Chief Gutti Diary

Driiit kult å høre at det går så bra Gutti!! Håper virkelig at du blir jævla god der borte så du kan lære oss nye ting når du kommer tilbake.
Synd at Wolf kortet ditt ble sletta, husker at det var jævla kjipt når jeg var i Kina.
Må le når jeg leser om alle turneringene du har vært med på, husker hvor spennende hver eneste runde er når man spiller i arcaden. Er helt utrolig at du har klart å vinne mot så høye ranks i en turnering!!! Faen når du kommer hjem blir det virkelig tøft å spille VF igjen. Vi må ha en gathering med resten av Skandinavia, så du kan føre Norge til topps igjen =)
Genialt at du har lært alle teknikkene (fuzzy,super fast GS,hit confirmation osv...) 100%. Spesielt hit confirmation er vell kansje enda viktigere i FT, med alle de nye flash effektene.

Gleder meg til neste rapport, hils Hiroshima og de andre.

Netrom

Fantastisk rapport Gutti, det er virkelig morsomt å høre hvordan du har det der borte.
Utrolig morsomt å høre at du gjorde det så bra i BT-turneringen!, det skal bli jævlig interessant å spille VF mot deg igjen når du kommer hjem, gleder meg!

Det var leit at du mistet Wolf kortet, jeg husker når det skjedde med meg i Shanghai, frustrerende! Det hadde vært morsomt og se Hiroshima spille bassgitar, forhåpentligvis drar han den opp neste gang vi møtes. Glen Drover (Bassisten i Megadeth) brukte ”tappe” teknikken på bass, og det var første gang at jeg har opplevd det ”live” under Megadeth konserten, var fett og se på. :mrgreen:

Set lista var som følgende:

Blackmail The Universe
Set The World Afire
Skin O' My Teeth
Scorpion
Wake Up Dead
In My Darkest Hour
Something I’m Not
Angry Again
A Tout Le Monde
Die Dead Enough
Trust
Of Mice and Men
Kick the Chair
Hangar 18
Back In The Day
Sweating Bullets
Symphony
Peace Sells/Paranoid

She Wolf/Holy Wars

Det er fortsatt “TBA” på billettsalget til Japan, men jeg skal kontakte deg med en gang billettene blir lagt ut til salg.
Hils alle i Japan!

MacBauer: Norge har alltid vært på toppen. :mrgreen:

EagleJin

Bear Necessity
Opprinnelig skrevet av Raider@21.02.2005, 23.28
MacBauer: Norge har alltid vært på toppen. :mrgreen:
180416​
Også er det så fryktelig mange her til lands som spiller :p

Et spm angående wolf.. Super fast GS? Er det "bare" å utføre GS superfort, eller er det mer som skal til?
Er ikke ment å få det til å høres ut som en enkel sak.. Bare lurer :)

eWils:

Fy faen saa sjalu jeg er paa at dere har vaert paa en Megadeth konsert foer meg! Jeg gleder meg som en liten drittunge til de kommer til Japan, og dere MAA si fra til meg med EN GANG billettene gaar i salg! Tapping paa Bass gitar er FOR raatt! God damn, I'm so jealous!

Nei, kan jo ikke si at jeg er paa 100% nivaa med teknikkene, nei, hehe. Men en ting er sikkert, LANGT LANGT bedre en foer! Super Giant Swing var faktisk ikke noe annet enn aa starte fra ''paa skraatt bakover og saa rulle stikke for i halvsirkel''. Gjoer man det kommer alltid Superversjon ut. Problemet foer var simpelten at jeg started bevegelsen fra rett bakover. En ting er sikkert, det gaar aldri ann aa laere seg alle muligheten med Wolf. Jeg har vaert her i 2 maaneder allerede og ser fortsatt nye ting hele tiden! Det kan godt hende at det er bare meg som er crap i forhold til det jeg burde vaere, but serioest, det er MASSE set-ups med Wolf jeg ikke har peiling paa!

I gaar spilte jeg mange matcher mot to sinnsykt gode folk. Vant kun 20% av kampene mot dem. De hadde vanlig characters paa rundt 8-9 Dan level, men Main paa langt over Tsuwamono. Hadde mer problemer aa slo Jeffry paa lavere Dan nivaa en Kage paa Mousa nivaa. Det virker som om jeg taper letter mot characters jeg ikke har peiling paa hva gjoer selv om characteren jeg spiller mot er svakere enn Kage etc. Jeg har vel kanskje Raider aa takke for at jeg har litt erfaring ihvertfall mot super gode Kage spillere. Mot Akira however ble jeg straffet FOR kraftig i mange situasjoner. Selv om jeg vet hva Akira kan gjoere blir jeg drept uansett mot en Akira spiller over 9-Dan. Jeg vinner iblant, men det er paa de gangene man har litt flaks. Grunnen til det er jo at Wolf er en risk character og oddsen tilslutt for aa vinne gaar ikke opp i statistikken. Det virker som om Jeffry er en mye mer safe character enn Wolf, men de Wolf spillerne som er gode har funnet gode fuzzy guard teknikker og viser stor kunnskap rundt motstanderens muligheter, og klarer derfor aa komme i situasjoner hvor det kan kaste og treffe paa counter hit naar motstanderen minst venter det. Jeg tror charactererfaring er det som virkelig trengs for aa spille med Wolf. Det blir derfor bare dumt aa kalle Segaru for machi (machi betyr "aa vente"), for Wolf maa kanskjes spilles saann mot sjappe characters.

Jeg vil gjerne hoere eWils'a sin teori om forskjellige characters, for for meg virker veldig som om statistikken tilslutt avgjoer hvilken character som er best. Naa snakker jeg om low risk - mid return, mid risk - high return muligheter blant visse characters i forhold til andre. Dvs, treffer du faar du kombomulighet, blir du blokket er ingen ting garantert mot deg osv.

Chief Gutti:

Skal prøve å skrive noen ting som jeg finner nyttig med Wolf, samt en video fra BK fra VFDC som viser en god del nyttige tips.
La oss starte med situasjoner hvor du er garantert kast (- 8 frames), her kan du fort få 3-4 forskjellige set-ups ganske enkelt.

