Batman: Arkham Asylum (PS3, 360, PC)

Modeller jeg av en eller annen grunn føler meg dårlig av å se på, ellers A4-bruk av A4-motoren Unreal, slurvete, rotete utført historiefortelling som bryr seg mer om å presse flest mulig klassiske, kjente Batman-øyeblikk, -skurker og -helter inn enn å faktisk gi oss noe sammenhengende, og uoppfinnsomme spillmekanikker som ikke tar noen sjanser, men bare viderefører det man allerede fra før av vet er trygt og godt. Ingenting nytt, ingenting interessant. Bare et nøye kalkulert produkt som garanterer brød på bordet for utviklerene. Med demoen som grunnlag tippet jeg, hadde tilsynelatende rett, og er derfor stort sett med på hva oerhört sa.

Kan likevel skjønne dere som har det gøy med det. Sikkert super, avslappende helgeunderholdning hvis man er i det rette humøret. Litt sånn i retningen av sånne påkostede actionfilmer man ser i kinoene rundt sommertidene. Pluss at det er en fyr i hovedrollen mange har gode minner knyttet til osv.
 
Ja, det skulle tatt seg ut.

Og så er det så fint med det, at man ikke klarer å ha én innstilling til spill i en skittkastingkonkurranse (SG) og en annen innstilling til spill i profesjonelle sammenhenger. Det gåkke ann.

Eeeeller, så er jeg bare negativt innstilt fordi spillet ser ut som dritt og fordi tegneserien ikke akkurat lukter spillmatisering. Og fordi det er fint å snakke litt mer fra levra iblant. Faktum er at 90% av spillene som folk påstår er good shit, er dårligere enn folk sier, og at mange av spillene folk sier er middelmådige er bedre enn folk sier, fordi folk er opptatt av mandighet og at spillene skal oppfylle arbitrære krav til spillstruktur og spillogikk som ble fastlagt en gang på slutten av nittitallet og stort sett har blitt fastholdt fram til i dag. Og dermed er det lett å bli skeptisk. Men det er vel en diskusjon for en annen anledning.

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er interessert i å prøve Arkham Asylum, naturligvis. Jeg likte tross alt Conan på 360, som ser ut til å ha blitt laget på samme lesten (gjør omtrent som alle andre spill i sjangeren, tilfør mer 'mørk' maskulinitet). Er ikke så vanskelig å tilfredsstille i praksis som i teorien, jeg.
 

Lodin

Der Waaaah
For meg som er ihuga Batman-fan er dette årets beste spill. Bæsj på dere og pirkinga dere rei inn på. :lodin:
I'm Batman!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kan likevel skjønne dere som har det gøy med det. Sikkert super, avslappende helgeunderholdning hvis man er i det rette humøret. Litt sånn i retningen av sånne påkostede actionfilmer man ser i kinoene rundt sommertidene. Pluss at det er en fyr i hovedrollen mange har gode minner knyttet til osv.
Samme som med MGS4, altså.
 
Se her. Enda en mgs diskusjon på gang. Man kan si hva man vil om spillet, men diskusjoner starter det i allefall. La oss ikke starte enda en diskusjon om et spill som vi alle egentlig elsker innerst inne. Til og med du yeti.

On topic: Jeg skal bestille batman i dag! Yay. Med mindre elkjøptilbudet også gjelder i butikken. Gjør det det så skal jeg kjøpe det i dag. Jeg gleder meg stort!
 
Tror jeg skal gå tilbake til den tida der jeg kjøpte spill på grunnlag av cover istede for anmeldelser. Det var de gode tidene.
 

