[Multi] Batman: Arkham City [360 PC PS3]

Aaaaaa, helt enig!!

Dette er utrolig knall!

Jeg tror kanskje noe av det som ødela det forrige spillet for meg i stor grad var at jeg fikk sånn uncanny valley-kvalme av figurene. Denne gangen er det heldigvis langt mer tegneseriete grafikk, og slik ser det også samtidig veldig, veldig mye bedre ut. Stemmeskuespillet er også absurd bra, og regien er god, med blant annet litt spenstig bruk av elskelig QTE her og der. Jeg liker QTE. Rett fra Deus Ex 3 er Arkham City også overraskende velskrevet. I det store og det hele er spillet egentlig utrolig velpolert. Ellers minner det å hoppe rundt som Catwoman litt om hvordan det skjer i Assassin's Creed, mens Batmans bynavigasjon er noe ganske annet, og egentlig veldig friskt. Tok meg faktisk en stund før jeg helt fikk det til. I tillegg til å ta fart med eller komme seg til nøyaktig steder med gripekloen, er det nemlig to ganske forskjellige måter å fly på man må bytte på for å beholde høyden. Er dessuten utrolig mye rart å gjøre på. Alt fra å ufrivillig leke med en leiemorder som ringer betalingstelefoner rundtomkring for å så skyte de som tar de, til å bli stående et tilfeldig sted og bare høre på hva tilfeldige folk snakker om. Spillets hovedtråd er også topp. For eksempel fikk jeg nettopp
en slags hagle som skyter strømkuler.
Ikke minst er stemningen kjempetykk.

Så hvis førsteinntrykket holder er dette helt klart helt der oppe for min del.

Ellers har jeg nå spilt omtrent så mye som han fyren som anklagde spillet for å være kjønnsdiskriminerende hadde da han skrev det der, og er nok ikke helt med på hva han sier. Det er sant at det hagler mot spillets kvinner med anklagelser om bitchhet, det er en del argumenter mot deres handlinger av typen "du tar feil fordi du er kvinne", og Batman er ganske brutal mot Harley i en viss scene, men det er liksom en sånn stil spillet generelt har gående. Alle figurene blir disset for utstikkende egenskaper. Batman er for eksempel ifølge visse figurer i spillet en freak som kler seg ut, men spillet er ikke i mot cosplay. En sarkastisk fange spør en
arrestert
Bruce Wayne om han drepte butleren sin, og en journalist som havner i en farlig situasjon med ham lurer på hvorfor han skal høre på en rik fyr som sikkert aldri engang har vært i en slåsskamp. På tross av dette er ikke spillet kommunistisk. På samme måte er ikke spillet kvinneundertrykkende fordi Catwoman av motstanderne blir kalt bitch når hun er den eneste kvinnen i et rom.

Snarere er det rett og slett bra historiefortelling. Det er nemlig gøy på den samme måten som en Quentin Tarantino-film er gøy. I gamle dager leste man gjerne en bok, og så ble man plutselig rørt fordi noen nevnte en blomst man selv hadde sett ute på engen -- noe som skapte en følelse av resonans, en følelse av at noen taler sannheten, at alle menneskers hjerter innerst inne er like, at dette er sannelig meg fint å lese. På samme måte, når kriminelle oppfører seg på den måten som de i Arkham City oppfører seg, og dette innebærer å kalle Catwoman en bitch, så skaper det en slik resonans med spilleren fordi vi alle kjenner igjen tegneserieklisjéen som her bevisst blir brukt. Tror jeg. Bidrar i hvert fall til å bygge opp et univers med en slik effekt. Når alt kommer til alt er dessuten Catwoman akkurat like kyndig som Batman. Bloggfyren som påstod spillet var kjønnsdiskriminerende nevner at hun
av Two-Face blir hengt over en beholder full av syre, og Batman kommer for å redde henne, men han nevner ikke at Batman etter å ha banket opp alle tilskuerne blir skutt av Two-Face, og at det er Catwoman selv som bryter seg fri og deretter redder Batman.

