På lørdag spilte jeg og kompiser The Binding of Isaac: The boardgame for første gang.
Det var ganske festlig, men den beregnede spilletiden på 40 min kan ta seg en bolle da vi brukte nærmere tre timer. Nå må det nevnes at de jeg spilte med, meg inkludert, kan være litt analyse paralyse spillere iblant og siden nesten all info er åpen så kan man bruke lang tid på å beregne seg frem til hva som er de beste trekkene fremover.
Gangen i spillet er enkel:
Målet er å være førstemann til å få tak i fire souls. Enten ved å drepe bosser eller ved hjelp av spesialkort.
Hver tur trekker du et kort fra l00t bunken, så kan du gjøre så mange av følgende actions du vil: spille et l00tkort, kjøpe et treasure kort, angripe en fiende, aktivere spillkarakteren til å spille enda et l00tkort ( denne actionen kan spares til å brukes under andres tur)
MEN! Man kan også angripe hverandre, og det er her vennskap vil ødelegges om de er skjøre. Hvis man dør mister man en mynt, må discarde et l00tkort, og man mister et item man har i bordet. Det å miste dyrebare items er det kjipe her, men en fin måte å jekke noen noen ned et par hakk hvis de holder på å vinne. Det var slik spillet vårt holdt seg i live så lenge, ved at ingen klarte å få et stort nok overtak før noen andre sparket de i leggen.
Dette er ifra ganske tidlig i spillet hvor jeg hadde hatt litt flaks med item pickups.
Her er slutten av spillet og som dere seg er det en drøss med åpne kort man må ta med i beregningene for det meste man foretar seg.
Det er klart mye moro å hente her, men grunnet ordvalgene på endel av kortene, som det er veldig mange av, må man beregne litt tid til diskusjon/krangling om hvordan noen kort oppfører seg i kombinasjon med andre.