Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3, og bare PS3)

Men selv om historien til GoW er håpløs, er det lagt såpass lite vekt på den at det ikke gjør noe for meg at det kommer noen korte sekvenser innemellom. De er akkurat lange nok til at jeg får hvilt tomlene litt mellom slagene. Men når man blir påtvunget lange filmsekvenser og dialoger som får Freaky Friday til å fremstå som Shakespeare er jeg enig.

Jeg begynner bli grundig lei av at spill skal ha så mye historie, samt maset om at spill på død og liv skal være så ikke-lineære (hva er antonymet til lineær?, hmm). Men det er en annen sak.

Har du problemer med å forstå at folk liker å diskutere, Revan?

Uansett, når du sier at leveldesignet i Splinter Cell er piss, SHDR, mener du det første spillet i serien, eller serien generelt? Jeg bare lurer, siden jeg ikke har samme inntrykk av Double Agent og det du skriver. Enern er det så lenge siden jeg har spilt, så jeg husker ikke så mye. Toern var heller ikke mye minneverdig. Treern rørte jeg ikke på grunn av StarForce. Så ... har du spilt Double Agent, SHDR? Gjelder det du skriver om serien der og?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Double Agent kan gå og henge seg på grunn av det skrotete leveldesignet og megaidiotiske AI-en, som blant annet kan se meg tydelig gjennom tjue meter med snøstorm når jeg har på meg snøkamo. Hurra for det.

Sier litt om flerspillermodusen i det spillet at jeg fortsatt synes det er tøft.

SHDR

Gullmedlem
SITAT(Agahnim @ 24.11.06, 21.41) 36796
Har du problemer med å forstå at folk liker å diskutere, Revan?

Uansett, når du sier at leveldesignet i Splinter Cell er piss, SHDR, mener du det første spillet i serien, eller serien generelt? Jeg bare lurer, siden jeg ikke har samme inntrykk av Double Agent og det du skriver. Enern er det så lenge siden jeg har spilt, så jeg husker ikke så mye. Toern var heller ikke mye minneverdig. Treern rørte jeg ikke på grunn av StarForce. Så ... har du spilt Double Agent, SHDR? Gjelder det du skriver om serien der og?
[/b]
Har spilt de to første en del, og såvidt det tredje. De to første var ... kjedelige. Jeg spilte det første mest fordi jeg syntes det var så pent, og så begynte jeg å kjede meg. Det andre engasjerte meg ikke i det hele tatt, og jeg gav opp fordi jeg ble frustrert over AI-en til fiendene etter et par brett. Chaos Theory var litt mer spennende, men det var fortsatt litt for uforutsigbart og tidvis komplekst. Det var ofte jeg ikke *skjønte* hvorfor jeg var blitt oppdaget. Double Agent har jeg ikke giddet å prøve, siden de andre interesserte meg så langt opp i rektum.

Og leveldesignet er generelt skrot i alle tre. Områdene er knapt nok spillrom. De er alt for opptatte av å være autentiske og naturlige til å bli funksjonelle på samme måte som MGS er, så dermed blir de istedet inkonsistente og uoversiktelige (iallfall for en plebeier som meg). Brettene føles bare ikke tilpasset gameplayet, på en måte. Det virker som det er lagt vekt på frihet fremfor fokus og samtidig er brettene alt for lite konstruert rundt evnene til Sam, som tross alt er kjernen i gameplayet. Dermed føles det litt tomt og meningsløst. Valgfriheten du får inntrykk av å ha på grunn av det rikholdige utstyrsbeltet til Sam, blir bortkastet på grunn av de ufokuserte brettene. Du kan ikke ha full frihet. Enten må evnene dine være fokuserte, med situasjoner som kan løses av dem alle, eller så må du ha mye evner som må brukes på riktig sted i fokusert leveldesign. Du kaaaaaaaan få begge deler, men det virker ikke som om studioene til UbiSoft er gode nok til å klare det.

I

impywimpy

Gjest
Nå trakk jeg aldri inn Splinter Cell i diskusjonen fordi spillet er så fantastisk bra konstruert (jeg kom temmelig nær å spille gjennom det første, men på det andre sa det slutt før jeg var forbi det første oppdraget), men nok om det. Uansett hvor cinematisk rendyrket MGS med sine låste kameravinkler og sitt minimalistiske design er, blir det vanskelig å godta argumenter for at spillet bør fortsette å være slik; du finner sikkert de som argumenterer for at Resident Evil var best med tank-kontroll og låst kamera fordi det gjorde spillet mer klaustrofobisk. Godt spilldesign og praktisk kamerasystem kan gå hånd i hånd, se bare på et spill som PoP:SoT. Jeg hadde ingen problemer med kamerasystemet i originalen, og det kan godt hende at konseptet stod støtt ved utgivelsen av MGS2 til PS2, men jeg ble aldri komfortabel med hverken det eller førstepersonsmodusen (som føltes hektet på) da jeg spilte gjennom spillet sommeren 2004.

