Enig med riffen her, dette her er nok en oppfølger til Halo 3 ja. Noe jeg likte var at Elites er inne i varmen igjen, og at de har fått en del nye greier og taktikker å leke med. Brutes er greie nok men de ser fortsatt ut som gorillaer og er omtrent like spennende i lengden. Og i Reach har de ikke pels engang, fo shame.
Noen ting jeg la merke til, er sånt som at figurmodellene i filmklippene er så drastisk oppgradert fra ODST at en nesten ikke skulle tro det var samme folka som hadde mekka dem. Greit nok, ODST var stop-gap, men folka så ut som noe drit fra en intro-FMV til et middels PC-spill cirka 1994. Også artig at det tok meg tjue sekunder ut i enspillerdelen å finne en glitch (hvis du står rett oppå det der nødbloggings-baconet og ser ned på det så forsvinner det), og at Bungie også i Reach har klart å få Halo 3-motoren til å se ny og fresh ut. Du merker veldig godt i filmklippene at de har gitt ganske faen i framerate der og pøst på med effekter, men også ellers har de oppgradert en del ting og kutta ned på annet (Brute-pelsen for eksempel). Det er ikke det at det ikke er mye som ser skrot ut (sivile og de der nondescript marine-folka er bare godkjent så lenge du ikke gir dem noe mer oppmerksomhet enn at du registrerer at de er der), men det er ikke så farlig når de viktigste tingene (fiendene, våpnene, spillerne, omgivelsene) har fått mer variasjon, flere effekter og større handlingsrom.
Det har så langt bare vært to brett hvor vi fikk bruke jetpacks (og på det ene var det en eller annen tulling som tok den og så døde etter tre sekunder, lurer på hvem han tullingen var ass), men de har vært helt fantastiske. Bungie har alltid vært gode på å ta en knallsolid kjerneopplevelse, iterere den over mange forskjellige konsepter og så klare å fylle hele spill med variasjoner på dem som aldri slutter å underholde (med mulig unntak av Halo 2 som jeg ikke har spilt ferdig som nevnt). Reach er lett det mest ambisiøse så langt, og de lange filler-partiene som irriterte meg i Halo 3 og ODST - ikke så mye fordi de var filler, men fordi de var så åpenbart filler - har hittil glimret med sitt fravær. Omtrent midtveis var det også et brett med en helt ny mekanikk som jeg ikke har tenkt å spoile, men den turen ut i verdensrommet var et klart høydepunkt så langt. Ikke bare fordi det var et så stort og spektakulært avbrekk fra den vanlige skytinga, men fordi det var så godt gjennomført. Kudos for den.
Angående en kommentar tidligere i tråden om at Modern Warfare er mye mer "immersive": Nigga please. Greit nok at McHatersen sikkert mente rammene rundt opplevelsen og ikke selve opplevelsen, men jeg tar faktisk supercheesy space opera over supercheesy men allikevel oppsiktsvekkende nok skremmende selvhøytidelig militærfetisjisme når det skal være. Å krangle om hvem som har best historie av Halo-universet og Moderne Farfar-universet er omtrent som å diskutere om det er best å ha oppkastsjau eller diare så akkurat den debatten gidder jeg ikke ta, men bare for å preke litt mer om spillopplevelsen så har - her i gården - ikke Moderne Farfar lov til å gjøre noe mer enn å sitte stille med bøyd hode når Halo har noe å si. Variablene i spillopplevelsen i Halo er så mange, fantasifulle og godt gjennomtenkte at farfar ikke har så frøkteli mye å stille opp med. Er det en russer eller en araber og har han hagle eller AK-47 mon tro, liksom.
Smatt også innom Forge og kan bare nevne at jeg hadde rett, du får ikke loke rundt i hele Forge World men må velge en underseksjon. Enda godt, jeg tror det hadde blitt gammalt rimelig fort ellers og dessuten hadde frameraten antageligvis vært nede i ensifrede tall rimelig kjapt. Vil tippe det er et par GB med teksturer i det brettet. Angående Halo Kart så virker ting meget lovende, jeg klarte å legge en liten runde med asfalt i Blood Gulch på fem minutter og Bungie har vært snille nok til å mekke en egen Race-modus. Det ideelle hadde vært muligheten til å kombinere alle variablene i spillreglene slik du selv ville, og mulighet til å mekke egne powerups/armor powers hvor du kunne styre alt av opplegg selv, men litt må man da tåle.
Kan si at så langt har jeg virkelig kost meg med enspillerdelen i Reach, og jeg leker faktisk med tanken på å gå etter cheevoet hvor du må fullføre Legendary aleine. Det hadde jeg aldri vurdert i verken Halo 3 eller ODST, for å si det sånn. Så, ja. Reach er spillet hvis du liker manshoots som er morsomme istedenfor manshoots som er basert på hva et designerteam mener er de delene ved USAs militærhistorie som appellerer mest til fjortiser (ikke kom her og si at Modern Warfare 2 hadde attenårsgrense og dermed ikke var laga for fjortiser plz).
PS: Bare en liten mer da om hvor tåpelig spillhistoriefortelling kan bli når den så åpenbart bryter reglene spillet har etablert (se også opptakten til slutten i Fable 2, eneste tingen jeg hata med det spillet): Etter at EN PÅ LAGET (må ikke spoile hvem av de fantastisk troverdige og rikt karakteriserte figurene som dør vettu) ble headshotta og kvelda på flekken utbrøt mine compadres som fortsatt hadde talens gave (takk for ikkeno', Official Xbox 360 Headset) noe om at "hva med shield'a" og "drit i det, respawner jo med en gang". Og de hadde såklart rett: Hvorfor i faen var det ikke shield og respawning på g der. Går ikke an å bry seg om sånt, vettu.