hva du måtte ønske.

Jeg har heller aldri vært sint på noen måte og hvis det er et inntrykk jeg gir så får jeg passe på litt bedre der. Jeg tror jeg liker å følge med siden jeg selv ofte har forandret standpunkt mye de siste åra utifra hva jeg har sett fra begge sider, og kommer sikkert til å gjøre det mer fremover.
 
Jepp, jeg sleiver til her uten helt eksplisitt adressat, så det er ikke egentlig om å gjøre å sette sinna-merkelapp på feil personer.

Jeg sikter mer til inntrykket jeg sitter igjen med fra «bevegelsen» som helhet.

Dessuten har jeg lært en del om (især) mannlig sinne og hvordan dette ikke sjelden får utløp i mishandling og (psykisk eller fysisk) vold der det burde ha vært selvransakelse, og det er vel delvis derfor jeg er sensitiv til det pinlige i å ha masse (i hovedsak) mannfolk skape seg en «bevegelse» mot kvinner som ønsker å påvirke en ukultur. For meg er det dét det er—rett og slett pinlig.
 
Sist redigert:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Velkjent psykologi, menn er mer ensporet, eller skal man si lidenskapelig opptatt av sine hobbyer, og det er flere av dem i nerdekulturene. Enten det gjelder TV-spill, brettspill, science fiction, anime, veteranbilmekking. Men det er ikke en bevegelse mot kvinner selv om media sier det. Hadde det vært sant hadde det vært veldig pinlig, men faktum er at det er mange flere menn enn damer som krangler mot GG. Jeg kan nevne i fleng: Jonathan MacIntosh, @a_man_in_black, MovieBob, Wil Wheaton, Chris Kluwe, Steve Hogarty, Jim Sterling, Steve Totilo, Adam Sessler, Tauriq Moosa, Veerender Jubbal, Sam Biddle, Patrick Klepek, Nathan Grayson, Kyle Orland, Jonathan Holmes, Arthur Gies, Damion Schubert, Jason Schreier, Greg Tito, Cory Doctorow, John Scalzi, John Walker, Chris Grant, Brandon Boyer, Ben Kuchera såklart, Tyler Malka, Arthur Chu, og "I'm happy every day I wake up and I'm not" Anthony Burch.

Men ingen er interessert i å lese om menn som krangler mot andre menn på nettet. Da ABC i Australia ble stilt til veggs med at misogyni-hitpiecen deres ikke stemte, svarte en produsent at de ikke var interessert i den andre siden av saken siden det ikke var salgbart. Men dette er media i 2015, som vi allerede har vært over.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
For å starte en mer fruktbar diskusjon, er det noen som har ideer til hvordan man kan skape mer/oppfordre til mangfold i spill? Iallfall med tanke på at man også må lage et spill som folk har lyst til å spille.

Jeg klagde på Dragon Age Inquisition da det kom ut fordi de progressive tingene de hadde skohornet inn i en eksisterende franchise som ikke startet ut slik var veldig åpenbare. Samtidig: Krem. Krem er en transseksuell, og på et punkt blir mye dialog dedikert til transpersoners utfordringer og hvordan Krem har jobbet med dette. Det føltes litt nedlatende for meg, men det er sannsynligivis en større gruppe som jeg tror ble litt utdannet her og alt i alt var det verdifullt.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Tror det handler mye om å prøve å skrive om folk eller "ekte" personligheter enn å nødvendigvis tenke kjønn og hva slags former for klær de skal ha på, før man lager spillet.
Så kan man kanskje tenke på settingen spillet foregår når man skal designe folka. Ja, det er kanskje varmt i dette strøket, men hu dama må ikke ha tettsittende klær for å fungere. "Jammen hu skal jo snike seg gjennom trange greier og ting jo". Ja. da er kanskje ikke den lærdrakten der det beste. Det bråker med lær vet du.
Og lignende ting. Menn trenger heller ikke være Adonis alle sammen. Ja, jeg skjønner at mennene liksom er på no oppdrag eller et eller annet som gjør at de er godt trent.
Men se på folka man spiller som i souls-spilla. Der ser det ihvertfall ut som de passer inn.

Jeg skulle ønske at noen turte å lage et spill med en sånn vanlig person i hovedrollen. Bare en normal fyr eller dame som ikke skiller seg ut i det hele tatt.
Jeg vet ikke. Liker ikke kvotering heller. Det blir litt sånn, nei her må vi bruke hu/han derre selv om han/hun er mer kvalifisert. Må jo se bra ut når folk lurer på hva slags folk som jobber her.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Det blei litt diskusjon rundt mangelet på mangfoldet i Witcher som fikk meg til å tenke. Det fikk mye kritikk for å ikke ha nok fargede personer, men samtidig var det vel slik demografien så ut i middelaldereuropa, men samtidig er det jo fiksjon og du kan gjøre hva du vil, men skurrer det litt da? Men kanskje det bare må være sånn og vi blir vant til det?.. Jeg vet ikke.

