Sands of TIme er verre rett og slett fordi slossinga er tamt og ensformig, handlingsrom er det fullstendig blottet for, i enda større grad en i Uncharted - se på det SoT er best på, altså segmentene med oppgaveløsning og platforminga. Disse kan KUN gjøres på en måte. Disse segmentene er på samme måte like begrenset i Uncharted, derfor må vi se på kampsekvensene. Det er ganske mye større frihet i Uncharted, hvor du kan velge mellom stealthkill, granatkasting, headshots, god gammeldags skyting, eller nevekamp. Dette er bare eksempler på hvordan du kan uskadeligjøre fienden, men i tillegg må du bruke omgivelsene til din disposisjon, noen gang er både vertikalt og horisontalt, hvor du må gå i dekning. SoT, derimot, følger originalen - løp mot fienden, dra fram sverdet (som det faktisk gjør selv, du har ikke kontroll over det engang), og sett igang med å sloss. Men husk på å sette kniven i dem når de ligger nede, ellers våkner de igjen. Tidssand-elementet er bare bare en glorifisert juksekode, som i de aller fleste tilfeller er brukt fordi kontrollen ikke reagerte sånn som du ville. Eneste det gjør er å gjøre spillet litt lettere... kunne fått bruk for det i Dark Souls et par ganger.
At du anklager Uncharted for å bruke vedlig mye tid på filmklipp og fjas er uforståelig. For min del har de en perfekt balanse mellom filkmklipp og gameplay, spesielt når du ser at gampelayet faktisk flyter i et med hva som i de aller fleste spill ville vært uspillbart. Denne fobien for filmklipp er noe jeg ikke helt skjønner, spesielt når den er innenfor rimelighetens grenser, som i Uncharted, og ikke overdriver, som i MGS4. Uncharted er egentlig ganske minimalistiske når det gjelder filmklipp, det har aldri unødvendige klipp som drøyer og forteller alltid litt om hva som foregår. Men jeg vet ikke hvilke spill du sammenligner med (POP hadde ikke så fryktelig mye klipp, og det som var hadde null interaktivitet. Histoien til POP fikk jeg ikke med meg selv når jeg spillt det gjennom første gang, fordi det var såpass elendig fortalt og så lite bakgrunnsinformasjon (at miksinga var så elendig at det var nesten umlig å høre hva de sa, samtidig som det manglet undertekster gjorde ikke akkurat tingene noe bedre).
Faktisk synes jeg God of War passer din (Yeti's) oppfatning av Uncharted langt bedre, for jeg kjenner meg ikke igjen i mye av det du beskriver.
Og ja, skytinga. Den høres kjip ut, den har stakkato rytme, og folk kneler ikke før etter gjentatte hodeskudd.
Den høres bra ut, har ikke stakkarto rytme (\hva i alle...?), og folk dør om du skyter de i hodet, selv på høyere vanskelighetgrader, hvis ikke jeg husker feil. Problemet er at kulene oppfører seg ikke identisk på hvert eneste skudd, og derfor ender ikke alle skudd på nøyaktig samme sted selv om det ser ut som man treffer. Det er hvertfall sånn jeg har oppfattet det. Skyter du to ganger på en skyteskive så ender det ikke opp med kun ett kulehull.
Jeg synes også at Gears er kjedelig, og fiendene oppfører seg som svamper som ikke engang ser ut som de blunker når de blir truffet. De lider av det samme som mange synes er et problem i Uncharted, men i mye større grad - likevel er Gears bedre?