Lodin

Der Waaaah
Personlig er ingen av aspektene ved spillet negative for meg foreløpig. Det er så gjennomsyra av Batman-mytoset at jeg ikke ser hva som er galt. Kampsystemet fek.s som er rimlig likt det i Assholes Dillweed og jeg syns var meh der elsker jeg her fordi det er Batman. Det ser så jævla fett ut når man lett griser 12 karer og selv når man blir truffet bare rister Bats litt på huet. Han er den ultimate bad ass og det visste jeg fra før av mens Altair bare var en jøpip.
Der Martin klager over at kamera er for nært Batman så man ikke ser halve skjermen digger jeg det fordi jeg da alltids kan snu det rundt og få en ikonisk Batman-Pose (TM) hver jævla gang.
At det kjører i Unreal 3 er heller ikke plagsomt. Jeg er åpen for hvilken som helst visuell tolkning av Batman og her gjøres det i mediet spill. Da er det og greit at det og ser ut som et typisk spill anno 2009.

Det jeg elsker mest med opplevelsen er alle de små detaljene de har greid å få med. Ikke bare med Riddler sine gåter og biografiene til folka men og i selve verdenen. Fek.s logoen til Amadeus Arkham som fins over alt i mansionen. Skarabeen er tatt rett fra Serien til Morrison. Arkham adopterte den etter at morra gikk bananas og begynte å spise biller. Den representerer gjenfødelse og beskyttelse. Sirklene med skrift rundt er vergen han tegna i cella si for å verne seg mot flaggermus, men som istedet tiltrekker dem fordi han fullførte den en første april.
Hver gang jeg ser no sånt nerder jeg totalt ut og lager en awii-lyd. Inni drivhuset: "Oh shit, der er statuen av St. George som Batman brakk av spydet til og brukte mot Killer Croc!"

Gjør og at jeg med en gang legger merke til småfeil utviklerne har gjort. Modellen til Gordon har fek.s ikke giftering på seg. Det er forsåvidt riktig at han ikke er gift lenger, men det er og etablert at han er en av de stusselige kara som ikke slutter å gå med ringen sin. *pirk pirk* :p
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Personlig er ingen av aspektene ved spillet negative for meg foreløpig. Det er så gjennomsyra av Batman-mytoset at jeg ikke ser hva som er galt. Kampsystemet fek.s som er rimlig likt det i Assholes Dillweed og jeg syns var meh der elsker jeg her fordi det er Batman. Det ser så jævla fett ut når man lett griser 12 karer og selv når man blir truffet bare rister Bats litt på huet. Han er den ultimate bad ass og det visste jeg fra før av mens Altair bare var en jøpip.
Der Martin klager over at kamera er for nært Batman så man ikke ser halve skjermen digger jeg det fordi jeg da alltids kan snu det rundt og få en ikonisk Batman-Pose (TM) hver jævla gang.
At det kjører i Unreal 3 er heller ikke plagsomt. Jeg er åpen for hvilken som helst visuell tolkning av Batman og her gjøres det i mediet spill. Da er det og greit at det og ser ut som et typisk spill anno 2009.

Det jeg elsker mest med opplevelsen er alle de små detaljene de har greid å få med. Ikke bare med Riddler sine gåter og biografiene til folka men og i selve verdenen. Fek.s logoen til Amadeus Arkham som fins over alt i mansionen. Skarabeen er tatt rett fra Serien til Morrison. Arkham adopterte den etter at morra gikk bananas og begynte å spise biller. Den representerer gjenfødelse og beskyttelse. Sirklene med skrift rundt er vergen han tegna i cella si for å verne seg mot flaggermus, men som istedet tiltrekker dem fordi han fullførte den en første april.
Hver gang jeg ser no sånt nerder jeg totalt ut og lager en awii-lyd. Inni drivhuset: "Oh shit, der er statuen av St. George som Batman brakk av spydet til og brukte mot Killer Croc!"