Når det gjelder kvotering så føler jeg det fort går mot sin hensikt. Spesielt i Mass Effect følte jeg det fantes npcer hvor deres eneste hensikt var å være homofile. De var ikke der fordi de var mennesker som bidro til historien og tilfeldigvis var homofile, men de var der fordi de var homofile og oi så tolerante vi ble.
Men det er vel nesten et paradoks siden hvis du skal inkludere slikt så må man på et vis kommunisere at det er tilfellet for at det skal eksistere, og da kan det fort virke tokenistisk?
Den nye Mortal Kombaten har en homofil figur hvor man må følge godt med for å få med seg at det er tilfellet, og det følte jeg var mer naturlig. Det jeg tror kunne vært interessant var hvis noen tok en etablert franchise hvor de aldri har addressert seksualiteten til en av figurene, og bare droppe en liten apropos uten å prøve å være edgy eller noe fanfare ellers.
 

demake

Seksuelt godteri
Den beste soperen i et spill er øøøø....han derre i The Last of Us.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
[...] GamerGate blir demonisert fordi … det er lett?
Gamer Gjørnet blir demonisert fordi de bevisst har unnlatt å etablere noen som helst slags struktur, noe som fører til at alle slipper til, men som også garanterer pøbelvelde og at det ikke en gang eksisterer en mulighet for å få høre deres side av en sak. Konsekvensen blir at man får i pose og sekk; all trollinga og truslinga og driten skremmer vekk alle bortsett fra de dummeste/mest høylytte/modige, og samtidig kan man sutre over at man blir feilrepresentert og at media har skylda (Dette innlegget er kremeksempelet, hvor det først står "journalistene kontrollerer narrativet" og så litt lenger ned at GG-trollz raserte en hashtag om etisk journalistikk). Derav trolling og drama og ingenting annet, det er det man får ut av GG som utenforstående i beste fall. Dette er så åpenbart (går an å bla tilbake til side en av denne tråden og lese hva jeg skrev der) og grunnen til at GG kollapsa i startblokka.

Og ellers, kvotering i spill, er det en greie altså? Jeg gir fullstendig faen i om noen føler at det er med minoriteter fordi man skal bli mer tolerant av å spille Killshooter XV: Shootkiller, for jeg mistenker at det går mer på at noen har prøvd å lage et spill som - du veit - gjenspeiler sånn verden faktisk er. Jeg bor ute på bygda og innenfor gangavstand bor det folk fra tre ulike verdensdeler og folk som antageligvis driver med litt av hvert på soverommet, jeg har ikke sjekka fordi det er ulovlig. Dermed dreier debatten seg mer om at de som skriver spill må slutte å suge så jævlig til å skrive spill, ikke om det skal være med ikke-hvite folk som liker å se på Ut i naturen mens de blir pegga. Dere som gjør det til et faens poeng at sutre sutre nå har SJW-ene ødelagt spilla vårses igjen, dere har faenmeg gått i fella og er med på leken. Det som irriterer meg aller mest med detta jævla shitshowet er ikke at det har blitt to nøyaktig like uredelige grupper som står mot hverandre og diskuterer om ting som til syvende og sist er forsvinnende lite viktige, det er snarere at folk lar seg lure med istedenfor bare å tenke at "psh, hva faen, spill er da et såpass vitalt medium at det tåler kritikk fra alle hold". Til og med SCOTUS er enig med meg der. Bæm, protected speech.

Kort fortalt: Hvis du har såpass trua på spill at du har brukt en ikke ubetydelig del av ditt voksne liv på dem, og samtidig er engstelig for at en bråkete gruppe rabiate rasshøl (snakker jeg om GG eller SJW's nå?!?!? HINT BEGGE LOL) kan ødelegge dem, hva faen driver du egentlig med da? Sånn, virkelig. Seriøst.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Ayyteam er en gruppe Something Awful-troll som får lulz av å sabotere GamerGate-ting, ikke "GG-troll".

Spill og de som spiller dem bør tåle kritikk, men også journalistene som skriver om dem når de driter seg ut. Skjønner det er vanskelig for deg å sympatisere selv med etikkdelen av GG siden du bruker en av de mest uredelige clickbaity og agendapushende sidene som hovedkilde for nyheter.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tenn lys.
 

Lodin

Der Waaaah
Bunnlinja er at GG faktisk har fått ting til å skje til det bedre. Det at Steam nå gir refusjoner på spill du ikke vil ha er delvis en følge av dette. Riktignok er hovedgrunnen at EU ba dem pelle seg, men de hadde ikke trengt å innføre systemet i USA. Når en anonym gruppe pikker og folk flest greier å få Valve til å endre ting har de gjort no.
Føler og at de fleste spilljournalister har begynt å serpe seg og det trengtes. Escapist per i dag er bare et spøkelse med Fatzee igjen som følge av hele bakanaliaet fek.s.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
At en uredelig, anonym bøling på nett får vilja si er ikke positivt, Lodin.
 