Kast! - kast gir mye skade men samtidig enkelt og bryte, kan stille deg i en jævlig situasjon visst man kommer seg ut av det, spesielt etter d,f d,f med Wolf.

Punch, Kick - Pluss 2 Frames! – Dette betyr at du har 2 frames i pluss – som igjen betyr at Screw Hook, KS eller PGS er garanterte 50\50 situasjoner.

Note - ” P, K et fint verktøy ved å skape garanterte guessing games”.

Ved og bruke et garantert P, K i denne situasjonen så får du garantert skade samtidig som du ender med pluss 2 frames i fordel. Når man har 2 frames i pluss så vil KS (720 Graders Kast) vinne over Backdash\ Evade samtidig som at Screw Hook vil vinne over Down Punch.

Visst du oppfatter i løpet av kampen at motstanderen Down Puncher mye i når du er i
pluss 2 frames, så er det fint å bruke LPC, Evade Low Throw, Backdash Low Throw eller Screw Hook. Det som er ekstremt bra med KS (720 graders kastet) er at det sammen med PGS er de eneste kastene som man verken kan Backdash’e eller dukke ifra når man er i pluss 2 frames. Så med andre ord KS er garantert etter P, K

Note! - Et problem med screw hook er at det i Open Stance vil tape for Low Punch selv om man har frames fordel. F. eks mot Pai!

Note2! – En huske regel som jeg ofte bruker mens jeg spiller er at jeg ikke tenker på totalt skade antall hele tiden. F. eks når jeg spiller Wolf og bruker P, K så vil jeg ganske enkelt bare steppe bakover og observere hva motstanderen gjør. Etter å ha vært i denne situasjonen par 300 ganger så vil det etter hvert bli mye enklere og se hva som vil skje i denne situasjonen samtidig som man kalkulerer mange faktorer som, hvor mye tid det er igjen, hvor mye det er igjen på din lifebar contra din motstander etc. Det og kunne analysere hver enkelt situasjon vil hjelpe mye med tanke på og finne nye 50\50 situasjoner samtidig som man faktisk kan lese andres ”patterns” letter.

Hvordan straffe heavy evaders, eventuelt lure en motstander til å evade

En missed dodge i Virtua Fighter er ca 25 frames, (rundt der husker ikke i farten) i hvert fall, det er noen enorme tall.
Klarer du å se missed dodge attempts så har du garantert en del ting blant annet u\f P+G og skulder med påfølgende combo.

Mange velger og evade etter spesifikke situasjoner, en fin måte og finne fram til disse situasjonene er å kunne klare å lese motstanderen. Problemet med dette er at det er veldig individuelt om hvem som klarer å gjøre dette effektivt, men som alt annet er dette en treningssak, verken umulig eller vanskelig med litt trening.

La oss gå tilbake til P, K eksemplet hvor man kommer rett inn i pluss 2 frames og motstanderen ned i minus 2 frames. Visst du tror at motstanderen vil down punche her ta en rask backdash (b,b) med påfølgende skulder.
En situasjon som jeg har sett i hvert fall er at mange down punche etter Wolf sitt knee (f + K) på counter hit, og etter d K+G.

Note! Lær å lese situasjoner hvor folk vil bruke down punch og straff deretter. Veksle mellom backdash skulder, LPC, sidestep lowthrow etc. Det er viktig og mikse hele tiden for at motstanderen aldri skal kunne vite hva du gjør i en situasjon!

Follow Up After Counter Hit Knee Combo – f+K (counter Hit) b, K+G, K (Combo)

Her er det mange muligheter, last ned denne videoen fra BareKnuckle, så vil han vise I video alt det jeg har forklart her nå.

http://virtuafighter.com/versuscity/showfl...0/page/1#122941

Jeg er ikke enig i det du sier om at en character match up vil si hvem vi kvalifiserer som best i spillet, vil si at det er mer forståelsen av hvordan spillet fungerer, og hvordan man klarer å tilpasse seg sin motstander hele tiden som har det siste ordet.
Kanskje visst man kommer opp i et slikt nivå Chibita er på at man virkelig kan begynne å snakke om character forskjeller, men som sagt han er på et nivå som krever 10 års erfaring fra arkade Japan. Så det er tilnærmet umulig at folk vil komme opp på et slikt nivå.
Jeg kan være enig i at noen characters har lettere set ups, som også er lettere å forstå og dermed veldig effektive for nye spillere. Mens andre slik som Wolf trenger ennå mer forståelse og erfaring av hvordan selve systemet Virtua Figher fungerer for at man skal kunne virkelig føle at man konkurrerer på lik linje.

Uansett, noe som er vanvittig viktig og lære er å klare å oppfatte – reaksjon i hver jævla situasjon. Ser du at noen tar P, og prøver og kaste rett etterpå så må man klare å reagere nok til at man klarer og få ut en skulder eller et knee.

Når jeg leser hele denne posten på nytt, så vet jeg med en gang at du kan utrolig mye VF, og at sikkert mye av dette er gammelt nytt. Men alle monner drar og forhåpentligvis vil du forstå og se på en situasjon med andre øyne neste gang.
Prøv og les, og reager på forskjellige vis til samme situasjon for å se hva som funker best, og hvordan motstanderen vil reagere, det er i hvert fall slik jeg prøver og sette opp mitt spill. Litt frames knowledge og masse utprøving og bygge en egen spillestil på egenhånd, kan ikke lese seg til seier som JINsama sa til meg første gang jeg startet med fighting games. :mrgreen:

Btw last ned kamp. Netrom Akira mot Meg Wolf.

http://privat.bluezone.no/raider/Netrom(Ak...aider(Wolf).mpg

10. mars 2005

Yosha!!! I dag er en bra dag! Det er nemlig releasedatoen til PS2 spillet Shadows of Rome! Til dere som ikke har hoert om dette spillet ennaa saa kan jeg foerst si at det er laget av Capcom og samme fyr som har staatt bak Onimusha-serien (Favorittserien min). Jeg haaper fightingsystemet i Shadows of Rome er like dypt som Onimusha-serien, for hittil har jeg nesten begynt aa grine hver gang jeg har sett videoklipp fra spillet! It looks so fucking unbelievable, it's insane!!

