[Multi] Mass Effect 3 [360, PC, PS3, Phantom, Jaguar, Game & Watch, Brettspill]

Lodin

Der Waaaah
Noen som spiller på en save hvor Wrex døde? Åssen faen rekruterer man Kroganene der? Ble i det hele tatt Grunt rekrutert av dem der?

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg har som mange andre hatt ME3-maraton denne helgen, tenkte å evt. skrive noe om inntrykk etterhvert men skjedde nettopp noe som jeg bare vil advare om, er til en viss grad en liten spoiler om man bruker hodet så dette er kun for de som, i likhet med meg, liker å gjøre alt i spillet, ihvertfall så mye som mulig:

Etter shroud-oppdraget tar storyen deg tilbake til citadel, men alle questene jeg hadde gjort ferdig og skulle levere er etter jeg besøker citadel etter å ha gjort meg ferdig på Tuchanka (Kroganplaneten) grå i missionloggen. Jeg tolker det dit at de ikek ble gjort og ikke kan fullføres. Så ja.
Edit: Ikke absolutt alle er grå, en er igjen som jeg åpenbart fortsatt kan gjøre ferdig. Resten not so much.
Edit igjen: Er ikke særlig happy med det.

En siste edit: Eventuelt blir alle automatisk fullført når man ankomemr Citadel og har tingene man skulle levere, men exp`en min :hyttemedneven:

Spoilerfri edit: Tar forbehold om at jeg ikke har 100% oversikt over missionloggen og kan muligens ha rotet til, men fremstår slik. Missionloggen er igjen en av de få tingene jeg har å trekke ned på dette spillet, den er enkelt og greit blitt dårligere.

D

Deleted member 91

Gjest
Jepp, jeg opplevde det der med i hvert fall én quest. Det irriterende er at han jeg skal levere den til (som nå er borte) fortsatt vises på kartet. Jævla drittspill 0/10 osv. Så ja, gjør unna det du kan av sidequests før Tuchanka.

Men joda, ellers er spillet ganske konge gitt. Er for det meste bare sånt småtteri som går meg litt på nervene, som quest loggen som ikke oppdateres når du har funnet gjenstandene du trenger og sånn (en enkel quest item inventory hadde gjort susen liksom), eller at det ikke er noen måte å se forskjell på solsystemer helt uten stæsj og solsystemer du ikke har scanna (blir rotete etterhvert ok!!!!). Det betyr kanskje at de åpnes mer opp senere, men fortsatt litt slitsomt for assburgern min. Og et par andre småting MEN UTOVER DET er det schmellfett.

Har spilt i 21 timer nå, og joda, dette er godsort. Men det er en del irriterende ting, sånn som med missionloggen. Hver gang jeg åpner den starter den nesten helt nederst blant de inaktive og jeg må bla meg helt opp for å se de aktive. Som nevnt er det irriterende at de ikke oppdateres som Nicholas sier, så det blir en del fetchquester som blir gjort helt på måfå.

Men dæven, noen av disse questene er helt avsindig fete. Tunchanka, jeg bare woah! Trodde forresten jeg måtte bytte mellom disc 1 og 2 hele tiden ut ifra om man tok sidequests eller hovedquests men det må man tydeligvis ikke. Bytta til disc 2 etter å ha tatt eller to hovedquester og har ikke trengt å bytte tilbake enda. Jaja. Det er også mye tid som går bort på å vente, loade, løpe fra et sted til annet i Citadel/Normandy etc, men man kan leve med det siden alt det andre er så bra. Bortsett fra fetchquestene og scanninga, de suger og er dritkjedelige.

Humret en del over Mako-debatten i shuttle bayen, ikke bare jeg syns Makoen er "like a drunk rhino".

