Final Fantasy XIII (PS3, 360)

Jeg vet noe sikkert, og det er at musikken er bra, kampsystemet er bra, og det visuelle er veldig appelerende. Og det er disse punktene som pleier å være det viktigste i FF-serien uansett.
 
Seff. Men husk at folk ikke likte FFXII heller
Folk ikke likte det? Såvidt jeg husket likte alle det bortsett fra den mest vokale hardcoreminoriteten og det solgte vel ganske bra og fikk solide kritikker så jeg skjønner det ikke når folk sier det der hele tiden.
 
Haterne vil alltid rope høyest.

Edge (hvis GOTY 2006 var FFXII) gir en 5/10. Har aldri spilt et Final Fantasy-spill, men hadde tenkt å slenge meg med på bølgen denne gangen. Virker som jeg vil få mer ut av å spille ferdig Persona 4 etter anmeldelsene å dømme, dog.
 
Folk ikke likte det? Såvidt jeg husket likte alle det bortsett fra den mest vokale hardcoreminoriteten og det solgte vel ganske bra og fikk solide kritikker så jeg skjønner det ikke når folk sier det der hele tiden.
Bare for å følge opp så skjønner jeg hvorfor folk sier det, det er jo fordi det er lett å gjøre narr av jrpgfans og spillkjennere elsker å pisse over favorittspilla deres (som oftest FF7) men man skulle tro at selv de begynte å bli lei av det nå.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Folk ikke likte det? Såvidt jeg husket likte alle det bortsett fra den mest vokale hardcoreminoriteten og det solgte vel ganske bra og fikk solide kritikker så jeg skjønner det ikke når folk sier det der hele tiden.
Det fikk solide kritikker, men solgte langt under hva Final Fantasy pleier å selge fordi mange fans mislikte endringene. Så XIII er mer bækk tu bejsiks og gammalt kampsystem og sånt, eller noe i den gata (kilde: Samma nummer av Edge som jeg brukte sist, faktafans).

Veit iallfall at jeg ikke skal ha dette. Men til dere som skal, og som har valget mellom 360- og PS3-utgaven, pass på å kjøpe det til PS3. Å transcode Blu-Ray-videoer er tydeligvis for vanskelig for Square Enix.
 

Lodin

Der Waaaah
La BAWWWinga fra alle de som skulle være lure og spare penger ved å kjøpe en 360 begynne.
The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been.

Square Enix's latest epic - 4.5 years in the making - follows on the basic principles established by all of its PlayStation predecessors in combining an excellent 3D engine along with vast amounts of pre-rendered CG. This presented two very difficult issues for the developers tasked with porting an already mature PS3 work-in-progress over to the Xbox 360.

Firstly, the Crystal Tools engine needed to be translated across to the Microsoft platform. Secondly, the team had to find a way to compress over 32GB of CG to fit within the confines of three Xbox 360 DVDs - squeezed already by a copy protection mechanism that limits available space to a meagre 6.8GB, less than the storage potential of both PlayStation 2 and Wii.
derp
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Hvor er "Vinner igjen :D"-Lodin?

Ellers er ikke alle fornøyd med tre på terningen, nei.

Forkastelig anmeldelse av DB.

Igjen klarer dagbladet å lage en hårreisende anmeldelse på lik linje med terningkastet 5 de presterte å gi Ringenes Herre filmene. (Større prestasjon)

Har selvsagt ikke prøvd FXIII, men terningkast 3? Vanskelig å ta denne anmelderen seriøst. Har lest et titalls anmeldelser, og de fleste gir en score fra 75-100%

Om dette spillet kun lever opp til et terningkast 3, så skal jeg personlig krabbe ned til dagbladets lokaler i Oslo og tilbe denne idioten av en anmelder.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Aka. 90% av alle forumapene som befolker de fleste spillfora og kommentartråder verden over. Sola skinner, fuglene flyr, Scout er en dick osv.
 
Huh?
 

Jante

privileged CIS shitlord
De kan jo begynne med å lese anmeldelser istedenfor å se på tallkarakterer. Det er ganske enkelt å finne ut om man verdsetter de samme greiene som anmelderen eller om man faktisk har helt andre preferanser. Men det er vel for vanskelig for Ola Nordmann?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Sist JEG sjekka er terningkast 3 i nedre halvpart av skalaen, altså under 50%.

EDIT: Det er for vanskelig for John Internetkid Doe.
 

Lodin

Der Waaaah
Joda, men det er ingen sider som bruker prosent som gir bajsespill under 50. Middelmådighet tildeles 75%. Skalaen er som kjent skrudd for å ikke såre utgivere.
 
Etter å ha spilt det i drøyt 5 timer i går, så kan jeg se deler av kritikken det får, men DB anmelderen kan ete drit.

Historien er grei nok, selv om jeg ikke helt lar meg overbevise av de amerikanske stemmene, og noe av manuset kunne de fint ha brukt litt skjønn når de oversatte. Stemmene virker unaturlige av og til, men ikke på langt nær så dårlig at det hadde vært bedre å gi Nolan North alle stemmene i "3 nøtter til askepott" stil, noe jeg hadde ansett som et step up i forhold til X og XII.

Combatsystemet er enkelt i starten, og skal ikke uttale meg for mye om det siden det fortsatt popper opp tutorials midt i noen fights med nye ting å lære. Foreløpig virker det dog som at combatsystemet blir hva du gjør det til. Jeg kunne sikkert slått mange av de vanskeligere fiendene med et defensivt paradigm, men du får mye mer ut av det om du hopper inn og ut av forskjellige paradigms avhengig av situasjon.

Skjønner ikke alt hatet mot lineære spill. I like it. Finnes nok av spill hvor jeg kan måke rundt i byer/alternative stier i timevis og drive med unødvendig bajs. Det gjør ikke historien eller spillet noe bedre, nødvendigvis.

Men ja. Huffda. Norske anmeldere. raeger. fffff osv.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Hovedproblemet hans var vel ikke nødvendigvis at det var lineært per se, men at hovedhistorien var så lite engasjerende at han skulle ønsket det var noe annet som kunne distrahere ham.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis du faktisk leser artikkelen så er det mer snakk om at Square Enix bare valgte "constant bit rate" i AutoGK og trykka start før de stakk på bar en fredagskveld. 360-en har innebygd en HD-kodek som faktisk duger, det er bare at gutta valgte å lisensiere Bink isteden uten å gidde å optimere transcodinga og vi ser jo hvor bra det gikk.