Fra den 19. til 27. mars er det paaskeferie her i Japan. Da skal jeg til Tokyo for aa moete Hiroshima og Enterbrain/Famitsu gutta. Den 21. mars er det ogsaa Kakutou Shinseiki 3 konkurransen i Virtua Fighter Final Tuned. Det skal bli interessant aa faa med seg det ogsaa. I spillebula spiller jeg kun VF egentlig. Hvis jeg tenker meg om har jeg faktisk IKKE spilt SF 3rd Strike mer enn 10 ganger tilsammen siden jeg har vaert i Japan! Ikke noe koedd i det hele tatt! Jeg tror faktisk ikke jeg har vunnet en eneste gang heller av de gangene jeg har proevd. Nivaaet er bare beyond anything! Og, hvis man er saapass stor fan av et spill som VF som meg blir det alltid slik at man prioriterer det overfor alle andre spill. Har sett paa folk spille Tekken 5 i blant. Skal moete Nakatsu fra Enterbrain denne maaneden her for aa spille mot han i spillet, hehe. Skulle oenske JINsama var her saa han kunne laert meg noen triks i Tekken. Faar nok juling saa det holder mot Nakatsu.

Jeg er foreloepig kun 2. Dan med Kazuya i Tekken 5. Har vaert paa 3. Dan en gang i tiden, lol! Hvis jeg blir mer interessert i Tekken 5 mens jeg er her kommer jeg nok kanskje til aa spoerre noen fra forumet om hvordan systemet fungerer. Pleier aa bli totalt drept hver gang jeg blir presset i hjoernet, hehe.

Naar det gjelder VF fikk jeg et par hint fra eWil Twins'a sitt forrige innlegg. Hadde ikke tenkt paa det med at folk kan proeve aa ta low jab etter aa bli truffet av PK (+2 frames). En ting som er et problem er at dette er Final Tuned, dodge frames tar lenger tid, samt bakover stepping tar flere frames i tillegg. Det vil si at man ikke kan ta dodge og saa low throw'e en low jab. Backstep dodge i +2 frames har jeg heller aldri blitt sett gjort i FT. Hvis dere har noen flere triks paa lur i forskjellige situasjoner hadde jeg blitt supertakknemlig hvis dere kunne fortelle meg det. Har bruk for absolutt ALT mulig!

Neste maaned er det skoleturnering i 5 a-side 5 footy blant de utenlandske studentene. Jeg er foreloepig paa lag med the Colombians, lol! Haaper bare jeg ikke blir skutt hvis jeg gjoer en tabbe eller to, lol!

EagleJin

Bear Necessity
Hmm.. Shadows of Rome.. er ikke det noe lignende gladiator-type spill? Mener å huske en trailer som er på Onimusha3 plata.. Så kult ut da :D
Noen idè om det skal lanseres i rsten av verden, og i så fall når?

Kan med en gang si at kast i Tekken 5 har utrolig prioritet. Om du er presset i et hjørne bør du prøve enten på kast eller satse på "crush" (low move fra deg mot high move). Da skulle du lettere komme ut av slike situasjoner.

Skal du delta i Kakutou Shinseiki 3? Så konge!

Jeg er foreloepig paa lag med the Colombians, lol! Haaper bare jeg ikke blir skutt hvis jeg gjoer en tabbe eller to, lol!
Så sant de ikke ser på VF som religion er du relativt trygg :p

EagleJin

Jaa faen, det maa jeg proeve. Takk! Spilte faktisk 5 ganger Tekken 5 i gaar. Hadde muligheten til aa rykke opp til 3. Dan igjen med ble drept to ganger. Er vel paa +1 eller noe saant kanskje.

11. mars

Hjulet paa sykkelen hadde punget dagen foer saa jeg maatte ta meg en tur innom en sykkelsjappe for aa faa det fikset. Desverre var det stengt den dagen saa maatte ta bussen isteden. Bussystemet i Japan er litt forksjellig fra Norge. Man gaar kun paa bussen fra bakerste doer. Ved inngangen er det 1 klippekort automat og en maskin som gir ut en lapp med et nummer paa. Klippekortautomaten er for folk som allerede har maanedskort eller verdikort. Den registrerer saa hvilken stasjon du har gaatt paa. Har man ikke kort trekker man en lapp fra den andre maskinen. Paa den staar det et nummer som viser deg hvor mye du maa betale for reisen naar du gaar av. Paa en elektronisk tavle foran i bussen staar reisekostnaden ut i fra hvilket nummer du fikk naar du gaar paa bussen. Man maa derfor legge paa det riktige beloepet i kassen foran i bussen foer man gaar av. De som har klippekort trekker kun kortet gjennom maskinen foran i bussen. Den trekker saa automatisk det korrekte beloepet ut i fra hvor du gikk paa. Dvs at man gaar paa bussen fra bakerste doer, og gaar av bussen fra forrerste doer. Fordi som ikke har kort kan man veksle mynter i en vekslemaskin forrerst i bussen. Man gjoer dette FOER man kommer fram til der man skal av. Dette for aa spare tid. Saa for aa oppsumere en gang til.

Step One: Get on Bus through back door

Step Two: Slide value card or bus pass through designated ticket machine,
then make sure you don't get off too early or too late, hit stop button, then proceed towards the front of the bus, slide card through card reader, then get off.
OR
If you have a ticket number, then check board for prices. Prices will automatically adjust according to distance travelled. So, if you get number 2 (which means you got on from the 2nd price change zone) just look at the board and see what price you have to pay when getting off at your station. Remember to exchange notes or large coins at the exchanger, then when getting off drop the ticket number together with the exact amount into this see-through looking box. The driver will then be able to see if you have paid the correct amount.