Det er ellers ingenting nytt at Catwoman blir seksualisert, men det blir strengt tatt også Batman. Batman er videre ellers kanskje brutal mot Harley, men jeg tror ikke han hadde vært mindre brutal mot Joker om han hadde lagt seg foran og i veien for en person Batman trengte å snakke med fort, og så begynt å skrike. Snarere er det tanken om at Batman skal være forsiktigere med Harley fordi hun er en kvinne som er kjønnsdiskriminerende. Sånn sett synes jeg Arkham City er et langt mer feministisk spill enn det han filmkritikerfyren er, for mens spillet ikke er redd for å la kvinner bli utsatt for det samme som mennene, og ikke redd for å la de kvinnelige figurene bruke sine egenskaper til det fulle som de vil, så vil denne mannlige bloggeren skåne de for slikt. Problemet med kjønnsdiskriminering er jo at folk får ulike muligheter på bakgrunn av kjønn, ikke om mangel på ridderlighet. Det er nesten det motsatte. Slik er det han som er kjønnsdiskriminerende. Sånn tenker i hvert fall jeg.

Jeg hadde tenkt å skrive ett avsnitt om spillet :psyduck:
 
Spillte gjennom spillet i natt. Syns det var ganske kort egentlig.
Selvom jeg bare har en 38 % complete save. XD

Spoiler***

PS: Er det noen av dere som vet hvor jeg kan finne "Mad hatter" i spillet ?
 
PS: Er det noen av dere som vet hvor jeg kan finne "Mad hatter" i spillet ?

SPOILER:
I et av sideoppdragene får du tilsendt medisin fra Alfred, men er i realiteten noe dritt/sovemed Mad Hatter står bak.

Tror jeg(haha) :)
 
Føler jeg så vidt har begynt, men har brukt en del tid på sideoppdrag, så det er gjerne det. Noen av de flyveøvelsene tok meg for eksempel ganske lang tid.

Uansett, to ting jeg virkelig liker med dette spillet:

1. Hvor overbevisende og egenartet universet er. Bare det at det er så mye kriminalitet i Gotham City at folk har gått med på å gjøre 3/4 av byen til et stort fengsel er i seg selv kjempefestlig, men det virkelig kule er de små detaljene til dette. For eksempel hvordan du i blant kan høre folk klage over sult fordi alle de store gjengene tar alle matforsyningene som i blant blir sluppet ned akkompagnert av Hugo Stranges annonsering av sin forventning om at ressursene rettferdig vil bli fordelt mellom og av fangene, og hvordan du vilt blir skutt på hvis du forsøker å fly ut av fengselsdelen av byen. Andre måter spillet slik reflekterer ulike elementer av seg selv på ulike steder på forskjellige måter slik at det fremstår pustende, er hvor godt de oppmerksomhetssyke fiendene til Batman passer med spillets sideoppdragstruktur der de hele tiden finner på merkelige måter å avbryte din ferd på, eller du snubler over begynnelsen på ondskapsfulle planer de har lagt for å endelig ta deg. Som Eurogamer-anmelderen sa så går det på en måte ikke an å se hva som ble funnet opp først, spillet er ikke biter og bestanddeler -- det er en opplevelse.

2. Hva som helst kan skje når som helst. Spillet følger ingen regler som for eksempel InFamous gjør med så og så mange slike og slike oppdrag. Man hører for eksempel med Batmans superhørselgreie at noen i nærheten er i ferd med å bli banket opp av noen, og så lander man der, banker opp skurken, og det er det. Men så hører jeg plutselig at et legeteam sliter utenfor en kirke, går for å sjekke det ut, forventer å måtte banke opp noen kriminelle og så bli takket av noen leger, men så viser det seg plutselig at det er begynnelsen på en kjede sideoppdrag orkestrert av The Riddler. Eller så skal du koble deg til et radionettverk til en av gjengene, men så kan du også bli sittende på en annen frekvens og høre på en radionyhetssending med påfølgende musikalsk innslag.

Ja, altså, poenget er at spillet puster! *___*

Edit: Jeg ville bare si at jeg akkurat ble spist av en hai :I
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
1. november kan vi spille som Nightwing:


Har spilt dette noen timer, og man får jaggu mye frihet veldig tidlig. Og man finner fort mange Riddler trophies som du ikke kan få tak pga manglende gadgets, og har sikkert funnet mange jeg egentlig kan plukke opp men ikke forstår hvordan/er for treig til å utføre fordi det går på timing og mestring av kontroller. Tviler veldig på at jeg kommer til å samle alle i dette spillet slik jeg gjorde i 1. Og apropos kontroller, det føles som det er mye mer fingergymnastikk i dette spillet enn i forrige. Det var nok å holde styr på før, men nå har de introdusert nye angrep, nye ting man må dodge (jævla blade dodge), og nye bruk for gadgets.