Lodin

Der Waaaah
Når den uredelige bølinga med anonyme dicks faktisk fikk gjort noe med etikk i spilljournalisme osv. så vil jeg si det er positivt. At de ikke greide å hindre damer og andre fra å skrive og jobbe i industrien får bare bli et mindre tap.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det nærmer seg årsdagen for at gamer gjørnet starta, og dermed nevnes fadesen i Morgenbladet. Anledningen er en reportasje om Sad Puppies, en slags folkeaksjon som også har sterke faens meninger om hva som skal være lov å mene og lage innenfor kultursektoren; i dette tilfellet spesifikt sjangeren som på norsk kalles så fint for fabelprosa (altså sci-fi):




Ettermælet Morgenbladet levner Gamergate er som følger:
(...) "Gamergate" var en svært uoversiktlig stridighet som oppsto i dataspillkulturen for et år siden. Denne løse bevegelsen var i alle fall delvis et opprør mot forsøk på å få inn mer progressive kjønnsidealer i dataspill og å gjøre spilling mer tilgjengelige for kvinner. Deltagerne rettet blant annet nettangrep og drapstrusler mot feminister som hadde gått ut mot kvinneidealene i spill, og presset annonsører til å trekke seg fra nettsider som kritiserte aksjonen deres.

Den største forskjellen på GG og sædvalpene (bortsett fra at de første prøvde å ødelegge spill og de andre prøver å ødelegge sci-fi), er vel at sistnevnte faktisk har talspersoner og en klart definert agenda, som igjen gjør at det går an å få skikkelige uttalelser fra dem istedenfor at hvem som helst bare kan finne på hva de vil og så vil det per definisjon være sant siden sånn funker hashtags. Som jeg har skrevet noen ganger før, har jeg tenkt en del på hvordan det vil bli neste gang GG-gjengen mobiliserer, og det kan godt hende at Sad Puppies er en forsmak på det. I det minste er det lov å håpe, sånn at det blir mindre trollings og trusselmobb. Eller i det minste at det blir mer åpenlyst og håndgripelig, sånn som den jalla priskuppinga.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det som mange glemmer å nevne er at årets Sad Puppies er tredje året på rad de gjør dette. Nyhetene om at valpene hadde 'kuppet' prisene brøt på #gamergate da Brianna Wu (hun er gift med en som har fire Hugos for illustrasjon) klagde over nominasjonene og skyldte på GG fordi alt galt i verden er GG sin feil. #gamergate skjønte ikke en dritt for de hadde ikke hørt om dette før. Etter å ha undersøkt hva dette gikk ut på var Sad Puppies en naturlig ting for GG å støtte.

GamerGate og Sad Puppies deler ingenting annet enn samme idealer, som i SP sitt tilfelle er at de mener en klikk med sci-fi-forfattere som alle kjenner hverandre (ledet av John Scalzi) bare sitter og nominerer hverandre hele tida, mens andre blir dyttet ut i kulda bare fordi de har et annet politisk syn, som Bull-Hansen nevner her. I spillverden handler det bl.a om at en klikk hvor alle kjenner hverandre sitter og bestemmer hva som skal dekkes og med hvilken spin, mens de gir scores basert på sitt verdisyn.

Sad Puppies har også blitt dekt av media på samme måte som GamerGate, som Brad Torgerson beskriver her:
A few Puppy-kickers remain convinced that Sad Puppies 3 was nothing but racist, sexist, homophobic cis-straight old white men fighting the future. Despite all actual evidence to the contrary. Which (to my mind) simply speaks to the fact that many armchair activists are far too invested in narratives to actually take the time to discover that Sad Puppies 3 had lots of women, it also had minorities, and didn’t give a hoot what the authors looked like, what was between their legs, or who the authors preferred going to bed with.
George RR Martin skrev mye om Puppygate på bloggen sin, og var i dialog med Larry Correia. Her er noen innlegg som kan være av interesse:
A response to George R. R. Martin from the creator of the Sad Puppies
A reply to Larry Correia

Når det gjelder GamerGate så starter Airplay klokken 16 på lørdag 15. august, så får vi se hva som skjer etter det. Anita har iallfall annonsert at det kommer en ny Tropes vs Women-video denne måneden for å forsøke å ta oppmerksomhet vekk fra ettårsjubileet.
 
Anita har sagt at hun lager video for å «ta oppmerksomhet vekk fra ettårsjubileet»? Snodig, for ikke å si nær fullstending usannsynlig.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Beklager, jeg glemte at det ikke er lov å være sarkastisk når det gjelder Sarkasteesian. Det er iallfall et år siden forrige video. (En av Backer-belønningene var å kunne laste ned en HD-bundle av alle episodene … i august 2012)