Vanquish = du dreper folk med store våpen mens du hører på 90talls techno (fett)
Fallout NV = du går rundt i en kjedelig verden og samler brusbokser (kjipt)
Men Gisele Bündchen vil aldri elske deg, bare instadeath-sparke deg i pungen etter 20 minutter med veldig slitsom sex og så må du begynne helt fra begynnelsen igjen.
Den tjukke dama har mye mer å tilby, og det er derfor du gifter deg med henne. Man må forvente vonde dager også!
Radscorpions... Radscorpions everywhere!
Bare jeg beveger meg fem meter unna startbyen har jeg tre av svina på nakken selv når jeg sniker. Og når jeg endelig greide å komme meg ut på veien i nordvestenden ble jeg nesten instagibba av to gigantiske fluejævler med spansk navn. Misstenker det er fordi jeg valgte den Wild Wasteland perken. På den annen side betyr det at det for en gangs skyld er vits å ta Animal Friend.
Men Gisele Bündchen vil aldri elske deg, bare instadeath-sparke deg i pungen etter 20 minutter med veldig slitsom sex og så må du begynne helt fra begynnelsen igjen.
Den tjukke dama har mye mer å tilby, og det er derfor du gifter deg med henne. Man må forvente vonde dager også!
Det er du som bestemmer hvem som har buksene. Inntil du skjønner at det er opptil deg, vil det selvsagt se annerledes ut. Det er ingen lett eller innlysende oppdagelse, men det er mulig.
Radscorpions... Radscorpions everywhere!
Bare jeg beveger meg fem meter unna startbyen har jeg tre av svina på nakken selv når jeg sniker. Og når jeg endelig greide å komme meg ut på veien i nordvestenden ble jeg nesten instagibba av to gigantiske fluejævler med spansk navn. Misstenker det er fordi jeg valgte den Wild Wasteland perken. På den annen side betyr det at det for en gangs skyld er vits å ta Animal Friend.
Fraråder deg å gå den veien med fluene, var level 8 når jeg møtte på de og de var enda et helvete.
Forøvrig så kan det være smart å spare på armor penetration kuler da de trengs, virkelig trengs på enkelte fiender. Liker også at spillet byr på mye mer valgfrihet av hvem factions du velger å heie på, føler at jeg kommer til orke å faktisk kjøre gjennom spillet en gang til da oppdragene vil variere noe veldig utifra hvem du velger å stå bak.
Fallout 3 eide, men hadde som allerede påpekt klare mangler. Hele hovedplottet og stort sett alle NPC-ene, f.eks. Men jeg storkoste meg i de ~hundre timene jeg har kasta bort i det spillet. Så jeg velger dessverre New Vegas over Vanquish til fullpris. Vanquish kan jeg godt kjøpe hvis det kommer som weekend deal eller som del av julesalget på Steam.
Så, jeg har spilt det i fire timer eller noe sånt nå på 360en, og det er egentlig som forventa. Ganske gøy, ganske ødelagt, og helt jævlig brunt. Det er faktisk brunere enn Fallout 3, men det skal vel være sånn. Det bugger som faen, AIen er katastrofal: NPCer løper vekk fra meg helt uten grunn, og ja, jeg har sjekka status og hva jeg har på meg. Et eksempel var da jeg var i teltet til noen militærfolk, også gikk de to folka inni der rundt og hver gang de kom i nærheten av hverandre ropte den ene bare "LOOK OUT!!!!" og den andre sa "woah!" og løp bort til hjørnet sitt. Helt utrolig at dette fremdeles er et problem, 6 år etter Oblivion.
Og for de av dere som har spilt dere frem til Primm:
Jeg henta sheriffen (heh) ut fra fengslet, og etter jeg fikk han benådet av NCR skulle jeg dra tilbake til byen for å gi han de gode nyhetene og jeg måtte LØPE RUNDT ETTER HAN for å få snakket med han. Det har skjedd med flere andre også.
