Uncharted 3 - Raiders of the Drake's Deception of Doom... Last Crusade.

demake

Seksuelt godteri
#61
Skytinga i Uncharted er faen meg aids (kilde: sannhet), men det er så mye glitter og grafikkglamour og lens flares og over teh top æksjen at jeg driter i både skytinga og at det er lineært som faen.

Jeg likte de to forrige, så jeg kommer nok til å like dette også. Meeeeeen, det får ligge på vent en stund til. Nå må jeg bli ferdig med Dark Souls innimellom alt skolearbeidet, og det...kan ta sin tid. Ja, faen. Så er det snart Skyrim og Skyward Sword også.

Tiden :penga:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#62
StarEye: Det jeg skrev tidligere, for eksempel. Begrenset handlingsrom, dvask skyting, slitne actioneventyr-troper som tar færre sjanser enn f.eks. Prince of Persia: Sands of Time, som vel er ett av spillene Uncharted har stært mest fra. Poenget mitt er ganske enkelt at en døll historie med flashy effekter ikke er noen god erstatning for en mer interessant spillopplevelse.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#63
Ja, ikke sant? Ordentlig ikkelinearitet er helt forferdelig vanskelig å få til. Pleier ikke bry meg om hvorvidt noe er lineært eller ikke, men jeg setter pris på muligheten til å påvirke handlingen som utspiller seg. Litt derfor jeg likte Heavy Rain til tross for at det gjør mye rart underveis.Don't go there, seriøst. Spilte det igjen for en stund siden og fytti katta. Da var det mer ålreit med de rosenrøde minnene jeg hadde, gitt. :(
ooh. Enda et eksempel. Rez. Der forandrer jo banen seg hvis du gjør det bra i starten. :) bare no jeg kom på. StarEye. Jeg tror du er den personen som lettest lar seg provosere når andre ikke er enig med deg. Jeg blir bare provosert av all burthurtinga di. Men samtidig, skaper jo mye underholdning og diskusjoner er jo alltids bra. Og
men det finnes et hav av mennesker som elsker det, og som er fornøyd me hvordan det er.
det argumentet! Det finnes masse folk som elsker Hannah Montana, Britney Spears, Christina Aguilera, Gabrielle, Rihanna. Det finnes masse folk som elsker fps som er mye av grunnen til at de lager syndicate som et. Det finnes masse folk som elsker urealistiske bilspill som ridge racer, burnout og need for speed. Det finnes masse folk som liker realistiske bilspill som forza og gran turismo. Det finnes masse folk som liker noe annet enn deg, og hvis du er en av de som liker det mange liker er det greit, men de gangene du ikke liker det mange liker så virker det som om det er galt det. Jeg har alltid ment at folk flest er idioter, og jeg tror det er en av grunnene til at spillegal ikke er det største spillforumet men det beste. Så dere hva jeg gjorde der?
 
#64
Begrenset handlingsrom, dvask slossing, slitne actioneventytroper er jo akkurat det POP:SOT lider av, bare enda værre. I tillegg mangler det den fantastiske innpakningen til Uncharted, så etter de premissene der så er jo Sands of Time et langt dårligere spill en Uncharted. Ikke helt sikker på hva du mener med handlingsrom heller, for det finnes mange brett med mye handlingsrom i Uncharted. Det har en del set-pieces som det så fint heter på engelsk (hva kaller vi det på norsk?), men spillet er langt fra begrenset til disse. Sånt sett så er vel ikke Dark Souls noe bedre, for handlingsrommet for hvordan du kommer deg gjennom et brett er relativt lite der også. Jeg ser ikke helt hva som gjør Uncharted til så mye grunnere enn 99,9% av alle andre spill.

