Så hva skjedde med den tråden her da? Jo, det ble en ganske hektisk slutt på året med mye jobb, samt at ting som GTA V kom ut. Men det betyr ikke at jeg ikke fikk avsluttet sesongen; bare at jeg ikke har fått/tatt meg tid til å oppdatere. Om vi spoler tilbake der vi slapp, var neste løp i Grand-Am, Lime Rock Park:
Her har jeg kjørt masse Mazda Cup før, men store felt med langt raskere biler på denne knøttebanen? Vel, ALMS kjører her IRL med sine fem klasser, og det går jo på et vis. Poenget er at det er veldig trangt, få forbikjøringmuligheter, og siden rundene er så korte, blir det lassevis med forbikjøringer mellom klassene.
Jeg har tidligere nevnt at denne banen har en ekstra skummel sving i "The uphill". IRL har de kutta ut denne svingen når de kjører eks. ALMS da den rett og slett er for farlig. Ingen dauer i iRacing, så sånne hensyn tas ikke (vel, den alternative sjikanen var ikke bygget da banen ble scannet). Jeg kjører ett løp her, og det går ikke bedre enn at en DP driter seg ut i nevnte sving allerede på første runden:
Etter støvet har lagt seg, ligger jeg plutselig på førsteplass i klassen! Det holder i bare fem runder, men andreplassen klamrer jeg meg til med nebb og klør i godt over halve løpet. Men så får jeg en dårlig utgang av tidligere nevnte oppoverbakke. Bestemte meg tidlig for å bare slippe forbi nestemann, men feilberegner det hele...
Taper heldigvis bare en plassering på det påfølgende depotstoppet. Fjerdeplass og 93 poeng er greit nok. Får ikke opp sammendraget etter den uka, men jeg mener å huske at jeg på dette tidspunktet lå på 3.-plass i 4.-divisjon, med en liten luke ned til Giuseppe Crispi.
Neste løp gikk på Spa.
Jeg er veldig glad i Spa, men samtidig har den blitt et mareritt for safety ratingen min i iRacing. Av de 19 svingene, er ca. halvparten av dem av typen hvor det er fantastisk lett å få en 1x om man bommer ørlite grann med linjen. Greit nok på steder hvor man faktisk tjener tid på det, men ugh. Det verste er egentlig de gangene hvor jeg bare tenker at "jaja, kan ikke kjempe om bedre plassering, så får bare ta det rolig å unngå 1x-er". Da... blir det som regel bare enda verre. Jeg mener:
Ser dere den Inc-kolonnen? Vanligvis vil jeg si at alt over 5 er svake greier. Det er så drøyt atte hjelp, men heldigvis hadde jeg en bra buffer å ta av. Resultatmessig ser vi at jeg klarte en 5.-plass med 106 poeng. Greit nok lzm.
På dette tidspunktet hadde Crispi rykket forbi meg, og jeg skjønte at jeg måtte forbedre poengsummen min en god del for å ha en sjanse om å ta tilbake 3.-plassen. Neste løp gikk på Indy road. Det er en bane som aldri har fungert for meg, og ikke denne gangen heller. Klarte bare lusne 56 poeng, mens Crispi rykket enda mer fra. Den siste runden gikk på Road America, men den rakk jeg rett og slett ikke kjøre. ikke at det hadde hatt noe å si heller, da jeg måtte ha ca. 200 poeng, aka. vinne ukens høyeste split elns, for å ta igjen forspranget.
Så da endte Grand-Am sesong 3 2013, 4.-divisjon slik:
Den kjedelige 4.-plassen betyr at det heller ikke blir noe diplom.
Men det er mer; jeg holdt jo på med TRUCKS! ...hadde som nevnt noe stram timeplan, så det ble nedprioritert. Det eneste løpet jeg kjørte var Talladega.
Ingen tilfeldighet at jeg valgte å kjøre det løpet, da det som er spesielt med Daytona og Talladega er at de er så raske at man bare holder flat fjøl hele veien rundt. Det betyr at det er en del taktiske element som er helt avgjørende for å oppnå bra plassering i et løp. Det mest spesielle er bump-drafting. Dvs. at to biler samarbeider om å dytte hverandre. Da oppnår man litt høyere hastighet enn biler som kjører alene. Bakdelen er at bilen som dytter får lite luft i radiatoren og dermed overoppheter. Løsningen på dette er å veksle mellom å ligge fremst eller bakerst, og det krever godt samarbeid for at vekslingene skal skje smidig uten at man taper tid.