Folk som spawner langt over bakken er også morsomme, jeg kommer ut av et bygg også bare ramler det tre-fire raidere ned et par meter fra oven istedenfor at de står der de skal stå som normalt. Spillet får også sånne "mini-frysninger" av og til, de hele spillet fryser i et par sekunder og jeg tror Alt Har Gått Til Helvete, før det starter opp igjen. Klok av skade fra Fallout 3 lagrer jeg stort sett hele tiden nå.
Lastetidene er også grusomt lange, animasjonene er mer mongo enn noensinne (ganske ofte åpner ikke folk kjeften engang når de snakker), skytinga er frustrerende fordi alle gønnere suger, og JERNPUNGTSIKTET er heller ikke noe særlig, så det blir noe VATSings så ofte jeg kan. Når det er sagt så tror jeg dette er mye hardere enn Fallout 3, jeg kunne spille i evigheter uten å daue i det mens her har jeg fått juling flere ganger. Bander på gjerne fem-seks Radscorpions eller Feral Ghouls dukker opp fra intet og rævkjører meg, og det virker som man er mer sårbar i kampene enn før også. Det er vel Obsidian som old schooler det opp litt med å gjøre det litt tøffere for babby, helt greit for meg men kommer sikkert til å bli områder med mye raeging etterhvert.
Men, det er ikke bare negativt. Stemningen er Falloutete, settinga er ganske kul, musikken på radioen eier (selv om det er litt få låter så langt) og det er mer av det samme som før egentlig. Questene er ganske standard så langt, men jeg liker faction-konseptet og det at man har fame og infamy i forskjellige byer og blant forskjellige gjenger. Driver med litt dobbelagentings nå, som forhåpentligvis resulterer i at bandittene blir eid og jeg får masse caps
De kunne like godt kalt det Fallout 3: New Vegas, for det er samme greia som før, bare enda mer buggete på en eller annen mirakuløs måte. Håper de endelig er ferdig med Gamebryo nå, for hvis dette ikke hadde vært Fallout spørs det om jeg hadde gidda å spilt det.
Herre snute, flamern til boss raideren i Primm! Ser at jeg ikke gjorde et dårlig valg i å fokusere på energy weapons.
Også fant jeg Johnny Five Aces i stad. Og et skjelett med fedora inni et kjøleskap.
Og jeg får ikke tatt bilder fordi både Win7 og Fraps er mongo!
Installerte nettopp ferdig, Fallout 3 var GOTY for meg selv om det egentlig sugde så SKAL SPILLE HELE NATTEN/HELGEN. Er litt glad for at alle skriker om hvor skuffende det er og bugs og drit, slik at jeg har lave forventninger. Jeg hadde ikke sett en dritt av Fallout 3 før jeg spilte det (med unntak av å spille Oblivion) og var litt blown away når jeg først kom ut av vaulten.
Har spilt det i ca. en time nå. Kan rapportere at jeg enda ikke har sett noe til alle disse forferdelige bugsa, bortsett fra en standard Oblivion crashe-etter-autosave-bug. AIen har ikke gjort noe crazy til nå, men jeg regner med jeg møter flere artige bugs etter hvert. Vi får se.
Ellers er stemninga der, og det er riktig som mange sier. Dette er stort sett mer av det vi fikk i Fallout 3, heldigvis med litt flinkere manusforfattere denne gangen.
Har fått brukt sånn ca hele helgen på dette spillet og det er latterlig deilig. De har virkelig blandet det beste fra F3 og F1/F2, jeg hadde ikke trodd det skulle skje, men dette er det beste Fallout. Hele Mojave føles så utrolig stort og faktisk fylt av liv. Jeg antar at det er alle de forskjellige faksjonene, landsbyene, gode karakterene og historiene som gjør det. Jeg blir rett og slett sugd inn som nesten aldri før i et rollespill.