3D-støtten i spillet er utrolig bra. Spesielt når du sitter på et vantage point og ser utover byen ser det veldig imponerende ut.
 

Lodin

Der Waaaah
Det har 440 riddler trophies pluss gåter og småting som ballonger og jokertenner. Ikke faen om jeg gidder samle de. Desuten måtte jeg og gjort de siste augmenterte treningsgreiene og de kan pule seg selv hardt i øret med skrutrekker. :ras:
Men ellers syns jeg spillet sålangt er like bra som AA om ikke bedre. Den store byen man fiser rundt i og at det hele tiden dukker opp småting man kan gjøre gir den mye myteomspunnede awesome frihetsfølelsen. Minner veldig om Asscreed 2 og Brotherhood.
Det største problemet folk hadde med enern var dårlige bosser og det er fiksa. Fightene mot Mr. Freeze og den som innvolverer Talia er episke greier å krever mer enn å lure en feit fyr til å løpe i en vegg.
At Scarecrow ikke er med skuffa mange, men de har med to tilsvarende scenarier så her er det heller ikke lov å klage vil jeg si.
Så ja, Batman! /liten oppspilt hund
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sveve?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Nei … Helten i inFamous svever (dvs "hover" på engelsk) når han bruker static jets. Batman bruker kappa. Må vel bare bruke ordet gli, evt gli gjennom luften.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ev. seile gjennom lufta, jfr. seilfly.

PS:
ordboka skrev:
sveve v1 el. v3 (fra lty)
1: gli i lufta en hauk s-t høyt oppe / hopperen s-t nedover mot overgangen / bevege seg lett de dansende s-t forbi
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Stemmer i og sier "fiser". 180grader når man fiser igjennom lufta. Case closed
 

Lodin

Der Waaaah
Vel med mindre man bryr seg om chieves er det bare å ta de tre eller fire første sånn at man får den boosterdingsen til grappelen og så kan man drite i dem.
 
* SPOILER!!!!!* (Beklager men jeg husker ikke hvordan man legger inn spoiler tags! Please legg inn den fuckings funksjonen!)

Men fy flate å kort denne spillen var om man prioriterte hovedoppdraga... Forøvrig er det jo alright at man kan interrogate skurkehenchmen for riddler shit!

Uansett så er dette et drøyt stemingspill! Utrolig bra stemmeskuespill, lever meg helt inn i spillet og det å høre på beskjedene Joker har gitt deg(spammer deg) gir meg frysninger nedover ryggen... Fy faen for en fantastisk karakter! Jeg syntes til og med det er fantastisk å følge med på telefonsamtalene med Zsasz... For ikke å nevne Calendar man nede i Court House... Han bare sitter der... Og er bare en del av spillet og stemningen og er samtidig en så stor del av spillet...

Jeg må innrømme at jeg ikke er en sånn DC Comics nerd, så jeg kan veldig lite om de fleste, men det betyr at jeg storkoser meg i biografimenyen... Det å lese om de forskjellige karakterene jeg har møtt og om stedene er rett og slett fantastisk! Jeg får en utrolig power av dette! Og for ikke å nevne at alle "villians" jeg har møtt, så har de en utrolig personlighet som er så forbanna troverdig atte hjælp! Fries omg! Også Bane, som er mitt store forbilde! Faen meg BANE!

Robin OMG! Han overrasket meg så brutalt! Også er det så utrolig kult at det er snakk om Robin som ble testa av selve Batman til og faktisk bli Robin v.2.0! Elsker hvordan alt er! Det er fader ikke snakk om å være tr00 til orginalen, men å være fuckings tr00 til nåtida! Oracle! som jeg aldri noensinne kunne visst at egentlig var batgirl før hu blei crippla som ei noob er så fantastisk!

Tror jeg har fått frem at Batman Arkham City faen meg er det mest fantastiske spillet til nå! Gir faen i at det var kort og ikke hadde ditt og datt!, men det hadde faen meg nok og er for min del Spille of the ÅR!!!!!

Men hva er greia med Black Mask?`Han var en av de første karakterprofilene som ble låst opp, sånn med en gang jeg startet, Hvor møter jeg han?

Og sånn til slutt! Beklager Tralleksander for å være en full idiot som tror det er fett å svare i tråder når man er full uten å faktisk lese hva du skriver...

HERREGUD! Sangen til Joker når creditsa ruller... Jeg gråt litt...
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
svar på innlegget mitt, så ser du koden
 

Nabbe

Har fin hatt.
Så, har du tenkt til å redigere innlegget ditt nå, eller er det for mye å be om?
 