(tidenes beste musikk)
Jeg har for det første ingen erfaring med dette, ei heller noen å samarbeide med. Så det blir mye på måfå. Klarer likevel en ganske anstendig 3.-plass i det første løpet jeg kjører. Litt flaks på slutten, da fire stykker karnøfla på nest siste runden.
Får kjørt de nødvendige 8 rundene, men resultatmessig... 105.-plass. I 5.-divisjon. 1439.-plass totalt. Det er ikke mye å skrive hjem om. iRatingen min har rett og slett stupt i kjelleren etter at jeg starta med Trucks. Men men.
Det er noen lyspunkter da:
Svake resultater, men lite drama, så nå kan jeg kjøre NASCAR class B, tilsvarende Nationwide-serien IRL.
Også er jeg riiiiik!
Neste sesong hadde jeg ingen muligheter til å satse på, pga. jobbsituasjonen min fra slutten av oktober og frem til nyttår. Fikk testa et par løp på Bathurst som nylig ble lansert. Nå er sesong 4 nettopp avsluttet. Week 13 er i gang. Og ikke minst er en ny og spennende bil lansert:
Nei, det er ikke en Porsche 911. Det er en Ruf RT12 R. Det er det fordi EA har en super-eksklusiv lisensavtale med Porsche. For de uinnvidde så er dette da en Porsche 911 tatt ut av produksjonslinja og "pynta litt på" av Ruf. 700++ hk for de som ikke synes en vanlig 911 Turbo/GT2 er gromt nok lzm. Men det som gjør dette mulig er at Ruf per tyske regler er definert som en bilprodusent, og ikke bare et tuning-firma. Da står de mao. fritt til å gjøre egne lisensavtaler. Men passer en gatebil inn i iRacing? Egentlig ikke, men de har vært litt kreative. Intet mindre enn fire forskjellige versjoner av bilen har de lansert, der to er basert på gatebilversjonen med 700+ hk og bak- eller firehjulstrekk. De mer kreative har de kalt Track og C-spec.
Track-utgaven er veldig uoffisielt basert på 911 GT3 R, mens C-spec er basert på 911 Cup. Førstnevnte er da en GT3-bil, og havner i samme klasse som McLaren MP4 12C. Den har 500hk og de typiske GT3-greiene som ABS, elektronisk girkasse osv. C-spec-en har 50hk mindre, og har også mindre elektroniske hjelpemidler. Det som er litt kjipt, er at alle versjonene er visuelt identiske. Eksteriørt har det ikke så mye å si, da gatebilen ser rimelig ræserbilete ut fra før, men skinninteriør med analoge instrumenter bryter med litt av racing-følelsen.
Enda mer interessant er at førstkommende helg går 2.4h of Daytona av stabelen. Det er da et løp inspirert av 24-timersløpet på Daytona. I år er det Daytona Prototype og Ruf RT12 R Track som kjøres (skulle egentlig være C-spec). De siste årene har de kjørt 2 timer og 40 minutter (bare fordi de kunne), men i år er det faktisk 2,4 timer. Jeg har ikke deltatt før, men det satser jeg på å få gjort nå. Primært med Ruf-en, men siden løpet kjøres på fire forskjellige tidspunkt er det en liten sjanse for at jeg prøver meg med DP-en også.
Nytt av året er også en serie de har kalt Road Warrior Series, som er en serie løp som går over hele året, med forskjellige bil/bane-kombinasjoner. Terminlista ser sånn ut, og Daytona er altså det første i serien.
Skal prøve å få kjørt flest mulig av dem. Litt usikker på hvilke ordinære serier jeg skal satse på fremover. Mazda Cup har blitt endret fra å være en 4-ukes-serie, til en full 12-ukers. En helt egen serie for Ruf C-spec. Grand-Am er kutta ut (IRL er den fusjonert med ALMS til en helt ny serie) til fordel for World Sports Car Series, med Daytona Prototype og Ruf C-spec. En egen GT3-serie med McLaren og Ruf Track. Det er faktisk den aller første serien i iRacing der to forskjellige biler konkurrerer mot hverandre.
