Koster på meg en dobbelpost for Platinum Games har klart noe ingen andre har klart før som jeg kan komme på: To knallsterke GotY-kandidater på ett år. Er et stykke uti andre kapittel (av totalt fem), etter å ha spilt i cirka tre timer (ville jeg tippe). Skrudde opp vanskelighetsgraden på Hard helt fra start, og det er maks kos. Et prinsipp jeg har er at du som regel ser hvor bra et spill
egentlig er hvis du skrur opp vanskelighetsgraden; er designen solid, blir det omtrent som å spille på vanlig vanskelighetsgrad bare at du blir straffet hardere for ikke å mestre spillsystemene. Er spillet fundamentert på en sump (uten to andre spill som har sunket nedi først), blir det døll grinding hvor du må pugge hvor fiendene står og hvilken rekkefølge du må ta dem i for ikke å dø med en gang på hver encounter (hei på dere, Infinity Ward). Vanquish? Selve definisjonen på den første måten å gjøre ting på. Det er fortsatt rettferdig, men du får ikke sjansen til å cheese deg gjennom med billige taktikker som ikke egentlig funker.
Et par eksempler fra min korte tid med spillet kan kanskje være på sin plass. For det første: Våpenspillet, noe av det viktigste i et skytespill, er nydelig balansert. Jeg har allerede Trophy for å finne alle våpnene, noe som understreker hvordan det er lagt opp. Meninga er at du får alle våpnene veldig tidlig, finner ut hvordan de funker, og hvilke du vil satse på videre. Underveis plukker du opp oppgraderinger til våpnene dine, og de du bruker mest blir såklart mest rå. Våpnene sitter rimelig fort, men takket være oppgraderingssystemet (som er in-game og overhodet ikke påtrengende eller unødvendig, det er sømløst integrert i spillopplevelsen) utvides stadig kapasiteten til de du bruker mest.
For det andre: Dere veit det trikset med å introdusere en boss tidlig i et spill som så kommer igjen flere ganger, som stort sett alle skytere bruker? Vanquish er også sånn; en boss fra første kapittel kommer igjen i kapittel to. Men der bossen i første omgang ikke var så fryktelig vrien og heller ikke så veldig skummel, var den også vanskelig å få ordentlig grep på. Andre gang er det to av den, og en cutscene viser hvor mye den holdt igjen forrige gang. Dermed blir andre kamp en ganske annen, både siden du har to å slåss mot, og de beveger seg rundt på et større område, og du slåss på bakken istedenfor fra annen etasje. Tilsynelatende uviktige elementer blir endret slik at opplevelsen blir en helt annen.
For det tredje: På samme måte som Super Mario Galaxy viste hvor inkompetente mange plattformspilldesignere egentlig er, viser Vanquish hvor mye piss skytespill slipper unna med. Det finnes ikke padding her, du går fra en interessant kamp til neste. Hele tiden varieres oppsettet på fiendene du møter, utfordringen er alltid konstant uten at det kommer noen filler-deler hvor det er tydelig at du bare må komme deg et stykke videre og så har designerne slengt inn noen små variasjoner på forrige store encounter for å distrahere deg fra ulla som trekkes ned foran øynene dine.
Det jeg liker best er at Vanquish i utgangspunktet bare er en ripoff av Gears of War, komplett med samme sans for grandiose setpieces og variert fiendedesign, men - som nevnt - uten alt daukjøttet du finner også i det spillet. Å løpe fra dekning til dekning i Gears er grunnsteinen i det spillet; her også, bare at du får et voldsomt utvidet taktisk spillerom på grunn av at du kan booste rundt og slenge deg fram og tilbake i slowmo.
Så, igjen: Liker du actionspill skal det godt gjøres å bli misfornøyd med Vanquish. Det er en ren glede å spille.
PS: Det der med at du kan runde det på fire timer?
Ja, hvis du spiller på den vanskelighetsgraden hvor det er umulig å dø og du bare trenger å trykke på en knapp for å vinne automatisk, så kanskje.