Deus Ex: Human Revolution [PC]

Novastrum

Feminist-elitist
Er det regenererende helse på gang?

Drauden

SGs kollektive lillebror
Først tenkte jeg: "Det skal jeg si deg", men etter noen sekunder...

Så gråt jeg.

Novastrum

Feminist-elitist
Når spilte du en FPS uten regenererende helse sist?
Half Life 2 - episode 2, tror jeg. :(

Det beste alternativet for spill som deus ex mener jeg er ikke-regenererende helse og heller få en penalty for quicksaving, eventuelt at man har en grense for hvor ofte man kan save. Men det er skummelt å prøve noe nytt, så best å fortsatt følge Halo.

Alle digger jo å gli umerket gjennom enhver actionsekvens, og at ingenting i spillet har konsekvenser.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er en grunn til at det er blitt standard med auto-heal i FPS-er i det siste, og det er at det er mer artig å slippe å måtte toge rundt for å finne liv og dilldall. I Deus Ex var det uansett mulig å klinke på et par førstehjelpsskrin sånn at man gikk fra sønderskutt til frisk og fin, mens man fortsatt var i kamp. Ække det babby så veit ikke jeg.

PS: I den teorien min hvor det muligens ville forekommet at jeg hadde sjekka noe lekka beta, så tror jeg muligens at betaen ville kræsja etter at jeg hadde kommet meg inn i hovedområdet på første brett, omtrent der hvor jeg skulle begynt å hacke noe. Jeg tror også at jeg hadde ment at det var like greit siden jeg hadde sett nok til å glede meg enda litt mer uansett.

Novastrum

Feminist-elitist
For wannabe-assbergere som meg er det morsommere å lete etter healthpacks, quickloade og heller prøve en gang til - enn å overleve alt som ei pingle bak et hjørne og ikke få en eneste huskbar skytesekvens. Bulletstorm er unntaket som kler ReGen™, men det er pga veldig bra checkpoint-struktur - og mye variasjon gjennom spillet.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Fortsatt ikke overbevist. For min del handler ikke skytespill om hvorvidt du blir truffet eller ikke, det handler om variasjonen og moroa som ligger i hver kamp. Som i Bulletstorm, ja. Uansett pleier det ikke være verre enn å bytte til høyere vanskelighetsgrad hvis du føler magisk helse gir deg mindre smell for hjorten; det er bare noen få unntak fra regelen om at jeg uansett klinker opp på Hard i skytespill nå om da'n. Og de unntaka er som regel fordi du må runde faenskapet for å få lov til å spille på Hard. :argh:

Enig med Fetthest her, regen er strengt talt positivt, alt i alt kommer det jo selvfølgelig ann på hvor godt spillet faktisk er, men å fylle på HEV-suiten min er ikke det jeg gleder meg mest til i Episode 3.

At noen spill er for raske med regenen (egentlig kun Call of Duty og andre møkkaserier) er ikke nok til å avfeie hele konseptet.

Edit: og det er faen meg enda verre å spille TF2 og skyte en fitte ned til 10 HP før dusten bare faller over en full health pack, trollface ensues osv.

D

Deleted member 91

Gjest
Health packs har selvfølgelig en verdi, det er enda en ting som må manages på lik linje med ammunisjon og diverse andre ting og da gir dybde til spillet, og da spesielt i multiplayer-sfæren hvor kontroll på hvor helsepakker ligger på kartet blir en "thing". Verdt å nevne at Halos regenererende helse funket pga en hel rekke grunner, og ikke bare fordi "lolol ta dekning i 10 sekunder og vær boss igjen". Hele balansen i det spillet ligger i treenigheten mellom granater, melee og skyting, hvor de to første alternativene gir høyere reward (alt skjold fjernes), men krever ferdighet/sjans, og det går enda dypere på kulefronten hvor plasmavåpen fjerner skjold dritraskt men gjør ganske lite på selve helsa, i motsetning til kuler som river deg istykker så fort skjoldet er nede. I tillegg er det verdt å nevne at helsa aldri var regenererende i Halo 1, bare skjoldet. Nå er jeg dritings og babler men poenget mitt var uansett at det er flere faktorer å ta med i beregningen om man skal kjøre på med regenererende helse. Se på Duke Nukem lizzom.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Helsepakker tør jeg faktisk påstå ikke har noen særlig verdi. Måten jeg spiller gamle PC-FPS-er på er at jeg køler på til jeg har så lite liv at jeg må quicksave for hver fiende jeg knerter, og da er det igrunn like greit å ha magisk helse. Alternativet er liksom at du må ut og finne liv hver gang du tar et par karameller; det beror bare på hukommelse og backtracking, ikke ferdighet.