Gjør og at jeg med en gang legger merke til småfeil utviklerne har gjort. Modellen til Gordon har fek.s ikke giftering på seg. Det er forsåvidt riktig at han ikke er gift lenger, men det er og etablert at han er en av de stusselige kara som ikke slutter å gå med ringen sin. *pirk pirk* :p
QFT. Pluss at Scarecrow sine sekvenser blir bare bedre lengre ut i spillet.
Trodde faktisk det var noe herp med spillet da den tredje drømmen begynte, og "Move your middle analog to dodge Joker's shot". Synes dette er bedre enn Eternal Darkness
Game of the Year? Moar liek 'Game of the Games'!
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Jeg er ingen Batman-nerd, men dette spillet eier så langt. Spillet gjør meg interessert i mytologien rundt Batman med alle intervjuene og faktaene om de forskjellige karakterene man plukker opp i løpet av spillets gang. Det må jo være et tegn på at de gjør en del ting riktig i dette spillet. Jeg synes det visuelle designet er herlig, spesielt Arkham Asylum, jeg har ingenting å utsette på det grafiske.
Det spillet gjør best er å frembringe følelsen at man faktisk er en superhelt. Slåssingen blir mer og mer morro jo lenger man kommer ut i spillet og alt utstyret man har tjener faktisk en funksjon gjennom hele spillet.

Gleder meg til å fortsette.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Tok en vakt på jobben i dag og skal holde farmor med selskap senere. Men vil helst hjem og spille Batman! Spilte i ca fire timer i går, elsker det. Avsluttet i Old Mansion etter den delen med gassen.
 
Jeg er ingen Batman-nerd, men dette spillet eier så langt. Spillet gjør meg interessert i mytologien rundt Batman med alle intervjuene og faktaene om de forskjellige karakterene man plukker opp i løpet av spillets gang. Det må jo være et tegn på at de gjør en del ting riktig i dette spillet. Jeg synes det visuelle designet er herlig, spesielt Arkham Asylum, jeg har ingenting å utsette på det grafiske.
Det spillet gjør best er å frembringe følelsen at man faktisk er en superhelt. Slåssingen blir mer og mer morro jo lenger man kommer ut i spillet og alt utstyret man har tjener faktisk en funksjon gjennom hele spillet.

Gleder meg til å fortsette.
Sier meg enig i dette. Spillet er så langt konge.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Sånn! Ferdig med spillet på normal og jeg hadde det storartet. Hadde det ikke vært så jævlig gøy hadde jeg nok ikke blitt ferdig med det på under to dager.
Jeg har bare fått 40% av alle The Riddlers trofèene, så det er mye detektivarbeid som må pågå når min neste gjennomgang starter på Hard. Og når de lager en oppfølger så spår jeg at vi får en Gotham City å leke oss med, delvis free-roaming. Tenker ikke Spider-Man, litt mindre frie tøyler og heller satse på en knakende god historie som Arkham Asylum hadde og samme Burton-atmosfæren.
Etter slutten på B:AA hintes det til Two-Face og spesielt Scarecrow som du ser ta tak i en boks med titan i vannet (til min store lettelse, han var beintøff). Riddler, Penguin og Catwoman ønsker jeg også å se.

Har prøvet meg på noen challenges. Batman sine var ikke noe nytt, har spilt som han ganske lenge fra før, men gøy uansett.
Joker er heldigvis ikke en blåkopi av Batman, og har egne hendige ting å surre med. En revolver med ett skudd, en tannbiss som løper rundt til den sprenger og briller som fungerer som Batman sin Detective Vision. Veldig morsomt å sprette rundt som Joker.

Så siden jeg da er ferdig med èn gjennomgang (mange igjen vil jeg tro) kan jeg da bare anbefale dette som bare faen. Jeg er kanskje hardcore Batfan og vært det i 17 år, men de har lagt inn veldig mye godsaker som intervjuer og biografier til de fleste i Batman-universet slik at de som ikke har så mye å si om Batman også får seg litt nyttige kunnskaper.

10/10
 
Fikk akkuratt 20 combo trophy. Jeg følte meg veldig barsk der grusa et titalls fiender i en nydelig combo uten og bli truffet selv. Jeg elsker dette spillet:elsk:
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg fikk den i går og nå lurer jeg på om jeg kommer til å klare 40x combo.. :(