PS: Hva er den derre galactic readiness-greia? Den står fortsatt på 50%, what the hell. Den grønne måleren under er nesten på max, jeg skjønner ikke.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Readyness er det du øker ved å spille flerspiller, er det ikke? Tror den rett og slett multipliserer ressursene dine i war roomet (gåre an å si krigsrom?) fra enspillerdelen - hvis du har 50% så får du bare halv effekt.
Tror jeg.

Og ja, dette er good shit så langt. Liker nye våpenoppgraderingene. Mye artigere å finne en mod som lar deg skyte gjennom vegger enn "+15% damage".
Men, jeg tror min største kritikk for serien i det hele er hvor flinke de er å ødelegge mysteriet. Jeg husker da jeg først spilte Mass 1 og fantaserte om hva den store trusselen *egentlig* var. Kanskje det ikke var noe konkret men heller et konsept, kanskje reapersene er redningen og vi har ennå ikke sett den egentlige trusselen. Hva *er* egentlig reapersene? Kanskje det bare er Sovereign som finnes i fysisk form mens resten er life Jim but not as we know it.

Men åja det er bare store roboter som flyr gjennom verdensrommet og skyter lasere på byene våre.

Fikk mye av samme følelsen i Shadow Broker og From Ashes DLC-ene. Synes det rett og slett blir for konkret, hadde vært artig om de forventa litt mer av meg som publikum.
Men men, ikke at det er noe direkte galt med selve serien, er heller bare jeg som hadde litt for store forhåpninger til storyen etter første spillen.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Readyness er det du øker ved å spille flerspiller, er det ikke? Tror den rett og slett multipliserer ressursene dine i war roomet (gåre an å si krigsrom?) fra enspillerdelen - hvis du har 50% så får du bare halv effekt.
Tror jeg.
Oh yes. Har dyppa tåa litt i flerspillergreia, og readiness er på 67% (den minker med en prosent hver dag, virker det som), noe som så klart betyr at jeg må spille mer av en ganske ålreit horde mode-greie. Ikke den verste dealen, men litt surt for folk som spiller på 360 og kanskje ikke har Live. Vel, da går det jo an å spille Infiltrator på iOS. Som koster 45 spenn. EA skal ha spenna dine, så mye er sikkert.

Uansett, har vært på Tuchanka og dilla med noe greier på Citadel etterpå, og dette er en fortellende historie, så mye er sikkert. Liker også at Biscuit får riktig velte seg i fitte i dette spillet, har allerede ett hakk i sengestolpen for å si det sånn og dealer med flere. =D

Angående det Justin skriver over her med at etter Priority: Tuchanka er det en del missions som bare ikke går an å fullføre... det er bare jævla teit (tipset til dere som ikke er så langt ennå, er å fullføre Citadel-sideoppdrag som ville faen før dere tar det oppdraget). Jeg var heldig og hadde fullført alle bortsett fra en som ikke kunne fullføres etter det oppdraget, men siden jeg fortsatt har flere aktive er det bare tilfeldig hvilke som blir borte. Om det er noen trøst får man for det meste bare bittelitt credits og XP for det (som i, 2500 credits og 30 XP), men ja det er skamteit.

Om noe mer skal kritiseres så er jeg ikke storfan av at noen av oppdragene i enspillerdelen helt tydelig bare er utvanna og døllere utgaver av brett og oppdrag du får i flerspillerdelen. Altså, jeg liker skytinga, men spesielt ett oppdrag hvor jeg skulle daske Cerberus som drev og bortførte sivile var bare slitsomt. Og, ja, questloggen er et sjumilssteg bak sånn ting bør fungere. Bioware har en ypperlig questlogg i Star Wars: The Old Republic (lett den beste jeg har sett i et action-rollespill), de burde bare tilpasset den til Mass Effect 3 og gitt deg mer kontroll over hva som vises på kart og oversikter. Slik det er nå må du bruke ekstra tid (eller bare gi faen, trekke ned overlay og finne svaret på wiki) for å holde noenlunde oversikt over sidequests og det er så jævla unødvendig. Mange av sidequestene er også bare meningsløs schlepping hit og dit og så får du beskjed om at War Asset: Drunken Sailors har sluttet seg til krigen, noe som gjør at man føler seg mer som et bud enn en krigshelt.