Jeg lar meg ikke provosere, men jeg er veldig engasjert og havner lett i diskusjoner. Men hvorfor har det seg slik at hver gang jeg ønsker å få svar på ting så blir jeg kalt "butthurt"? Skal jeg bare akseptere "det er dårlig, du tar feil", og gå videre? Er ikke poenget med en diskusjon å komme med argumenter som forklarer hvorfor en mener det og det? Når folk sier til meg "jeg liker ikke det og det", så spør jeg hvorfor. Ikke fordi jeg føler meg provosert, men fordi jeg er genuint interessert.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#65
Jeg ser ikke helt hvordan det er et problem at et spill er linært: overgangen jeg hadde fra å fullføre Deus Ex 3 til Gears of War 3 opplevde jeg som befriende: At jeg kunne bare lene meg tilbake, i stedet for å konstant være på leting etter ymse items og bry meg om karakterbygging. Deus Ex var et spill jeg genuint satte prise på, med alt mangfoldet det kunne by på, men er sjeleglad for at der finnes rom for linære, 8 timers spill i dagens marked. At det er så lite handlingsrom, som Yetipants skriver (Sammenlignet med hva?) er vel en medvirkende faktor til at spillopplevelsen føles så tight som den gjør. Jeg ser ikke hvordan det kunne løftet et så sjangerbevisst spill som Uncharted 1/2 å hatt fem ulike traséer og massevis av karakterbygging, uten at det skulle forringet totalopplevelsen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#66
Jeg lar meg ikke provosere, men jeg er veldig engasjert og havner lett i diskusjoner. Men hvorfor har det seg slik at hver gang jeg ønsker å få svar på ting så blir jeg kalt "butthurt"? Skal jeg bare akseptere "det er dårlig, du tar feil", og gå videre? Er ikke poenget med en diskusjon å komme med argumenter som forklarer hvorfor en mener det og det? Når folk sier til meg "jeg liker ikke det og det", så spør jeg hvorfor. Ikke fordi jeg føler meg provosert, men fordi jeg er genuint interessert.
Vel, for å ta et eksempel, så har du rimelig lav terskel for å rette argumenter mot person og ikke sak (ad hominem som det heter). En annen ting er perler som dette:
Begrenset handlingsrom, dvask slossing, slitne actioneventytroper er jo akkurat det POP:SOT lider av, bare enda værre. I tillegg mangler det den fantastiske innpakningen til Uncharted, så etter de premissene der så er jo Sands of Time et langt dårligere spill en Uncharted.
Argumenter for hvorfor det er verre? Ikke det? Okay, videre til neste:
Ikke helt sikker på hva du mener med handlingsrom heller, for det finnes mange brett med mye handlingsrom i Uncharted.
Du er ikke helt sikker på hva jeg mener med handlingsrom, men det finnes mye handlingsrom i Uncharted? Okay!

For å ta den, så er mitt kjempefine begrep "handlingsrom" en liten invers av "utfallsrom", det vil si de handlingene som til enhver tid er mulig å foreta seg. Uncharted tilbyr deg som regel å gå framover eller å skyte en kis, alternativt å dra i en spak eller noe. Grunnen til at jeg bruker det begrepet, er at jeg er mer tilhenger av spill som i stor grad lar deg velge hvordan du skal løse en situasjon; du jour-eksempelet er jo Dark Souls, hvor det finnes like mange mulige taktikker som det finnes spillere. I Uncharted (og, for all del, Prince of Persia) finnes det én. Fatter? Grunnen til at jeg liker PoP bedre enn Uncharted er at prinsen fra Persia i det minste brakte tidssanden til bordet, som lot deg skru tida tilbake når du loka det til, og ikke minst kasta det bort mye mindre tid på filmklipp og fjas. Hvis du ikke ser at det er en grunn måte å lage spill på så begynner jeg alvorlig talt å lure litt, men uansett så er det da for faen ikke noe galt i å like sånne spill. Akkurat som det ikke er noe galt i å ikke like sånne spill og håpe at folka som lager dem går konk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#68
Kan ha noe med at selv jeg, som liker Gears of War, ikke har giddet å plukke opp treeren ennå (har også litt med mangel på spenn å gjøre). Hvis det er en trøst synes jeg plottet i Gears er cirka mye verre enn det i Uncharted. Men kjipere skyting i Gears? Håh. Uncharted griner seg i søvn mens det tenker på skytinga til Gears.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#69
Ser ingen tresiders diskusjon om disse tingene i Gears of War-tråden, et spill som har kjipere fiender, kjipere skyting, kjipere setpieces, kjipere grafikk og farger, en dritkjip humørløs historie, og mindre variasjon. Jeg skylder på konsollbias.
Jeg har bare spilt eneren, men skytingen der er ufaaaaattelig mye bedre enn uncharted. Jeg var ikke superfan akkurat, men skytingen føles ihvertfall hard og tung, slik de våpnene der skal føles, har bare testa vanlig pistol i uncharted, husker ikke om jeg fikk en rifle eller noe i den duren, men for meg ihvertfall, til tross for at jeg sjelden spiller med høy lyd så hører man god forskjell på god og dårlig lyddesign. pistol-lyden i uncharted er ikke bra. Ikke har den noe særlig bass, og heller ikke den skarpe PANG-lyden som kjennetegner en pistol. Det høres mer ut som en kinaputt. Noe JEG synes er kjipt.
det jeg synes uncharted nailer bra er områder, ikke nødvendigvis leveldesign, men selve områdene. Tør ikke tenke på hvor mye tid som har gått med på å lage de, men de områdene fortjener et kulere spill.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#70
Jepp. Kom akkurat på den biten i Uncharted 2 hvor du fiser langs taket på et tog, som ser usannsynlig bra ut, problemet er bare at det du faktisk gjør i det brettet er å fise langs taket på et tog.

