Nå trakk jeg aldri inn Splinter Cell i diskusjonen fordi spillet er så fantastisk bra konstruert (jeg kom temmelig nær å spille gjennom det første, men på det andre sa det slutt før jeg var forbi det første oppdraget), men nok om det. Uansett hvor cinematisk rendyrket MGS med sine låste kameravinkler og sitt minimalistiske design er, blir det vanskelig å godta argumenter for at spillet bør fortsette å være slik; du finner sikkert de som argumenterer for at Resident Evil var best med tank-kontroll og låst kamera fordi det gjorde spillet mer klaustrofobisk. Godt spilldesign og praktisk kamerasystem kan gå hånd i hånd, se bare på et spill som PoP:SoT. Jeg hadde ingen problemer med kamerasystemet i originalen, og det kan godt hende at konseptet stod støtt ved utgivelsen av MGS2 til PS2, men jeg ble aldri komfortabel med hverken det eller førstepersonsmodusen (som føltes hektet på) da jeg spilte gjennom spillet sommeren 2004.
At et bevegelig kamera er vanskeligere å implementere på en stilren måte kan jeg si meg enig i, men om Metal Gear skal fortsette å være Playstations flaggskip er det nødt til å fornye seg på området. Jeg hadde mye moro med VR missions, det er ikke det, men når rollen som bad ass superspion er så klart definert er det ikke mer enn naturlig at man ønsker å leve opp til navnet sitt. Å gjøre kameraet mobilt gir like mange muligheter som det gir utfordringer, og MGS-formelen trenger å innoveres, både for å fortsette å ha masseappell og for at det ikke skal låse seg fast innenfor sine egne begrensede konvensjoner. Jeg tror det var et av de største problemene jeg hadde med MGS2: at det "bare" var MGS på nytt; på mer enn en måte.