[Multi] Mass Effect 3 [360, PC, PS3, Phantom, Jaguar, Game & Watch, Brettspill]

Egentlig ikke spoiler: Da Illusive Man prøvde å deaktivere Normandy sente EDI syv zetabytes med porr tilbake - "Most of it was Jokers" =D

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare meg som får mentalt bilde av Chris Griffin hver gang Joker sier noe?

Phantoms (spesielt Kai Leng) og Banshees gjorde gjennomspilling som adept ganske mye kjipere merker jeg: ble litt som Space Invaders, hvis jeg ikke drepter de før de kommer nærme så dør jeg, punktum finale. Noe som ikke alltid er like lett når det kommer et par phantoms, brutes og banshees samtidig. Og jo, phantoms, som er over alt, kan ikke kontrolleres før de nesten er død, noe som gjør en klasse som baserer seg på kontroll noe overflødig? Ente med at jeg skrudde ned vanskelighetsgraden fra hardcore til easy mot slutten av Thessia bare for å komme meg forbi Kai, rett og slett fordi maks level warp ikke gjorde nevneverdig skade på han, jeg var tom for ammo og lei av å løpe rundt i sirkler. Synes også gjensynet med han var omtrent like kjip - var jeg den eneste som synes det?

Ble omsider ferdig da:
Å måtte drepe Mordin for å holde alliansene mine oppe var kanskje det mest hjerteskjærende øyeblikket jeg har hatt i spill, og å se Tali kaste seg fra klippen fordi jeg manglet litt rykte for å samle Geth/Quarians kommer tett opp dit. Det å se Thane døende på sykehuset, for så å redde meg rangerer også ganske høyt, og å drepe Udina var kirsebæret på muffinsa for å si det sånn!

Ellers er jeg fornøyd med spillet opp til jeg drepte Illusive Man (her mer om hvorfor han ble indoctrinated), og egentlig ganske sur på slutten. En ting er at jeg ikke fikk se ME1+2+3valgene mine spille ut, ikke kunne velge noe mer en A/B/C som førte til omtrent det samme resultatet, ikke fikk noe særlig uttelling for war assets eller readiness, men det at jeg ikke fikk forklart mer om hva som egentlig skjedde på slutten: jeg vil bakhistorien til den første reaper-rasen, helst hintet til under hele spillet. Det eneste vi fikk se av mesterrasen før slutten var et par drømmer? Seriøst? Sitter og håper på en stor DLC eller full expansion bare for å få mer informasjon, for som det står nå har jeg faktisk ikke lyst til å spille det igjen.

Du har jo med deg 2 bøddies! Få med no overload for skjolda dems.
Gjorde det ja, bare irriterte meg over hvor ofte de kom, helst mange samtidig og at de nesten var døde når skjoldet var nede så det var null vits å kontrollere de. I ME2 ble fiender med skjold holdt fast av singularity, her bare unngår de den ved å rulle bort eller så bare trasker de greit bort fra de. Mot slutten var jeg essensielt en soldat med gevær, granater (warp) og finisher (lift+throw). Kang Leng var bare latterlig mot slutten, løsningen er kanskje to med overload og warp ammo?

Hvor mange timer brukte du sånn ca?
Tror ikke jeg gikk over 25 timer, men jeg tok nesten bare hovedoppdragene. Det at jeg gjorde for få sideoppdrag ødela litt av historien da jeg manglet litt paragon/renegade for de viktigste valgene, så neste gang jeg spiller igjennom bruker jeg nok 30-40 timer (tok f.eks. ikke et eneste N7 eller Search&Rescue-oppdrag (scanning)).

Sånn for å veie opp for klaginga så er jeg utrolig godt fornøyd med mesteparten av spillet, viktige avgjørelser som kan bite deg skikkelig i ræva og mange interessante fiender og en god historie. Litt mye action over rollespillfølelse, men noe annet var jo ikke å vente? Kaaaanskje GotY?

Da var jeg ferdig, brukte rundt 26-27 timer. Fullførte vel alt av sideoppdrag.
Jesus christ slutten var rævva.

Edit: Vil gjerne gi Bioware en spesiell takk for å pisse utover alle valgene jeg tok i spillene.

Lodin

Der Waaaah
Mens jeg vil gi en spesiell takk til Bioware for en av de bpste buggsene jeg noensinne har sett. Jeg lasta opp en fil hvor jeg skulle vært midt i en skytebit. Istedet starter en kuttescene jeg ikke har sett før med Shepp som trasker bort til Joker. Hu har på seg noen klær jeg aldri har sett før og langt hår samt at ene armen gikk i revers gjennom skulderen og stakk ut på andre sida. Oppi alt dette her viste det seg at jeg fortsatt kunne skyte og bruke skills uten at de gjorde annet enn å bråke og gi fra seg det rette lyseffektene. Så kræsja spillet og jeg ble :psyduck:
Det eide.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
I mass2 kunne du noen ganger skyte i kuttescenenene. Det eneste som skjedde var at våpenet ble avfyrt og prosjektilet sikta seg inn mot midten av skjermen. Det så litt spesielt ut hvis du ikke hadde våpenet i handa en gang.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Er vel såvidt i gang med annen akt (dvs. jeg er ferdig med Priority: Tuchanka og Citadel). Det var jeg også på søndag, og jeg spilte Mass Effect 3 i går, noe som betyr at jeg brukte hæææælvetes lang tid bare på å skaffe meg sidequests (seriøst jeg har to fulle skjermer med quests nå, dette slutta å være latterlig for en god stund siden), og på å loke rundt siden jeg ville utforske litt. Ja, og så kjøpte jeg meg en ny kis til laget mitt ved å punge ut for From Ashes. Helt kurant oppdrag for å få tak i'n, men jeg ser at folk irriterer seg over at man kan misse tre intel-hotspots og dermed ende opp med en sidequest det ikke går an å fullføre. Var klar over det selv så jeg sjekka wiki mens jeg spilte, uten den hadde jeg nok missa den ene.