Og ja, skytinga. Den høres kjip ut, den har stakkato rytme, og folk kneler ikke før etter gjentatte hodeskudd. De ræva lydene sammen med at våpnene tydeligvis er ladd med gummikuler gjør at skytedelene blir mer irritasjon enn moro.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#71
Og henger på sida av toget, og går gjennom vognene, og kontrollerer et maskingevær for å ta ned et helikopter …

Ja, fiendene tåler veldig mye på de høye vanskelighetsgradene. Hvorfor er det rart?
 
#72
Sands of TIme er verre rett og slett fordi slossinga er tamt og ensformig, handlingsrom er det fullstendig blottet for, i enda større grad en i Uncharted - se på det SoT er best på, altså segmentene med oppgaveløsning og platforminga. Disse kan KUN gjøres på en måte. Disse segmentene er på samme måte like begrenset i Uncharted, derfor må vi se på kampsekvensene. Det er ganske mye større frihet i Uncharted, hvor du kan velge mellom stealthkill, granatkasting, headshots, god gammeldags skyting, eller nevekamp. Dette er bare eksempler på hvordan du kan uskadeligjøre fienden, men i tillegg må du bruke omgivelsene til din disposisjon, noen gang er både vertikalt og horisontalt, hvor du må gå i dekning. SoT, derimot, følger originalen - løp mot fienden, dra fram sverdet (som det faktisk gjør selv, du har ikke kontroll over det engang), og sett igang med å sloss. Men husk på å sette kniven i dem når de ligger nede, ellers våkner de igjen. Tidssand-elementet er bare bare en glorifisert juksekode, som i de aller fleste tilfeller er brukt fordi kontrollen ikke reagerte sånn som du ville. Eneste det gjør er å gjøre spillet litt lettere... kunne fått bruk for det i Dark Souls et par ganger. :p

At du anklager Uncharted for å bruke vedlig mye tid på filmklipp og fjas er uforståelig. For min del har de en perfekt balanse mellom filkmklipp og gameplay, spesielt når du ser at gampelayet faktisk flyter i et med hva som i de aller fleste spill ville vært uspillbart. Denne fobien for filmklipp er noe jeg ikke helt skjønner, spesielt når den er innenfor rimelighetens grenser, som i Uncharted, og ikke overdriver, som i MGS4. Uncharted er egentlig ganske minimalistiske når det gjelder filmklipp, det har aldri unødvendige klipp som drøyer og forteller alltid litt om hva som foregår. Men jeg vet ikke hvilke spill du sammenligner med (POP hadde ikke så fryktelig mye klipp, og det som var hadde null interaktivitet. Histoien til POP fikk jeg ikke med meg selv når jeg spillt det gjennom første gang, fordi det var såpass elendig fortalt og så lite bakgrunnsinformasjon (at miksinga var så elendig at det var nesten umlig å høre hva de sa, samtidig som det manglet undertekster gjorde ikke akkurat tingene noe bedre).

Faktisk synes jeg God of War passer din (Yeti's) oppfatning av Uncharted langt bedre, for jeg kjenner meg ikke igjen i mye av det du beskriver.

Og ja, skytinga. Den høres kjip ut, den har stakkato rytme, og folk kneler ikke før etter gjentatte hodeskudd.
Den høres bra ut, har ikke stakkarto rytme (\hva i alle...?), og folk dør om du skyter de i hodet, selv på høyere vanskelighetgrader, hvis ikke jeg husker feil. Problemet er at kulene oppfører seg ikke identisk på hvert eneste skudd, og derfor ender ikke alle skudd på nøyaktig samme sted selv om det ser ut som man treffer. Det er hvertfall sånn jeg har oppfattet det. Skyter du to ganger på en skyteskive så ender det ikke opp med kun ett kulehull.