Men først Daytona. Så får vi se hvordan det går.

Her har jeg kjørt masse Mazda Cup før, men store felt med langt raskere biler på denne knøttebanen? Vel, ALMS kjører her IRL med sine fem klasser, og det går jo på et vis. Poenget er at det er veldig trangt, få forbikjøringmuligheter, og siden rundene er så korte, blir det lassevis med forbikjøringer mellom klassene.
Jeg har tidligere nevnt at denne banen har en ekstra skummel sving i "The uphill". IRL har de kutta ut denne svingen når de kjører eks. ALMS da den rett og slett er for farlig. Ingen dauer i iRacing, så sånne hensyn tas ikke (vel, den alternative sjikanen var ikke bygget da banen ble scannet). Jeg kjører ett løp her, og det går ikke bedre enn at en DP driter seg ut i nevnte sving allerede på første runden:
Etter støvet har lagt seg, ligger jeg plutselig på førsteplass i klassen! Det holder i bare fem runder, men andreplassen klamrer jeg meg til med nebb og klør i godt over halve løpet. Men så får jeg en dårlig utgang av tidligere nevnte oppoverbakke. Bestemte meg tidlig for å bare slippe forbi nestemann, men feilberegner det hele...
Taper heldigvis bare en plassering på det påfølgende depotstoppet. Fjerdeplass og 93 poeng er greit nok. Får ikke opp sammendraget etter den uka, men jeg mener å huske at jeg på dette tidspunktet lå på 3.-plass i 4.-divisjon, med en liten luke ned til Giuseppe Crispi.
Neste løp gikk på Spa.

Jeg er veldig glad i Spa, men samtidig har den blitt et mareritt for safety ratingen min i iRacing. Av de 19 svingene, er ca. halvparten av dem av typen hvor det er fantastisk lett å få en 1x om man bommer ørlite grann med linjen. Greit nok på steder hvor man faktisk tjener tid på det, men ugh. Det verste er egentlig de gangene hvor jeg bare tenker at "jaja, kan ikke kjempe om bedre plassering, så får bare ta det rolig å unngå 1x-er". Da... blir det som regel bare enda verre. Jeg mener:
Ser dere den Inc-kolonnen? Vanligvis vil jeg si at alt over 5 er svake greier. Det er så drøyt atte hjelp, men heldigvis hadde jeg en bra buffer å ta av. Resultatmessig ser vi at jeg klarte en 5.-plass med 106 poeng. Greit nok lzm.
På dette tidspunktet hadde Crispi rykket forbi meg, og jeg skjønte at jeg måtte forbedre poengsummen min en god del for å ha en sjanse om å ta tilbake 3.-plassen. Neste løp gikk på Indy road. Det er en bane som aldri har fungert for meg, og ikke denne gangen heller. Klarte bare lusne 56 poeng, mens Crispi rykket enda mer fra. Den siste runden gikk på Road America, men den rakk jeg rett og slett ikke kjøre. ikke at det hadde hatt noe å si heller, da jeg måtte ha ca. 200 poeng, aka. vinne ukens høyeste split elns, for å ta igjen forspranget.
Så da endte Grand-Am sesong 3 2013, 4.-divisjon slik:
Den kjedelige 4.-plassen betyr at det heller ikke blir noe diplom.

Men det er mer; jeg holdt jo på med TRUCKS! ...hadde som nevnt noe stram timeplan, så det ble nedprioritert. Det eneste løpet jeg kjørte var Talladega.
Ingen tilfeldighet at jeg valgte å kjøre det løpet, da det som er spesielt med Daytona og Talladega er at de er så raske at man bare holder flat fjøl hele veien rundt. Det betyr at det er en del taktiske element som er helt avgjørende for å oppnå bra plassering i et løp. Det mest spesielle er bump-drafting. Dvs. at to biler samarbeider om å dytte hverandre. Da oppnår man litt høyere hastighet enn biler som kjører alene. Bakdelen er at bilen som dytter får lite luft i radiatoren og dermed overoppheter. Løsningen på dette er å veksle mellom å ligge fremst eller bakerst, og det krever godt samarbeid for at vekslingene skal skje smidig uten at man taper tid.