Angående potensielle videre dates for Biscuit så har jeg vel egentlig bestemt at hun kun er ute etter clam chowder i ME3, sorry Garrus.

Edit: Leste spoiler-biten til Hagestol selv om jeg ikke er ferdig, artig å se at jeg hadde rett i mine antagelser. Det legges rimelig tydelig opp til i løpet av spillet, fårråsiresånn.

Tror jeg nærmer meg slutten nå. Har gjort unna alt av N7-quests og drittquests, selv om det er to-tre igjen i loggen som virker umulig å fullføre. Har nesten alt av miltitær og war assets nå også men må spille multiplayer for å få høyere readiness :penga:

(Jeg driter i det og peiser på)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Gode nyheter for dere som ikke er interesserte i et helt OK skytespill til iDingsen deres: Nå kan dere laste ned en rimelig overflødig, gratis Mass Effect 3-app til iDingsen deres isteden. Akkurat som i Mass Effect: Infiltrator kan du få opp Readiness Rating i hovedspillet, denne gang via et temmelig grunt minispill hvor du får opp kartet over Melkeveien og så velger du sektor og oppdrag og sender en flåte av gårde. Kickeren? I Infiltrator får du kanskje fire-fem intelpakker per oppdrag, som så oppgraderer Readiness Rating i hele galaksen med 1% per snute. I Mass Effect 3 Datapad (som denne appen heter) får du i nabolaget av 0,50-0,70 i Readiness Rating per oppdrag. Ja, og det gjelder bare for den sektoren du tok oppdraget i. Ja, og de første oppdragene jeg sendte dem på tok litt over halvannen time for det som ga 0,50, og over tre timer for det som ga 0,70. =D

Men, igjen, du kan kjøpe oppgraderinger for at ting skal gå fortere, bli mer pålitelig og gi mer Readiness Rating. Spenn tjener du bare via oppdrag, og det er bare lommerusk du får. I det minste har de ikke en sånn sjappe som i Infiltrator hvor du kan kjøpe liksompenger for opptil 350 norske kroner.

Ellers? Du får en link til "News" som bare er Twitter-feeden til @masseffect3 eller hva den kontoen heter, og noe som profileres som easter eggs: Eposter fra lagmedlemmene dine som relaterer til ting du har gjort i spillet. Disse er på to linjer per stykk og sa ikke så forferdelig mye spennende i min app, iallfall. I tillegg har du noe som så veldig ut som en komplett Codex fra Mass Effect 3 (uten at jeg gadd å sjekke det så nøye), og så klart noen småpene, rullende bakgrunner som ble vist sammen med ei klokke på menyen. Pluss et knippe videoer (trailere og featurettes for det meste) fra spillet.

Ikke akkurat noe å rope hurra for, men i det minste er det gratis.

PS: Ja, og for de som bryr seg, har Digital Floundry sammenlignet de tre versjonene av Mass Effect 3. Overrasket over konklusjonen blir man neppe:
Simply put, the PC is home to the best-in-class carrier Mass Effect experience, being a well-optimised slice of the very same game with near-identical assets and a more flexible user interface for combat. The only caveat here is the meagre selection of graphics settings.

However, if you're keen to play the game with a controller in hand, the 360 version is undoubtedly the next in line. Between the console versions, it tends to be far more consistent in meeting its target 30FPS during cut-scenes and heavy combat, accepting that it will discreetly tear at the top 10 per cent of the screen during those peak moments of action. This is a notable lead on the PS3's rigidly v-synced performance which, while better optimised during Priority missions in the game's second act, is still prone to locking at 20FPS during cut-scenes and combat scenarios with multiple characters in view.
Men fortsatt, 20-30FPS? Jeg må le.

Ikke så veldig overraskende nei, men ville rangert 360 versjonen i bunn bare på grunn av diskbytte.
Synd teksturene på klærene i pc-versjonen er så stygge å se på. Cutscenes er og grelle å se på.

Byttet disk to ganger? Ikke så mye stress egentlig, spesielt med tanke på at jeg startet på 360 og at PCen min har avgått med døden (og ME1 sugde på PC).

Ellers er det mange spillfora på nettet som spekulerer i verdens største troll fra BW, at det skal komme en forklaring eller at slutten legger opp til expansion/DLC/ME4. Holder meg for god for slik tankegang akkurat nå, men jeg kjøper nok det som kommer av historierelaterte utvidelser som Overlord og LotSB ja.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg har ikke sett slutten ennå, men er skråsikker på at det kommer mer mass effect uansett hva som skjer. Mass Effect Brotherhood, Revelations, Vengeance, Resurrection, Online, Origins.

Og jeg kjøper det :penga: