Gode nyheter for dere som ikke er interesserte i et helt OK skytespill til iDingsen deres: Nå kan dere laste ned en rimelig overflødig, gratis Mass Effect 3-app til iDingsen deres isteden. Akkurat som i Mass Effect: Infiltrator kan du få opp Readiness Rating i hovedspillet, denne gang via et temmelig grunt minispill hvor du får opp kartet over Melkeveien og så velger du sektor og oppdrag og sender en flåte av gårde. Kickeren? I Infiltrator får du kanskje fire-fem intelpakker per oppdrag, som så oppgraderer Readiness Rating i hele galaksen med 1% per snute. I Mass Effect 3 Datapad (som denne appen heter) får du i nabolaget av 0,50-0,70 i Readiness Rating per oppdrag. Ja, og det gjelder bare for den sektoren du tok oppdraget i. Ja, og de første oppdragene jeg sendte dem på tok litt over halvannen time for det som ga 0,50, og over tre timer for det som ga 0,70.
Men, igjen, du kan kjøpe oppgraderinger for at ting skal gå fortere, bli mer pålitelig og gi mer Readiness Rating. Spenn tjener du bare via oppdrag, og det er bare lommerusk du får. I det minste har de ikke en sånn sjappe som i Infiltrator hvor du kan kjøpe liksompenger for opptil 350 norske kroner.
Ellers? Du får en link til "News" som bare er Twitter-feeden til @masseffect3 eller hva den kontoen heter, og noe som profileres som easter eggs: Eposter fra lagmedlemmene dine som relaterer til ting du har gjort i spillet. Disse er på to linjer per stykk og sa ikke så forferdelig mye spennende i min app, iallfall. I tillegg har du noe som så veldig ut som en komplett Codex fra Mass Effect 3 (uten at jeg gadd å sjekke det så nøye), og så klart noen småpene, rullende bakgrunner som ble vist sammen med ei klokke på menyen. Pluss et knippe videoer (trailere og featurettes for det meste) fra spillet.
Ikke akkurat noe å rope hurra for, men i det minste er det gratis.
PS: Ja, og for de som bryr seg, har
Digital Floundry sammenlignet de tre versjonene av Mass Effect 3. Overrasket over konklusjonen blir man neppe:
Simply put, the PC is home to the best-in-class carrier Mass Effect experience, being a well-optimised slice of the very same game with near-identical assets and a more flexible user interface for combat. The only caveat here is the meagre selection of graphics settings.
However, if you're keen to play the game with a controller in hand, the 360 version is undoubtedly the next in line. Between the console versions, it tends to be far more consistent in meeting its target 30FPS during cut-scenes and heavy combat, accepting that it will discreetly tear at the top 10 per cent of the screen during those peak moments of action. This is a notable lead on the PS3's rigidly v-synced performance which, while better optimised during Priority missions in the game's second act, is still prone to locking at 20FPS during cut-scenes and combat scenarios with multiple characters in view.
Men fortsatt, 20-30FPS? Jeg må le.