Jeg ræger SÅ JÆVLIG over disse! :argh: Er det noe triks for å snu seg 180 grader mens man glider? (Finnes det et norsk ord for dette egentlig?)
Hvis det er riktig utfordringsting jeg tenker på, så husker jeg hvordan man gjør det! Trikset er rett og slett å snu deg mens du stuper. Det høres helt vilt ut, men når du faller sånn snur Batman seg fortere enn du aner, sånn at jeg nesten tror den utfordringen er til for å lære deg det, og så retter du deg bare opp, og går gjennom den siste ringen. Kan være du har fått det til av deg selv siden da ... Men lykke til uansett!!
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Der var jeg også ferdig med spillet. For et spill også da dere. For et spill.

I forhold til kontroller og evner føles det selvfølgelig som det er en stor forbedring av Arkham Asylum, så jeg gidder ikke gå særlig i dybden på spillbarheten i Arkham City. Det holder å si at det fortsatt er et knakende underholdene gameplay.
Vil også nevne at skuespillerne i dette spillet er blant det aller, aller beste jeg har noensinne hørt i et spill. Virkelig. Det her slår til og med de fleste animasjonsfilmer. Det hjelper selvfølgelig en stor del når man både henter skuespillerne og forfattere fra TAS (som jeg forresten skal se som faen igjen), og... vel, ja. Det eier.

Arkham City, og da snakker jeg om selve bydelen, er et jævla høl verdig Batman-universet, og jeg elsker det. På noen måter synes jeg Arkham Island var et bedre sted å sveve rundt i, ettersom det føles mer isolert og mer som et fengsel enn Arkham City gjør. Dessuten savnet jeg litt å ha en Batcave jeg kunne besøke. Arkham City var overraskende trangt til tider til tross for å være så svært som det var. Men heldigvis gjør atmosfæren i Arkham City opp for det meste. Følelsen av å slenge seg fra bygning til bygning som Batman er faen meg... ja. Spiderman kan gå og spise bæsj.

Synes også at historien her er bra skrevet og setter Batman, og Catwoman for den saks skyld, i flere interessante situasjoner, men egentlig foretrekker jeg Arkham Asylum mer.
Joker er egentlig hovedskurken i begge, mens Hugo Strange later som om han tar hovedrollen, før på slutten hvor plutselig Rhas al Ghul er hovedskurken. Det blir litt for 24 for min smak, pluss at jeg ikke synes de fleshet ut Strange eller Rhas nok. Dette gjelder forsåvidt også Two-Face og Catwoman, men det er mulig de får litt mer å si så fort jeg fortsetter med DLC-en.
Har fortsatt ikke funnet Calender Man eller Deadshot eller Black Mask eller startet skikkelig på Riddler-challenges, men må si at Mad Hatter var en fantastisk artig figur, som muligens var det nærmeste man kom Scarecrow fra Arkham Asylum. Vil også nevne Mr. Freeze, fordi han eide. Når han har på seg hjelmen sin høres han forresten ut som Alan Rickman, og det gjør han bare kulere.

Så ja, for all del: Arkham City er konge, men jeg klarer ikke bestemme meg om det er bedre enn Arkham Asylum faktisk. Liker historien og figurene fra begge spill, men noen ting trekker opp og ned på begge. Kan vel si at jeg liker settinga og figurene i AA bedre enn AC, mens historien og generell spillbarhet i AC likte jeg bedre enn AA.
Kan vi ikke bare si at det er et jævla stort og dyrt spill og spare meg fra å sitte å tenke ut hva som var best?

Batman/10
 

Lodin

Der Waaaah
Tre små protips:
Gå til Calendar Man i dag siden det er Hellaween. På hver av dagene markert på kalenderen ved cella hans har han en liten historie å fortelle.
Løs questene til seriemorderen som kutter av fjesa til folk og den mystiske fyren som brennmerker takene i Arkham. Avsluttningen på begge gir ekstremt gode hints for hva som kan skje i det neste spillet.
Og til sist, les Arkham City tegneseriene om du vil ha mer info om hva som foregikk før spillet. De gir innsikt i hvordan fengselet ble starta opp og hvordan de forskjellige folka havna der. Det er da fem ordinære blader som følger Batman og sju miniserier som ble solgt digitalt. Vel verdt en titt. De kunne dog gitt ut et sjette nummer som forklarer hva som skjer etter spillet så man slipper å vente helt til Batman 3.