(tidenes beste musikk)
Jeg har for det første ingen erfaring med dette, ei heller noen å samarbeide med. Så det blir mye på måfå. Klarer likevel en ganske anstendig 3.-plass i det første løpet jeg kjører. Litt flaks på slutten, da fire stykker karnøfla på nest siste runden.
Får kjørt de nødvendige 8 rundene, men resultatmessig... 105.-plass. I 5.-divisjon. 1439.-plass totalt. Det er ikke mye å skrive hjem om. iRatingen min har rett og slett stupt i kjelleren etter at jeg starta med Trucks. Men men.
Det er noen lyspunkter da:
Svake resultater, men lite drama, så nå kan jeg kjøre NASCAR class B, tilsvarende Nationwide-serien IRL.
Også er jeg riiiiik!
Neste sesong hadde jeg ingen muligheter til å satse på, pga. jobbsituasjonen min fra slutten av oktober og frem til nyttår. Fikk testa et par løp på Bathurst som nylig ble lansert. Nå er sesong 4 nettopp avsluttet. Week 13 er i gang. Og ikke minst er en ny og spennende bil lansert:
Nei, det er ikke en Porsche 911. Det er en Ruf RT12 R. Det er det fordi EA har en super-eksklusiv lisensavtale med Porsche. For de uinnvidde så er dette da en Porsche 911 tatt ut av produksjonslinja og "pynta litt på" av Ruf. 700++ hk for de som ikke synes en vanlig 911 Turbo/GT2 er gromt nok lzm. Men det som gjør dette mulig er at Ruf per tyske regler er definert som en bilprodusent, og ikke bare et tuning-firma. Da står de mao. fritt til å gjøre egne lisensavtaler. Men passer en gatebil inn i iRacing? Egentlig ikke, men de har vært litt kreative. Intet mindre enn fire forskjellige versjoner av bilen har de lansert, der to er basert på gatebilversjonen med 700+ hk og bak- eller firehjulstrekk. De mer kreative har de kalt Track og C-spec.
Track-utgaven er veldig uoffisielt basert på 911 GT3 R, mens C-spec er basert på 911 Cup. Førstnevnte er da en GT3-bil, og havner i samme klasse som McLaren MP4 12C. Den har 500hk og de typiske GT3-greiene som ABS, elektronisk girkasse osv. C-spec-en har 50hk mindre, og har også mindre elektroniske hjelpemidler. Det som er litt kjipt, er at alle versjonene er visuelt identiske. Eksteriørt har det ikke så mye å si, da gatebilen ser rimelig ræserbilete ut fra før, men skinninteriør med analoge instrumenter bryter med litt av racing-følelsen.
Enda mer interessant er at førstkommende helg går 2.4h of Daytona av stabelen. Det er da et løp inspirert av 24-timersløpet på Daytona. I år er det Daytona Prototype og Ruf RT12 R Track som kjøres (skulle egentlig være C-spec). De siste årene har de kjørt 2 timer og 40 minutter (bare fordi de kunne), men i år er det faktisk 2,4 timer. Jeg har ikke deltatt før, men det satser jeg på å få gjort nå. Primært med Ruf-en, men siden løpet kjøres på fire forskjellige tidspunkt er det en liten sjanse for at jeg prøver meg med DP-en også.
Nytt av året er også en serie de har kalt Road Warrior Series, som er en serie løp som går over hele året, med forskjellige bil/bane-kombinasjoner. Terminlista ser sånn ut, og Daytona er altså det første i serien.
Skal prøve å få kjørt flest mulig av dem. Litt usikker på hvilke ordinære serier jeg skal satse på fremover. Mazda Cup har blitt endret fra å være en 4-ukes-serie, til en full 12-ukers. En helt egen serie for Ruf C-spec. Grand-Am er kutta ut (IRL er den fusjonert med ALMS til en helt ny serie) til fordel for World Sports Car Series, med Daytona Prototype og Ruf C-spec. En egen GT3-serie med McLaren og Ruf Track. Det er faktisk den aller første serien i iRacing der to forskjellige biler konkurrerer mot hverandre.

Men først Daytona. Så får vi se hvordan det går.
Sist redigert: