Vil du være spillanmelder?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tenker vi sier det er greit så lenge du ikke bruker "karakter".

Selv har jeg gått over til å bruke "gressklipper".
 
For å gjøre det veldig klart kan man si "Han/hun du styrer", "Den jenta/gutten/roboten/bilen osv."

Selv foretrekker jeg å bruke figurer eller karakterer. Hvis noen i det hele tatt pirker seg død på det så har vedkommende et stort problem uavhengig om en person er en språkfantast eller ikke.
 
Yetipants: Denotasjon betegner et ords primære mening slik det vanligvis defineres i ordboka, slik du viste. Konnotasjon derimot, betegner et ords sekundære mening eller tilleggsmening. Konnotasjonene viste at det er en større grad av fremmedgjøring i forhold til det menneskelige ved bruk av ordet "figur", noe som ikke er tilfelle med "person". Ser du denne forskjellen, eller føler du ikke at konnotasjonene er riktige?

I noen tilfeller kan det fungere bra, i andre tilfeller kan det fungere mindre bra. Mitt poeng er at det bør tas en vurdering, og som regel har enhver spillperson menneskelige egenskaper; er ikke fremmedgjøringen unødvendig?

Han som hevdet diskusjonen var pedantisk (Fleksnes): Hvordan var dette ment? Min oppfattelse er i alle fall at når noen mener en diskusjon er pedantisk så er den pirkete og oppnår kanskje ikke i noen særlig grad det den vil. Jeg er til en viss grad enig, men bare for å spørre på et litt høyere plan: Er det kanskje småpirk som dette som er med på fremmedgjøringen, som vi alle kjenner til, av spillmediet fra andre medier, at det ikke blir tatt like seriøst? Bør ikke dette motkjempes? Jeg regner med at du er enig med meg siden du skriver profesjonelt om spill. Og hvis du er enig, mener du fortsatt at diskusjonen er pedantisk, hvis det var ment som om den var pirkete og kanskje litt unødvendig? For å bruke en klisjé: Må man ikke begynne i det små for å få til det store? Jeg bare spør, og det er godt mulig jeg spør feil, det er jo tross alt en helt annen diskusjon hvor en del andre ting spiller inn også.

Diskusjonen har forresten dreid seg om ordene "figur" og "person" alene, ettersom "figur" brukes i mange spillomtaler i Norge i dag. Jeg synes forsåvidt "rolleperson" er fint å bruke, men hva mener du om bruk av kun "person"?


Er det fortsatt ingen som er enige med meg? "Person" bør ikke tas i bruk?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg synes det er en vesensforskjell. Uansett hva vi kaller dem, så er greiene i spill bare piksler eller polygoner. Det hender at det slenger innom spill hvor ekte mennesker opptrer i form av videoklipp og sånt, og da vil jeg referere til dem som personer. "Figur" som begrep synes jeg ellers er veldig dekkende for noe som er syntetisk og ikke representativt for noe ekte, mao. 99% av alle spillfigurer. I mine øyne er det ikke snakk om en fremmedgjøring, men snarere å markere skillet mellom spill og virkelighet.
 
Hvis jeg hadde skrevet en anmeldelse, ville jeg ikke brydd meg om ordlisten, nynorsk eller hva andre mener - personen eller figuren i spillet ser veldig fin ut, derfor ville jeg gitt spillet karakter seks! :p
 
Jeg liker også å bruke snabelkarameller jeg synes er himmelfioler. Hva ordlister, strandparasoller og andre mener om lysfontenene bryr jeg meg ikke om, så lenge jeg synes ordene er fine.
 
Vedder på at du liker snabelkarameller, ja ;p

On topic: Jeg har ikke lyst til å bli skribent (og jeg hadde sikkert ikke fått jobben heller)

Forresten så synes jeg folk kan være litt mindre rettskrivingsfantomer, og litt mer fokusert om hva emnet handler om. Nå er ikke jeg et stjerneeksempel akurrat men... :p
 
Mener du at det liksom ikke er komplimenter når du kaller meg slike ting? :grine:
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Kommer det fra GungHo er det heller på tide å ta et hint enn noe annet, NillePille.
 
SITAT(SHDR @ 23.10.06, 23.12) 30022
Jeg tror aldri jeg har kalt deg et homohøl. Men alt det andre er komplimenter. Jeg elsker deg for personligheten din, ikke høla dine.
[/b]
No,No,No,No No No, No, No, Don't lie!


Joke?
 

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg ville ikke kalt Loco Roco en person, jeg ville ikke kalt Link en person, jeg ville ikke kalt Mario for en person, jeg ville ikke kalt Yoshi en person, jeg ville ikke kalt sam eller max for personer, og så videre. Med mindre spillfiguren (figur er et jækla fint ord!) er et dyr type homo sapiens. Da kan person funke som en beskrivelse av figuren. Men ikke som frittstående begrep på "tingen du styrer". Det er i absolutt alle fall min mening.

Btw: thees thread zmell zeksual needs.
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
SITAT(NiloPilo @ 23.10.06, 22.37) 30002
Nice going there Nancy!
[/b]
:hehe: Hahahahahahaha. Kanskje du ikke er helt mølaubrukelig likevel. Selv om det kanskje er ufrivillig.
 
I

impywimpy

Gjest
SITAT(SHDR @ 24.10.06, 01.12) 30022
Jeg tror aldri jeg har kalt deg et homohøl. Men alt det andre er komplimenter. Jeg elsker deg for personligheten din, ikke høla dine.
[/b]
Sitert for udugelighet. Ekstrem sådann.