Kan jo nevne at i hypotetiske Deus Ex osv. er det sånn at du fort ser rødt hvis du tar noen tette i knollen, og det tar lang tid før du blir bra igjen. Det er ikke auto-win eller noe sånt, hvis du ikke har kontroll på fiendene flanker de deg lett. Måtte justere meg litt fra den vanlige helvetesbøyd for lær-spillestilen min, liksom.

I for one savner det Nicholas og kidsa sikkert har døpt om til Hardcore-mode nå; ingen regen, ingen health packs. (I multiplayer selvfølgelig)

D

Deleted member 91

Gjest
Multiplayer og singleplayer er selvfølgelig vidt forskjellige ting, men jeg anbefaler at Fetthesten slutter å SUGE SÅ JÆVLIG og ikke sier seg fornøyd med en fight hvis han ender opp med 10HP. Quick load, PC gaming ftw osv.

D

Deleted member 91

Gjest
Hundre prosent enig. Ingenting som er mindre tilfredstillende enn å naile en seksjon med fiender med minimalt helse- og ammotap, og det at det tar flere forsøk gjør det bare enda søtere når det endelig sitter.

Novastrum

Feminist-elitist
Er helt med på at regen-skjold kan være veldig bra. Halo 1 gjorde det veldig bra, synes jeg. Men jeg synes det er for lettvint å si at det er best at alle FPS bør ha samme spillmekanikk for evig tid. Jeg synes at healthpacks og konsekvens-helse gjør at spillet får ekstra dynamikk, og på samme måte som jeg liker å samle ting i spill, liker jeg å samle på helse, energi, ammo, det føles digg når man har 100% helse og 100% skjold som man har "samlet" inn. Det føles ikke like digg å ha 100% autohelse som er samlet inn ved å dukke bak en bil i 30 sekunder. Det gir også en ekstra grunn til å utforske, og man kan få en rewarding følelse av "endelig" når man finner sted der det er helse etter å ha vært i et jævlig vanskelig strøk.

Hvor kult er det ikke at i SWAT4, så kan du føkkes totalt etter å ha brukt en halvtime på en bane, av en eller annen skroting som står bak en dør og skyter deg i planeten? Det gir en real følelse av at måten du spiller på faktisk har - jeg sier det igjen - konsekvens. For min del skulle det gjerne vært flere slike spill.

Jeg er ikke for at alle spill skal spilles med glidemiddel, og at alt skal abstraheres ned til "det spillet egentlig handler om: skyte folk". Jeg er for at man har forskjellig ammo til forskjellige våpen, at våpen kan være ubalanserte, etc. Det gir en dypere opplevelse.

Edit: Og det nicholas sa, ekte menn reloader til de har brukt akkurat så lite ammo og tatt så lite skade som trengs.

SHDR

Gullmedlem
Greit, enig i at det er satisfying i for eksempel Crysis 2. Men føler ikke at regen-systemet gjør det noe mindre moro, skaper bare større tension fordi du KAN klare å gtfo-e selv etter at de har naila deg, det blir bare *vrient*.

At folk KAN cheese seg gjennom spill med regen-helse er ikke akkurat problematisk. Det er bare å la være å gjøre det. Litt som jeg lar være å slå spiker i pungen min fordi jeg ikke synes det er noe digg.

Edit: Smak-bak-trøbbal, merker jeg.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvor kult er det ikke at i SWAT4, så kan du føkkes totalt etter å ha brukt en halvtime på en bane, av en eller annen skroting som står bak en dør og skyter deg i planeten? Det gir en real følelse av at måten du spiller på faktisk har - jeg sier det igjen - konsekvens. For min del skulle det gjerne vært flere slike spill.

Jeg er ikke for at alle spill skal spilles med glidemiddel, og at alt skal abstraheres ned til "det spillet egentlig handler om: skyte folk". Jeg er for at man har forskjellig ammo til forskjellige våpen, at våpen kan være ubalanserte, etc. Det gir en dypere opplevelse.
Va'kke det jeg sa, Gundersen. Stiller meg helt og holdent bak utsagnet ditt om SWAT4, et kongespill som omgår helseproblematikken på en annen måte. Æ'kke no' helsepakker der heller vettu. Jeg uttrykte bare min misnøye overfor paradigmet hvor du må hamstre eller gå tilbake til lagre etter å ha slåss litt, det er en ganske hodeløs måte å designe et spill på som med rette er på vei ut. Bungie har skjønt det der helt siden Halo 1, og laget variasjoner på magisk helse/helsepakke-opplegget som er tilpasset hvert spill de har gitt ut. Jeg synes ikke det er noe artig å lete etter helse i Halo heller, men i det minste har jeg magisk skjold som stepper inn.

Akkurat som det ikke er riktig å gi spilleren magisk helse i alle skytespill, er det heller ikke riktig å si at å måtte finne helse gir en mer dynamisk, ressurskrevende opplevelse eller what have you.