Chief Gutti:
Skal prøve å skrive noen ting som jeg finner nyttig med Wolf, samt en video fra BK fra VFDC som viser en god del nyttige tips.
La oss starte med situasjoner hvor du er garantert kast (- 8 frames), her kan du fort få 3-4 forskjellige set-ups ganske enkelt.
Kast! - kast gir mye skade men samtidig enkelt og bryte, kan stille deg i en jævlig situasjon visst man kommer seg ut av det, spesielt etter d,f d,f med Wolf.
Punch, Kick - Pluss 2 Frames! – Dette betyr at du har 2 frames i pluss – som igjen betyr at Screw Hook, KS eller PGS er garanterte 50\50 situasjoner.
Note - ” P, K et fint verktøy ved å skape garanterte guessing games”.
Ved og bruke et garantert P, K i denne situasjonen så får du garantert skade samtidig som du ender med pluss 2 frames i fordel. Når man har 2 frames i pluss så vil KS (720 Graders Kast) vinne over Backdash\ Evade samtidig som at Screw Hook vil vinne over Down Punch.
Visst du oppfatter i løpet av kampen at motstanderen Down Puncher mye i når du er i
pluss 2 frames, så er det fint å bruke LPC, Evade Low Throw, Backdash Low Throw eller Screw Hook. Det som er ekstremt bra med KS (720 graders kastet) er at det sammen med PGS er de eneste kastene som man verken kan Backdash’e eller dukke ifra når man er i pluss 2 frames. Så med andre ord KS er garantert etter P, K
Note! - Et problem med screw hook er at det i Open Stance vil tape for Low Punch selv om man har frames fordel. F. eks mot Pai!
Note2! – En huske regel som jeg ofte bruker mens jeg spiller er at jeg ikke tenker på totalt skade antall hele tiden. F. eks når jeg spiller Wolf og bruker P, K så vil jeg ganske enkelt bare steppe bakover og observere hva motstanderen gjør. Etter å ha vært i denne situasjonen par 300 ganger så vil det etter hvert bli mye enklere og se hva som vil skje i denne situasjonen samtidig som man kalkulerer mange faktorer som, hvor mye tid det er igjen, hvor mye det er igjen på din lifebar contra din motstander etc. Det og kunne analysere hver enkelt situasjon vil hjelpe mye med tanke på og finne nye 50\50 situasjoner samtidig som man faktisk kan lese andres ”patterns” letter.
Hvordan straffe heavy evaders, eventuelt lure en motstander til å evade
En missed dodge i Virtua Fighter er ca 25 frames, (rundt der husker ikke i farten) i hvert fall, det er noen enorme tall.
Klarer du å se missed dodge attempts så har du garantert en del ting blant annet u\f P+G og skulder med påfølgende combo.
Mange velger og evade etter spesifikke situasjoner, en fin måte og finne fram til disse situasjonene er å kunne klare å lese motstanderen. Problemet med dette er at det er veldig individuelt om hvem som klarer å gjøre dette effektivt, men som alt annet er dette en treningssak, verken umulig eller vanskelig med litt trening.
La oss gå tilbake til P, K eksemplet hvor man kommer rett inn i pluss 2 frames og motstanderen ned i minus 2 frames. Visst du tror at motstanderen vil down punche her ta en rask backdash (b,b) med påfølgende skulder.
En situasjon som jeg har sett i hvert fall er at mange down punche etter Wolf sitt knee (f + K) på counter hit, og etter d K+G.
Note! Lær å lese situasjoner hvor folk vil bruke down punch og straff deretter. Veksle mellom backdash skulder, LPC, sidestep lowthrow etc. Det er viktig og mikse hele tiden for at motstanderen aldri skal kunne vite hva du gjør i en situasjon!
Follow Up After Counter Hit Knee Combo – f+K (counter Hit) b, K+G, K (Combo)
Her er det mange muligheter, last ned denne videoen fra BareKnuckle, så vil han vise I video alt det jeg har forklart her nå.
http://virtuafighter.com/versuscity/showfl...0/page/1#122941
Jeg er ikke enig i det du sier om at en character match up vil si hvem vi kvalifiserer som best i spillet, vil si at det er mer forståelsen av hvordan spillet fungerer, og hvordan man klarer å tilpasse seg sin motstander hele tiden som har det siste ordet.
Kanskje visst man kommer opp i et slikt nivå Chibita er på at man virkelig kan begynne å snakke om character forskjeller, men som sagt han er på et nivå som krever 10 års erfaring fra arkade Japan. Så det er tilnærmet umulig at folk vil komme opp på et slikt nivå.
Jeg kan være enig i at noen characters har lettere set ups, som også er lettere å forstå og dermed veldig effektive for nye spillere. Mens andre slik som Wolf trenger ennå mer forståelse og erfaring av hvordan selve systemet Virtua Figher fungerer for at man skal kunne virkelig føle at man konkurrerer på lik linje.
Uansett, noe som er vanvittig viktig og lære er å klare å oppfatte – reaksjon i hver jævla situasjon. Ser du at noen tar P, og prøver og kaste rett etterpå så må man klare å reagere nok til at man klarer og få ut en skulder eller et knee.
Når jeg leser hele denne posten på nytt, så vet jeg med en gang at du kan utrolig mye VF, og at sikkert mye av dette er gammelt nytt. Men alle monner drar og forhåpentligvis vil du forstå og se på en situasjon med andre øyne neste gang.
Prøv og les, og reager på forskjellige vis til samme situasjon for å se hva som funker best, og hvordan motstanderen vil reagere, det er i hvert fall slik jeg prøver og sette opp mitt spill. Litt frames knowledge og masse utprøving og bygge en egen spillestil på egenhånd, kan ikke lese seg til seier som JINsama sa til meg første gang jeg startet med fighting games. :mrgreen:
Btw last ned kamp. Netrom Akira mot Meg Wolf.
http://privat.bluezone.no/raider/Netrom(Ak...aider(Wolf).mpg