Dette hadde selvfoelgelig ikke fungert i Norge med tanke paa at absolutt alle hadde kanskje tatt nytt nummer for hver stopp de kom fram til. Uansett, det er greit aa vite dette her hvis noen av dere har tenkt dere til Japan en gang. Det er ikke lett aa vite hva man skal gjoere hvis man ikke har blitt fortalt betalingssystemet paa forhaand.

Etter skolen dro jeg selvfoelgelig ned i spillebula for aa game litt VF og Tekken 5. Var der MYE lenger enn jeg burde, og kom ikke hjem foer i 23-tiden! Kjoepte selvfoelgelig Shadow of Rome fra en spillbutikk som er aapent til 04:00 om natta hver dag. Selv om jeg hadde en del lekser og framfoering til neste dag klarte jeg selvfoelgelig ikke aa holde meg. Jeg maatte bare proeve spillet! Har spilt rundt 2 timer hittil og kan foreloepig bare si at jeg er sinnsykt fornoeyd!! Det er serioest akkurat som aa se paa en film, bare at du kontrollerer og sloss selv! Jeg syns til og med at atmosfaeren i spillet har vaert bedre enn all forventning. Slaar til og med Onimusha kanskje! Fortsatt ikke ferdig men, hehe. En annen ting er at all tale er paa Engelsk. Kan umulig ta lang tid foer dette spillet kommer ut i vesten. Er jo saa og si ferdig allerede!

16. mars

Tentamensuka har kommet og jeg har hittil vaert gjennom en skriftlig proeve i Japansk paa tirsdag, samt en muntlig proeve i Japan i dag. I morgen og paa fedag venter to nye Japansk tentamener. Gleder meg ihvertfall til slutten av uken for da er det faktisk paaskeferie her i Japan. Jeg har selvfoelgelig tenkt meg en tur til Tokyo som vanlig. Mange av de andre utenlandske studentene har tenkt seg til Thailand, Singapore, Filipinene og annet spennende, men for meg er Tokyo (Japan) det eneste jeg kunne ha oensket. Alt annet for meg kommer langt bakerst i rekka hvis det er Japan det er snakk om. Den 21. mars blir Kakutou Shinseiki 3 holdt (Offisielle landsturneringen i Virtua Fighter 4 serien). Kommer nok til aa bli veldig underholdende. Haaper for en gangs skyld at det er noen Wolf spillere som kommer seg saa langt som i den foerste Kakutou Shinseiki (Wolf-spiller Segaru tapte mot Jacky-spiller Napoleon i finalen). Jeg tror det blir bedre sitteplasser og mat og drikke denne gangen. Beat Tribe turneringen som jeg har fortalt om tidligere ble holdt paa et utleiested, langt utenfor byen. Naa er det SEGAs egne lokaler som blir brukt saa vi kan kanskje forvente et mindre hektisk og slitsomt opplegg.

EagleJin: Og nei, jeg skal desverre ikke vaere med i denne turneringen. Den hadde vel aldri skjedd hvis jeg ikke hadde totalt prioritert VF foran alt som har med skole, business relations osv, hehe.

Mens jeg er i Tokyo kommer jeg nok ogsaa til aa gjoere en del shopping for kompiser. Har lovet aa handle en del fancy Final Fantasy stasj og annet merchandise for en hel gjeng med folk i Norge som gleder seg veldig til aa se hva slags rare ting det er aa faa tak her i Japan. Jeg kommer ogsaa til aa kjoepe noen arcade-spill til meg selv ogsaa. Det blir nok en brukt VF4 Evolution PCB (Naomi 2) til rundt 4000 norske kroner. Saa kan jeg kjoepe loese GD-rom spill til baade Naomi og Naomi 2 som jeg kan benytte meg av naar jeg kommer hjem til Norge. Spiderman har klart aa skaffe et kabinett som jeg er kjempe interessert, saa en ting er sikkert, etter at jeg kommer hjem blir det aldri mer fighting game spilling paa en vanlig TV og hjemmelagede joysticker.

fortsettelse...

Jeg haaper jeg faar muligheten til aa spille litt FutSal (5 a-side Footy) med Hiroshima og kompisene hans. Har ikke spilt noe fotball i det hele tatt nesten. Faktisk en ting jeg gleder meg til naar jeg kommer hjem til Norge er at da blir det fotballtid med eWil Twins'a! Jeg kan helt aapent si at jeg har det mer morro naar vi spiller fotball sammen enn naar vi spiller TV-spill. Fotball er bare helt konge!
I tillegg til det kommer jeg til aa moete Nakatsu fra Famitsu Wave DVD igjen. Vi skal spille mot hverandre i Tekken 5 ogsaa, hehe. Det hadde vaert jeavlig fint om JINsama kunne tatt seg en tur til Japan for et par dager. Han kunnet laert meg en droess av nyttige triks som jeg tror blir fullstendig noedvendig hvis jeg skulle hatt noe sjans mot Nakatsu i det hele tatt. Er tilbake paa 3. Dan med Kazuya naa. Kjoepte et ekstra Tekken IC kort og valgte Hwoarang som character. Saa fra naa av skal jeg vel proeve aa laere litt meg de to. Det som er litt kjipt er at jeg ikke for registrert en Tekken profil. Man maa desverre ha en mobiltelefon som har bra skjerm og stoetter weblesing. Jeg har kun kjoept meg en billig Vodafone som er prepaid card (kontantkort) og har derfor ikke muligheten til websurfing. Maa kanskje spoerre en jente jeg kjenner om jeg kan laane telefonen hennes for aa faa registrert et navn paa kortet ihvertfall.