Companions er faktiske karakterer nå og har litt sjel til seg, men jeg hadde likt det om de var litt mer involverte og kommenterte på quests og liknende ala Mass Effect. Romanse trengs dog ikke, hadde bare likt at de var annet enn ekstra støtte i kamp. Må også si at Boone er mannlig og tøff og dreper alle fiendene i området før jeg får sett dem, noe som grenser til kjedelig men ofte blir jeg bare imponert av han. Vurderer å bytte han ut med ei jente jeg fant som ser ut til å være mer fokusert på survival over combat, men jeg tror jeg er for avhengig av han. Jeg merker at jeg sliter litt i kamp mot 3 gigantiske geckos om han henger litt etter.
Kampsystemet er mye bedre enn det i F3 selv om det ikke er så spesielt forandret, men bare iron sights alene eliminerer en del problemer jeg hadde med kampsystemet i treeren. Faktisk så bruker jeg nesten aldri V.A.T.S. i dette spillet (glemmer nesten at jeg har det), i motsetning til F3 hvor jeg brukte det i omtrent hver kamp. Nå skal det nevnes at V.A.T.S. virket mer nyttig i F3 siden man omtrent ikke mistet liv når man brukte det, mens det virker som om man mister vanlig mengde i NV. Egentlig veldig usikker. Om det er en ting jeg skal klage på er det at jeg spiller på kånsåll, det er rett og slett vanskelig å sikte med joystick i dette spillet. Savner en god PC å spille dette på.
Stats og annen generell customizing er gull i dette spillet. SPECIAL er ikke så radikalt forandret som jeg forventet, men det er mye mer balansert som at det påvirker våpenhandling noe det overhodet ikke gjorde i F3, samt andre ting. Perks er også mer krevende, noe krever oppimot 70-90 av en spesifikk stat for å kunne læres. Angående perks så er det en del av dem man får av erfaring (som å drepe et visst antall insekter gjør deg flinkere til å drepe dem) og andre saker, noe jeg liker. Innser at dette var på en måte med i F3 og (man fikk perks av å fullføre enkelte oppdrag), men dette var det sjeldent man opplevde. Virker som en del ting er inspirert av mods der ute, noe som viser at utviklerene følger med på hva fansen vil ha, slik som perks som lar deg fikse våpen med liknende våpen, homo/lesbo-valg og modifisering av våpen.
Siste tingen jeg må nevne er at det merkes veldig godt at Obsidian er utviklerene av dette, og ikke Bethesda. Når jeg spilte F3, følte jeg hele tiden at jeg spilte Oblivion om igjen bare i en annen setting. Føler aldri det i New Vegas, og jeg får den samme gode følelsen jeg fikk som da jeg spilte Fallout 1 for første gang. Deres historiefortelling, dialoger og karakterer er av en helt annen verden enn det vi fikk servert fra Bethesda. Musikken er også ganske deilig (selv om det sikkert er samme komponisten, dette vet jeg egentlig ikke), og jeg synes det er kjipt hver gang noe musikk fra F3 blir gjenbrukt.
Har vel passert 12 timer nå og kommet meg til level 12 (gikk forøvrig opp fra level 8 til 9 i løpet av 2 minutter ved hjelp av å ta en speech challenge
der jeg var the negotiator og forhandla frem løslatelsen av noen NCR-Gisler som Khan-gjengen hadde tatt, samt sørga for å overtale NCR-sjefen til å la Khan-gutta få dra
), og har nettopp kommet meg inn i New Vegas.
En ting jeg liker med New Vegas er at det kan absolutt rævkjøre deg hvis du drar inn i områder du bør ikke være i, det var det ikke så mye av i Fallout 3. NV er langt mer nådeløst, jeg forsøkte å komme meg opp Black Mountain for å hilse på radiovertene men det var ca 10 Super Mutant Brutes på vei opp såvidt jeg kunne se som ville det annerledes, så jeg tror jeg venter en stund med å prøve meg der.
Ellers kom jeg i klammeri med Legion, men etter å ha blitt oppsøkt av Caesars Assassins etterpå tok jeg en liten reload. Vil ikke ha den gjengen etter meg for å si det sånn.