Uansett, det jeg ikke liker er for det meste småpirk. Eurogamer lanserte påstanden om at dette er spillindustriens første skikkelige blockbuster, et spill som leverer en bred historie sammen med et overflødighetshorn av spillmekanikker fra alle kriker og kroker. Ikke at jeg skal påstå at en tidvis litt for svulstig space opera er spillmediets ypperste uttrykk, men hvis du klarer å la deg rive med (noe jeg fint klarer siden jeg liker settingen og er en sucker for sci-fi) er det ikke vanskelig å se hvor de vil hen. Så, ja. Time well wasted.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Den lenger posten med inntrykk jeg hadde tenkt til å skrive blir åpenbart ikke noe av siden postene mellom denne og min siste sier mye av det jeg mener. Questloggen er dritt, mye løping fra A til B til C tilbake til A og ja det som er nevnt. Måten man plukker opp sidequests ved å løpe rundt å overhøle samtaler er også ganske halvveis og ikke minst er scanningen ut fra War Room "den nye heisen" dvs. irriterende.

MEN misforstå meg rett, det er en helvetes solid spillopplevelse, storkoser meg. Drister meg til å kalle det årets hittil beste spill!

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Har spilt i 21 timer nå, og joda, dette er godsort. Men det er en del irriterende ting, sånn som med missionloggen. Hver gang jeg åpner den starter den nesten helt nederst blant de inaktive og jeg må bla meg helt opp for å se de aktive.
Citadel: Improved Power Grid? Samma her i så fall, dumt at denne missionen var på akkurat Tuchanka, for hvis du ikke gjør det i rekkefølgen N7-mission på Tuchanka -> Citadel for å levere inn Power Grid -> Og så fly tilbake til Tuchanka for å gjøre Priority-oppdraget, så blir denne stuck som incomplete, samt bugga, da personen på Citadel forsvinner etter Tuchanka-oppdraget. Skikkelig mongo. En annen quest som ikke kan fullføres men fortsatt er merket som gul hos meg er Eden Prime: Resistance Movement som du får med From Ashes. Samler du ikke alle tre intel-bitene mens du er der kan du glemme å dra tilbake. Og å få den cheevoen.

Jeg har fått ørten Citadel-missions nå bare ved å løpe gjennom der, og skal scanne planeter i morgen mens jeg løper fra Reapers. Blæ. Takke meg til mineralscanning.

I tillegg vises mitt War Map som offline til tross for at jeg er tilkoblet EA ifølge hovedmenyen, og jeg er stuck på 50 % galactic readiness. Er dette en bug som gjør at jeg ikke får multiplayerdriten registrert? Prøvde noen runder med en kompis og vi ble kjempeeid siden vi var level 1 og dermed manglet vettig mengde Health og Shield og horde muligens er balansert for fire spillere? Jeg valgte en Soldier og kjøpte Frag Grenade på level 1. Denne "poweren" gjør at jeg kan kaste én granat på alle wavene. Wow. Og da jeg daua og vi startet igjen hadde ikke Medi-Gel'en min blitt fylt opp igjen? Nei det er fordi du må kjøpe mer Medi-Gel mellom matchene. Fra EA sin butikk. For ekte penger.