Det har kommet en hel del nye Harvest Moon spill ut i Japan. Baade paa Nintendo GC og GBA. Kompisen min Mr. David jobber som en galning for aa faa oversettet spillene saa fort som mulig. Jeg skal moete han i ferien saa jeg kan spoerre han om det er noen interessante nyheter aa fortelle eller noe saant. Shou leter etter jobb i Tokyo og er vel paa godt vei til aa finne en snart. Dama til Shou er fra Taiwan men snakker helt flytende Japansk. Han bor vel hos henne og Mr. David iblant tror jeg. Det skal vel bli interessant aa sjekke hvilket level de er paa i VF naa. Siste jeg hoerte var Mr. David paa Tsuwamono og Shou paa Mousa. Shou kommer vel langt hoeyere enn deg ogsaa bare han faar vent seg til nivaaet her.
Jeg driver fortsatt aa loker paa rundt 5. Dan. Har kjoept 2 nye VF IC kort, saa naa blir det litt morsommere aa spille. Er paa 4. Dan med Lion (76 wins 75 losses) faktisk men foeler overhode ikke at jeg kan noe som helst med han. Startet et Akira og Kage kort. Jeg valgte de to fordi at da har jeg muligheten til aa spoerre eWil Twins'a om mange tips og triks. Jeg er vel paa 4. kyuu med Akira med 17 wins og 28 tap, 8 kyuu med Kage paa rundt 7 wins og 17 tap.

Jeg lurer derfor paa hva som burde vaere hovedstragegien min mens jeg spiller med disse characters. Hvis Hotness eller Hotshot leser dette, PLEASE give me som advice! Jeg spiller utrolig simpelt! Bruker altfor mye tid paa stepping. Har blitt for mye stepping-gal i det siste, hehe. Det er liksom masse Wave dashing her og der med Kazuya, og masse quick steps back and forth, up, down med VF characters.

Naar det gjelder Shadow of Rome saa har jo spillet vaert ute i en maaned i USA og Europa! You lucky bastards! You got to try it out before me! Hehe.
Har spilt tilsammen 8 timer naa og er fortsatt som sagt tidligere, STORFORNOEYD! Jeg kan rett og slett si at jeg har aldri foelt meg saa mye inne i en historien noen gang! Dere som kjenner meg fra foer av vet vel at jeg har kanskje blitt litt lat i det siste og har absolutt ikke noe i mot aa se en video om et spill istedenfor aa maatte kjempe meg gjennom spillet paa egen haand. Story-messig saa gir dette spillet meg akkurat den folelsen. Jeg vil kun oenske aa sitte tilbake aa foelge historen, men fortsatt ha muligheten til aa bevise mine naturlig gaming kunnskaper i quick response og motion-input-situasjoner. Jeg lurer veldig paa hvor langt spillet varer. Er det paa lengden med Onimusha 3 blir jeg mer en fornoeyd. Tok meg faktisk veldig lang tid meg Onimusha 3. Jeg fullfoerte alle training sessions foer jeg gikk videre i spillet, og hadde derfor mye mindre liv enn det jag kanskje burde mens jeg spilte. Jeg ble ihvertfall intermediate-expert level master i Issen attacks ihvertfall! Hvis noen av dere der ute har rundet spillet allerede saa si ifra hva dere syns!

EagleJin

Bear Necessity
Ante ikke at spillet var ute allerede... !!! *Løpe og kjøpe Shadows of Rome* !!!

17. mars

Foreloepig har denne dagen gaatt til helvete. Dvs, Mid-Term exam gikk i dundass. Kan egentlig ikke skylde paa noen andre enn meg selv, og det er problemet med meg noen ganger, prioriterer kanskje feil i flere situasjoner.

I gaar foreksempel surfet jeg paa nettet i hele tre timer etter at skoletimene var ferdig. Dro deretter ned til byen for aa spille LITT i spillebula. Endte selvfoelgelig opp med at jeg var der i 2.5 timer. Rykket faktisk opp til 4. Dan med Kazuya i gaar. Fucking unbelievable actually. Dere andre fra spillegal hadde vel vaert paa langt over 5. Dan uansett sikkert. Paa 3 kyuu med Akira, vant alle 3 kampene jeg spilte i gaar. Etter en stund i spillebula kom en annen kompis av meg fra Amerika innom. Han er stor Tekken fan og har kort med Raven og King. Det var han jeg fikk Ranking Match mot og rykket opp til 4. Dan faktisk. Han tok rematch og knuste dritten uten av meg rett etterpaa. Ble middag med han og dama hans etterpaa og kom derfor ikke hjem foer rundt 22:30 tiden. Var jeavlig sliten med tanke paa at jeg hadde kun sovet 1-2 timer dagen foer, saa sovnet relativt fort. Satte vekkeklokka paa 07:00 slik at jeg hadde 2 timer til aa lese til eksamen. Det som selvfoelgelig skjedde neste dag var at jeg orket ikke aa staa opp klokka sju, og satt vekkeklokka da 2 timer forover til 09:00. Vaaknet av meg selv rundt 8:45 og husket foerst da at SHIT!, jeg maa oeve til tentamen!! Dere kan tenke dere hvor mye jeg fikk gaatt gjennom paa saa kort tid (Mid-Term startet klokka 10:00), absolutt NOTHING. Det regner som et helvete i dag saa jeg maatte ta bussen isteden. Var selvfoelgelig ikke tidsnok til den saa endte opp med a ta sykkelen til skolen. Hadde da kun 13 minutter paa meg, og bruker vanligvis 20 minutter paa det raskeste. Jeg ble bare sinnsykt vaat paa veien! I Japan stopper det faen meg aldri aa regne naar det foerst begynner! Serioest, Japan er et helvete hver gang vaeret oppfoerer seg som en eVil. Det er ikke vits aa ta taxi en gang, fordi hvis det foerst regner, er det koe overalt! Kom vel fram rundt 10 over 10, og laereren moette meg faktisk i trappene da jeg var paa vei opp i klasserommet. Hun var paa vei ned til kontoret for aa ringe meg. Hun hadde vaert jaevlig grei og ventet med aa sette i gang "listening seksjonen", saa fikk a hverfall sjansen til aa vaere med paa alt paa proeven. Det som var saa kjipt var at jeg ikke hadde pugget noe "Keigo" (Hoeflighetsspraak) paa forhaand og vi fikk masse spoersmaal om det. Paa listening proeven ble det litt for mye gambling da vi maatte svare paa en haug av spoersmaal etter at vi hadde sett paa nyheter (fra TV). Skal huske aa oeve nok til morgendagens proeve ihvertfall! No more fooling around! Games are eVil! I'm telling you all, LOL!

Oy, Gutti-san! Du må få tak i en Graphite Black DS til meg, når de kommer ut 24. mars. De er sikkert utsolgt når jeg kommer så langt som til Akihabara en ukes tid senere. Har ikke sett noe om hvor mange som sendes ut, men ser for meg at det blir spastic queues der nede når det først er nye farger på gang.

Nobu: Alright man, I'll make sure to pick one up wherever they are at. Anyhow, looking forward to meeting up with you in Kyoto man!

18. mars

Yossha! Naa er jeg endelig ferdig med Japanskeksamene!!! Tror dagens eksamen gikk rimelig bra! Tydeligvis saa loenner det seg og sette av litt tid til studie i blant!
Fikk melding av Shou i gaar. Skal bo hos han i et par dager foer jeg drar videre til Hiroshima. I morgen, Loerdag, blir det FutSal match (Ekte). Faar lov til aa spille paa laget til Hiroshima. Skal love aa skaare plenty of goals!! LOL. eWil Twins'a hadde digget aa faa vaert med her!! LOL

Chief Gutti:

Noe mulighet for å kaste ut mer info og inntrykk av Shadows of Rome? Jeg er litt dum vettu :p Og finner ikke stort av info.. Men det virket morro ut!

Husk kaz sin "parry" f+2, er ikke helt sikker på input osv. og hva det funker mot en f.eks. high punch, har ikke fått brukt den stort selv.. Men hvis du finner ut av den så har jeg ikke noe imot info der heller!

Opprinnelig skrevet av Chief Gutti@18.03.2005, 06.07
Nobu: Alright man, I'll make sure to pick one up wherever they are at. Anyhow, looking forward to meeting up with you in Kyoto man!

18. mars

Yossha! Naa er jeg endelig ferdig med Japanskeksamene!!! Tror dagens eksamen gikk rimelig bra! Tydeligvis saa loenner det seg og sette av litt tid til studie i blant!
Fikk melding av Shou i gaar. Skal bo hos han i et par dager foer jeg drar videre til Hiroshima. I morgen, Loerdag, blir det FutSal match (Ekte). Faar lov til aa spille paa laget til Hiroshima. Skal love aa skaare plenty of goals!! LOL. eWil Twins'a hadde digget aa faa vaert med her!! LOL
192073​
Sweet. Osaka, Osaka, Osaka! :p

18. mars

Sitter faktisk paa Shinkansen toget mot Tokyo mens jeg skriver dette. For dere som ikke helt kjenner til Shinkansen ennaa saa kan jeg fortelle dere at Shinkansen er Japans svar paa Bullet Train eller hurtigtog. Bullet Train er det samme de bruker paa strekningen mellom England og Frankrike. Det fins 3 forskjellige typer Shinkansen tog. 2 av dem heter Nozomi og Hikari. Hastighetsforskjellen ligger kanskje paa en halv time paa en strekning fra Kyoto til Tokyo (Dette tar rundt 8 timer med buss). Billettprisen er selvfoelgelig skyhoey, men dette er noe MANGE er villige til aa betale for aa komme seg ranskt fram fra sted til sted. Det er veldig ofte businessmenn som benytter seg av dette. I Japan er jo tid ekstremt viktig, og selv om det kanskje er raskere og billigere med fly, tar det med Shinkansen kortere tid sammenlagt og komme seg inn til midten av Tokyo. Narita flyplass ligger faktisk et stykke unna steder som Tokyo, Shinjuku, Shibuya stasjon osv, saa man maa ta flytoget videre fra flyplassen. Dette tar en rundt 45 minutter, pluss at reisen koster vel rundt 3000 yen. Saa, for denne enveisbilletten har jeg betalt 12 000 yen (ca 750 kroner). Jeg faar 20% studierabatt ihvertfall. Det tar vel sikkert litt over 2 timer aa komme fram til Tokyo. Da drar jeg innom spillebula kanskje for aa moete Shou. Han henger rundt i Tokyo alene for det meste akkurat naa fordi Mr. David er paa ferie til Korea.

I det siste har jeg hatt litt problemer med den baerbare CD-spilleren. Jeg lurer faktisk paa om den ikke klarer aa lese alt innholdet paa Cden lenger (MP3 copied music). To av favorittsangene mine er plutselig blitt borte fra et av albumene. Jeg tror at jeg skal holde meg til original CDene mine fra naa av slik at ikke spilleren blir oedelagt eller noe. Hvis noen av dere kjenner til et problem som dette saa hadde det vaert jeavlig kult om dere kunne si ifra. Naar det gjelder musikkfronten saa er jo Megadeth paa vei til Japan i april. I tillegg til det har G3-gutta konsert i Japan i mai. G3 bestaar av gitaristene Joe Satriani og Steve Vai, og de har alltid med seg en ekstra kjent gitarist paa hver av turnene deres. Tidligere har gitarister som Eric Johnson, Yngvie Malmsteen, og i 2004 da de var i Norge var det Rob Fripp. Denne gangen er det gitaristen til bandet Dream Theater, nemlig John Petrucci som er Guest Appearance! Gleder meg som en liten unge allerede! Det er jo faen meg bare en superkombinasjon! En annen ting som er morsomt er at i Japan har man muligheten til aa kjoepe konsertbilletter paa convenient stores! En convenient store er som 7-11 og Narvesen etc. Man kan ogsaa faktisk betale regninger der. Betalte stroemregningen min i dag paa den naermeste 7-11 butikken i omraade. Man faar et postkort i posten hvor det staar summen paa beloepet, og et bar code number. Denne scanner de i butikken slik at prisen dukker opp paa kasseapparatet. Man betaler saa beloepet og faar den andre halvdelen av postkortet som kvittering.