Jeg synes også at Gears er kjedelig, og fiendene oppfører seg som svamper som ikke engang ser ut som de blunker når de blir truffet. De lider av det samme som mange synes er et problem i Uncharted, men i mye større grad - likevel er Gears bedre?
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#73
vet du hva? Det der er det verste. Det er i mine øyne den verste spilldesignen med mindre det er snakk om monstre, men når mennesker plutselig tåler mer skudd pga hardere vanskelighetsgrad. Jeg hadde blitt mye gladere hvis det var slik at fiendene gav deg mer skade, og gjorde smartere ting enn at de tåler mer. Silent Hill er et godt eksempel på det, hvor hard er fler fiender og at de bare tåler mer. De kunne heller blitt raskere, smartere, og gitt mer skade. mener å huske at det var mer riktig i metal gear solid at de ikke tåler noe mer, men de ser deg lettere, prøver litt kulere taktikker, og du tåler mindre.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#74
vet du hva? Det der er det verste. Det er i mine øyne den verste spilldesignen med mindre det er snakk om monstre, men når mennesker plutselig tåler mer skudd pga hardere vanskelighetsgrad. Jeg hadde blitt mye gladere hvis det var slik at fiendene gav deg mer skade, og gjorde smartere ting enn at de tåler mer. Silent Hill er et godt eksempel på det, hvor hard er fler fiender og at de bare tåler mer. De kunne heller blitt raskere, smartere, og gitt mer skade. mener å huske at det var mer riktig i metal gear solid at de ikke tåler noe mer, men de ser deg lettere, prøver litt kulere taktikker, og du tåler mindre.
EDIT: til thinaran og fail.
 
#75
vet du hva? Det der er det verste. Det er i mine øyne den verste spilldesignen med mindre det er snakk om monstre, men når mennesker plutselig tåler mer skudd pga hardere vanskelighetsgrad. Jeg hadde blitt mye gladere hvis det var slik at fiendene gav deg mer skade, og gjorde smartere ting enn at de tåler mer.
I Uncharted 1 og 2 skjer faktisk alt dette. Du både tåler mindre (dvs, de er mer treffsikre), og de tåler mer (du er mindre treffsikker?), og de oppfører seg mye smartere og bruker omgivelsene mer effektivt.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#76
mulig jeg skrev det rævva, men jeg vil ikke at de skal tåle mer, ikke bare fake "du er dårlig på å sikte", men hvis du treffer et menneske i huet så er han ferdig.
 
#77
Det var først og fremst de andre tingene jeg siktet til, det virket som du mente at de ikke ble smartere eller at du tålte mindre på høyere vanskelighetsgrad. At de bør død kun ved ett hodeskudd bør være riktig, men da bør vel regelen gjelde for deg også da, og ikke bare gjøre de andre dårlig til å sikte. Med tanke på at de fleste er profesjonelle leiesoldater (som jo er Drakes tidligere yrke), så burde de jo klare å få inn et hodeskudd like lett som deg selv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#78
Og henger på sida av toget, og går gjennom vognene, og kontrollerer et maskingevær for å ta ned et helikopter …
Mye det samme som ellers, med andre ord.
Ja, fiendene tåler veldig mye på de høye vanskelighetsgradene. Hvorfor er det rart?
Det er ikke rart, det er bare lettvint design. Som Agra skriver er "du tåler mindre og fiendene tåler mer" den lateste måten å mekke en Hard-vanskelighetsgrad på. Ser man det, to forskjellige personer har to ulike oppfatninger av samme opplevelse.
Den høres bra ut, har ikke stakkarto rytme (\hva i alle...?)
Rytmen i skytinga, det viktigste momentet man må få til i et actionspill? Den er haltende i Uncharted. Si hva du vil om Gears of War, det har iallfall en feedback-loop og en interaksjonsdesign som gjør at de gangene det skjer noe fjas og du driter deg ut så er det din egen feil. Uncharted er mer sånn at hvis du tar folka i feil rekkefølge eller på feil måte, så dævver du. Husker spesielt en greie i Uncharted 2 hvor jeg fant ut at jeg heller ville komme litt nærmere et par kiser og plugge dem i skolten, så jeg hoppa av gårde. Siden det ikke var hva jeg skulle gjøre akkurat da gadd ikke Drake å hoppe videre etter at jeg hadde plassert ham på en avsats.
og folk dør om du skyter de i hodet, selv på høyere vanskelighetgrader, hvis ikke jeg husker feil.
Du husker nok feil der, gitt.
Jeg synes også at Gears er kjedelig, og fiendene oppfører seg som svamper som ikke engang ser ut som de blunker når de blir truffet. De lider av det samme som mange synes er et problem i Uncharted, men i mye større grad - likevel er Gears bedre?
Se det jeg skrev litt over her.