Men ja likevel, dette spillet eier. Når jeg får skyte og ikke må løpe rundt og loade forskjellige deler av Shitadel. Og når spillet ikke konstant hinter til at jeg burde pule Vega. Hvorfor i faen legger min Shepard an på han selv om jeg behandler han som dritt? (Han sa i det minste nei til tilbudet, tror han er redd for at Garrus skal denge han)

Håper bare at den War Map Offline-buggen ikke føkker det til for meg, vil ikke vente på en patch og riske spoilers.

edit: Jo jeg vil nevne en ting til som suger! Og dette er story-relatert. Ikke klikk hvis du ikke har gjort missionen "Missing Krogan Scouts"
Du møter en Rachni-dronning og det viser seg at dette er en "breeder" laget av reapers. Men hvis du ikke drepte dronninga i ME1, så fortelles du eksplisitt at dette er den samme. Så oppdraget er likt uansett, de har bare endret noe dialog. Slapt!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
En annen quest som ikke kan fullføres men fortsatt er merket som gul hos meg er Eden Prime: Resistance Movement som du får med From Ashes. Samler du ikke alle tre intel-bitene mens du er der kan du glemme å dra tilbake. Og å få den cheevoen.
Har du sjekka om det kan fullføres fra Spectre-terminalen? Siden questen fortsatt er gul, liksom.

Og det der med at du må kjøpe Medi-Gel for ekte penger i MP er bare piss. Som nevnt kan du velge om du vil bruke penger eller tid på å skaffe deg ressurser i MP-delen, og uansett trenger du ikke all verdens hvis du ikke spiller med løkruller.

Resistance-questen er ifølge wikien umulig å fullføre dersom du ikke tar den samtidig som henter protheankompisen. Og det er den jeg ikke har tatt. :argh:

Mange av de drittquestene kan gjøres fra spectre-terminalen heldigvis, men noen ganger må man ut å lete (på wikien som oftest) for å finne obelisker og statuer og sånt dill.

Ellers lurer jeg på hvordan dette vil vært om alle daua i ME2, er det bare randoms som hopper inn for dem eller er de delene fjernet?

Leste at de bare blir erstattet av generisk npc 1, 2 og 3.

Forøvrig slenger jeg meg på hat-toget for oppdragsloggen. Starter alltid opp med cursoren altfor langt nede. Veldig irriterende at den ikke logger at man har funnet diverse obelizker og annet piss. Når loggen er fylt med masse småoppdrag blir det vanskelig å huske hva man har plukket opp og ikke, noe som fører til at jeg må løpe frem og tilbake til citadel i hytt og pine.

Når loggen er fyllt med en haug småoppdrag ræger jeg villt fordi jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Når det heller ikke går an å ta fram loggen mens man er ute og tuter med Normandy blir det også megaræg. Heldigvis er aktive NPCer markert på mappet sånn at jeg i det minste slipper å løpe rundt å lete etter hvem som skal ha den dritten jeg har henta.

D

Deleted member 91

Gjest
Endelig tømt loggen :smugdog:

Og veit dere hva eller, multien er faktisk ganske artig! Spilte litt Silver med Buggz og Scary i går, det gikk som det gikk siden jeg var lvl 1 og fullstendig noob, men nå som jeg har fått opp litt skills og sånn er det faktisk skikkelig fett. Må spelle mer.

Er det sånn at jeg må spille multiplayer og iphonespill i evigheter for å få opp den readinessratingen eller har ikke den noe å si for slutten uansett?

D

Deleted member 91

Gjest
Her er hva jeg har gravet opp fra SA om assets/readiness:

War Assets are affected by Readiness. If you have 6000 Assets and 50% Readiness, your total assets in the end will be 3000.
You do not have to do multiplayer to "win" in the endgame. However, the ending does change depending on how many Assets you have, so the more the better. In order to get the "perfect" ending, you need
5000+ War Assets, which is impossible without doing multiplayer
.

Terje

mostly harmless
:argh: Det er forsåvidt greit nok nå som folk faktisk spiller multiplayeren, men hva om jeg får lyst til å spille gjennom serien igjen om en fem års tid eller noe? Multiplayeren er artig, men ikke dyp nok til at det kommer til å være folk på den i all tid fremover. Så hva da? Blir det umulig å få til en perfekt slutt en gang i fremtiden, eller vil det komme en patch som får spillet til å fire på krava litt?