Paa gaming-fronten er det ikke saa mye som skjer. Det som folk venter paa mest naa er vel at Tekken 5 skal komme ut i Japan. Det som er kult med Japan er at man faar alltid noe spennende i bonus hver gang man forhaandsbestiller et spill. Har forhaandsbestilt et eksemplar av Tekken 5 til en kompis av meg i Tyskland og da fikk jeg et gratis Tekken 5 IC-kort. Disse kortene koster vanligvis 500 yen (30 kroner) og er ikke en allverdens bonus, men det kule er at de har forskjellige emblem paa seg enn de vanlige man kjoeper i spillebula. Har som sagt registrert Hwoarang som 2nd character. Har vel 6 kamper tilsammen med 3 wins og 3 tap. Winning Eleven 8 Live Evolution kommer ut denne maaneden ogsaa. Dette er en ny versjon av fotballserien hvor de har inkludert Live funskjonen som ogsaa finnes paa XBOX-utgaven. Desverre blir det ikke mulig aa spille multiplayer fra forskjellige oppkoblinger i PS2 versjonen heller. Sorry, men for meg holder ikke det for aa kalle dette Live-kompatibel. Det var rett og slett kjedelig og spille Live paa XBOX, og siden de ikke har muligheten til aa forandre dette paa PS2 versjonen heller ser jeg ingen grunn for at jeg skal gidde aa skaffe meg denne utgaven.
TV-spillreklamer vises stadig vekk paa TV. Ser spesielt mye PSP og NDS reklamer. I absolutt ALLE NDS reklamene jeg har sett hittil har de kun hatt jenter/damer som hovedpersjon i reklamene. Det er ogsaa den kjente popartisten Utada Hikaru som promoterer NDSen for Nintendo. PSP har hatt baade gutter og jenter i reklamene. Det har selvfoelgelig mye aa si paa sjangeren. PSP reklamene har en mer serious attitude, mens NDS reklamene er mer lekne. Det er fryktelig mange av de utenlandske studentene som har skaffet seg PSP maskiner. Langt flere som har det en NDS egentlig. De bruker den antakeligvis til mye annet enn bare gaming. Opp til naa maa jeg si at jeg har brukt mer tid paa NDS maskinen enn PSPen. Jeg syns ikke det har vaert daarligere spill paa PSP maskinen, men det er bare det at spillene har selvfoelgelig ikke vaert like originale som NDS spillene. Hvem er ikke enig i at et spill som Band Brothers er et must-buy! Naa har jo Tales of serien ogsaa kommet til PSP. Dette har jo bidratt til en kjoepeimpuls for den.

Var det mange av dere som fikk med dere det at det var en Nintendo-Pepsi kampanje paa gang forrige uke her i Japan? Fikk desverre aldri tatt en LIVE titt paa maskinen, men fikk sett bilder paa nettet av den paa forhaand. De er nok rimelig heldig de faa som blir utrekt som vinnere av hver sin Pepsi NDS. Coca-Cola har valgt PSP hvor de utgir en Minna no Golf Coca Cola edition (Everybody’s Golf/Hot Shot Golf-serien i vesten) i slutten av mars. I denne versjonen blir det stappet inn tonnevis av Cola-reklamer, muligheten til aa bytte ut golfkoella med en colaflaske, kle paa seg en coca-cola outfit, og masse annet. Denne utgaven blir ogsaa kun utgitt i veldig begrenset utvalg og blir selvfoelgelig et stort samlerobjekt for fansen. Selv om jeg er avhengig av Coca Cola og alltid bestiller oel hvis de kun har Pepsi paa en restaurant, ville jeg uten tvil aldri sagt nei til en utgave av Pepsi NDSen, hehe.

Hadde faktisk gledet meg veldig til denne paaskeferien fordi det var kanskje slik at sjefen min skulle ta seg en tur over til Japan for aa hilse paa meg. Da skulle vi dratt som Special Visitors til Nintendo HQ i Kyoto, Konami HQ i Tokyo og kanskje innom andre utviklere. Vi maatte selvfoelig stikke innom Famitsu og Enterbrain gutta. De har hoert og sett bilder av Spiderman-butikken i Oslo, og hadde syntes det vaert kjempe goey om de kunne faatt hilse paa Spiderman-sjefen. Men, det er alltid mulig aa spoerre pent om en visning en annen gang. Kanskje en gang neste aar da jeg stikker tilbake til Japan! Var helt klar for aa bestige Mount Fuji (Fujiyama, eller Fujisan som det heter paa Japansk) med sjefen, men maa kanskje gjoere dette paa egenhaand en annen gang foer jeg flytter hjem til Norge til sommeren. Det blir derfor antakeligvis shopping, gaming og partying with friends mens jeg er i Tokyo denne gangen. Selvfoelgelig ikke noe jeg kan klage paa men, hehe.

22. mars

Kan vel begynne med aa fortelle om hvordan fotballspillingen gikk. Vi stod opp saa tildig som 8 om morgenen fordi vi skulle til et spesielt futsal-sted foer klokka 10. Vi kom fram foer alle de andre som skulle vaere med saa vi fikk en halvtimes oppvarming som bonus. Det var sinnsykt mye koe den dagen fordi det var nettopp blitt paaskeferie her i Japan. En av spillerne kom ikke fram til stede foer kvart paa tolv, og da var det kun 15 minutter igjen av spilletid. Vi var vel tilsammen 6 lag som byttet paa aa spille hver 10. minutt. Naar jeg tenker tilbake var vi vel det daarligste laget av de som var der. Det var mange unge spillere som var i hundre hele tiden, og jeg blitt albua rett i ribbeinet rimelig fort. Kjenner det faktisk fortsatt, og det er 3 dager i ettertid. Etter hvert som tiden gikk skjoente jeg at jeg ikke kunne forvente for mange pasninger og loepevilje fra lagkameratene, saa jeg begynte aa sette opp loepefarten samt gi press paa motstanderen konstant. Endte derfor opp med at vi vant en kamp 5-1 hvor jeg scorte 3 maal, og en annen kamp hvor vi vant 2-1, der jeg scorte et maal. Kondis har tydligvis mye aa si naar man spiller mot disse fotballgale unge. De har insane mye energi i begynnelsen, men hvis du konstant loeper etter dem, presser fra alle kanter, blir de tilslutt slitne slik at naar du tar ballen kan du dribble der forbi dem og score maal, hehe. Jeg trener absolutt ingen ting, men en ting er sikkert, kondisen pleier aa ligge tilrekke for meg uansett. Er vel foedt med litt kondis fra foer av sikkert.

Etter fotballen dro jeg ned til byen for aa moete Shou. Han hadde aldri vaert i Shou og ha muligheten til aa se alle spillene han hadde tidligere foer han solgte hele samlingen sin til en kar fra Holland som eide en videogames chainstore. Jeg husker ikke helt hvor mye alt kom paa tilsammen, men jeg er sikker paa at det er et av top 5 stoerste videogamessamlinger som noen ganger er solgt vil jeg tro. Karen betalte i cash i tillegg, saa mens Shou er her i Japan gaar han rundt med Dollarsedler i massevis saa det holder, og veklser de inn i Yen hver gang han trenger de. Mens vi var i Akihabara sjekket vi selvfoelgelig paa brukt CDene de hadde der. Blant spillCDene fant vi CDer som koster over 35 000 yen! Det er jo rundt 2000 kroner +!, og dette er jo Japan vi snakker om! Folk kan jo alltids laste ned musikk, men serioest, folk vil ha ekte vare! Det fins folk som er villig til aa betale slike summer for ting som er spesielt og verdt mye. Til og med en CD som Guardian Heroes (Et scrolling beat em up spill paa Sega Saturn med sinnsykt fet musikk) kostet rundt 12 000 yen, nemlig 750 kroner. Vi dro ogsaa innom arcadesjappene for aa sjekke om de hadde noen kule PCBer vi kanskje var interessert i. Shou er gud paa info om arcade equipment saa jeg faar svar paa absolutt alt jeg lurer paa av han. Skal bli goey aa spille fighting games i Norge paa to arcade cabinets koblet opp mot hverandre. Da slipper vi den vestlige greia med aa sitte ved siden av hverandre naar man spiller. Selvfoelgelig, to maskiner er dyrt, men vel verdt det hvis man har nok penger til aa skaffe slike originale SEGA kabinett.

Paa soendag tok Hiroshima med meg til studioet sitt. Der fikk jeg muligheten til aa se paa alt det profesjonelle utstyret de bruker til aa lage alt som dukker opp paa DVDene. I tillegg ble jeg vist May issue av Famitsu Wave DVD, samt Famitsu Wave Choice DVDen som sendes ut til alle spillbutikker neste maaned. Paa Tekken 5 100 man battle mission til Nakatsu dukker jeg opp i bakgrunnen i 2 sekund eller noe, hehe. Kun det, men nok for meg! Jeg skal ikke roepe resultatet av denne gangs 100 man battle mission siden noen av dere har kanskje tenkt aa kjoepe maimaaneds DVD. Jeg proevde ogsaa Entusia med GT4 rattet. Bilen foeltes veldig lett i forhold til GT4 bilene. HovedManageren paa studie til Hiroshima likte ikke spillet i det hele tatt. GT4 er vist langt langt bedre i foelge ham. Etter studio sightseeing tour dro vi hjem til leiligheten. Etter det moette vi opp med Eriko for aa dra ut aa spise. Vi spilte biljard i to timer etterpaa. Hiroshima skulle ha revenge match for at jeg slo han sist gang, men tuvaer denne gangen, han hadde ikke sjans mot meg i det hele tatt, lol!

Paa mandag var det jo Kakutou Shinseiki 3 turneringen. Shun-spilleren Itabashi Zangief vant turneringen mot en Pai spiller som het KING. Det var faktisk veldig kult at en character som Shun kunne vinne en turnering. Hittil har KUN Akira, Kage, Lau, Jacky og Pai vunnet turneringer, saa dette var en gave til mange fans av spillet.
Kom meg til 1. Dan med Akira, hadde muligheten til aa rykke opp til 5. Dan med Lion men tapte ranking matchen. Har blitt fortalt en del tekniske ting om VF fra Shou. Dette har vist resultater allerede faktisk. Klarte i dag aa slaa han 2 ganger paa rad med Wolf mot Sarah hans. I tillegg rykket Akira opp til 2. Dan + 2 points og Kazuya opp til 5. Dan i Tekken 5. Proevde aa spille litt med Kage ogsaa, men sorry, to me he really is a boring character to play with! Sorry man, don’t kill me for saying this Raider,hehe.
Saa, hvis du Netrom har noen tips for meg med Akira saa er jeg evig takknemlig. Jeg har jo ikke noe Wolf Card lenger, saa for naa blir det kun Akira og Lion til jeg gir opp med aa vente paa at Wolf kortet mitt skal dukke opp noen stans. Ellers pratet jeg med Hiroshima om hvor mye han spilte Tvspill foer han begynte aa jobbe. Rundt VF2 tiden var han SINNSYKT god. Han spilte 5 timer pluss hver eneste dag, og saa fort han kom jeg oevde han mye paa Saturnversjonen. Han hadde en winning streak paa 60 wins en gang med Lion. Spilte mye mot Shinjuku Jacky og andre kjente fra den tiden. Det fantes ikke ring name paa den tiden aa folk i miljoeet gaa han et ring name isteden. Han var den beste spilleren i Yoyogi, men Yoyogi Lion hoeres helt kjipt ut saa han slapp aa bli kalt det, hehe.

Uansett, naa er det utrolig sent. Skal proeve aa komme meg opp tidlig i morgen saa jeg faar gjort litt sightseeing eller shopping etc.

Heisann.
Nå har ikke jeg lest i dette emnet før, men leste nå fra de siste dagene dine. Det høre så utrolig morro ut.
En gamers drøm, så og si.
Eller hvertfall min, å trave rundt i japans gater, spille spill og andre morrostreker.
Lykke til med resten av turen! (som sagt, har ikke lest så mye her, så jeg vet ikke helt hvorfor du er der. Studere, ferie?)

Forresten, jeg har møtt deg (I consider myself lucky :p)
Hah, du hjalp meg og min mor med Dance Dance revloution for flere år tilbake. Ikke at det har med noe som helst å gjøre, bare kom på det.

Veldig fin dagbok du skriver her.
Keep up the good work!