At et bevegelig kamera er vanskeligere å implementere på en stilren måte kan jeg si meg enig i, men om Metal Gear skal fortsette å være Playstations flaggskip er det nødt til å fornye seg på området. Jeg hadde mye moro med VR missions, det er ikke det, men når rollen som bad ass superspion er så klart definert er det ikke mer enn naturlig at man ønsker å leve opp til navnet sitt. Å gjøre kameraet mobilt gir like mange muligheter som det gir utfordringer, og MGS-formelen trenger å innoveres, både for å fortsette å ha masseappell og for at det ikke skal låse seg fast innenfor sine egne begrensede konvensjoner. Jeg tror det var et av de største problemene jeg hadde med MGS2: at det "bare" var MGS på nytt; på mer enn en måte.

Hm... dere som har prøvd Subsistence sier at det er så bra at man styrer kameraet helt selv... Jeg trodde ikke det var en fordel? Var jo noe av det kingdom hearts fikk så mye kritikk for...

Selv om man styrer kamera helt selv betyr ikke det at det alltid er perfekt implementert. Noen spill sliter selv med manuellt kamera. Subsistance gjør ikke det.

Kojima-san On MGS4 [ News ]
Further information on Metal Gear Solid 4 revealed in Game Informer...
Author: Chris Leyton | Date Added: 21/11/2005

Hideo Kojima has recently shed further light on Metal Gear Solid 4 in a tantalising interview with Game Informer. Claiming that he first made the decision to put Metal Gear Solid on the Playstation because at the time both he and the format were unknown, however despite his displeasure at multi-format ports Kojima-san did express the decision is not because he doesn’t like any other formats.

The interview leads on to Kojima-san talking about making titles exploit the particular hardware their on, giving Metal Gear Solid 2 on the Playstation2 as an example because of its ability to display transparent polygons and the ability to render wind and rain effects. As a result the Xbox conversion of Metal Gear Solid 2: Substance didn’t fare so well on the format, and so Kojima-san and his team want Metal Gear Solid 4 to be designed specifically around the Playstation3 with the tantalising claim that it would be exactly the same if Metal Gear Solid 5 was announced for the Xbox 360 (that’s not confirmation before the Xbox fans get too excited).

Kojima-san moves on to talk about increasing realism and the simulation nature of the game, reiterating the claims of pouring water onto a tree to make it grow or burning it to the ground to make it die – whether or not Snake’s getting green fingers in his old-age has yet to be discussed, however we can quite imagine him with a watering can and trowel.

The hugely impressive Tokyo Game Show trailer gives some indication of the final quality, however Kojima-san hopes to improve upon this. The interview also states that Solid Snake is old in Metal Gear Solid 4 as it provides a better canvas to show the PS3 visual quality; that said he could still come across as younger if that’s what the fans want.

The tagline “no place to hide” isn’t to describe a change in the series style but to emphasise the dynamic nature of the game, and as such the various changes that players have to utilise to solve the dilemmas Snake finds himself with.

Otacon won’t be the only character returning alongside Snake with Kojima-san hoping to include as many characters from Metal Gear Solid 1 and Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty as possible. [/b]

Utrolig fresh hvis vi kunne se
Psycho Mantis
Sniper Wolf
Fortune
og andre i MGS4

Jeg satte meg ned med Splinter Cell: Double Agent i går og har dette å komme med.

I og med at jeg likte de andre spillene i serien så bestemte jeg meg for å gi DA en sjangse også. Resultatet så langt har vært ganske så skuffende. Ikke bare er spillet skikkelig kjedelig å spille gjennom, det er teknisk utrolig dårlig gjennomført. Kan jo blant annet nevne kameraet. Det er kult med 3D-kamera, men hvorfor i all verden må sette det slik at hver gang du snur på kamera så begynner maskinen å gi etter. Det hakker rett og slett altfor mye til at jeg kan få en god opplevelse. Slikt er det egentlig under hele spillet. Framraten er rett og slett aldri 100% stabil. En annen ting er dette med lys og skygger. Dette har vært varemerket til Splinter Cell siden serien gjorde sitt opptog på xboxen et par år tilbake. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg får minimalt med informasjon om omgivelsene rundt meg. Det eneste varselet jeg for er en liten lampe som blinker rødt, gult og grønt. Man kunne nesten tro at de har prøvd å dra en Metal Gear Solid ved å lage egne former for spørsmåltegn og utropstegn. Problemet er bare at du ikke aner hvilkem fiende som har oppfaget deg. For alt jeg vet så kan det være en fiende over eller under meg. I Splinter Cell 3 fikk man i hvertfall muligheten til å perfeksjonere seg med lys og lydmåleren. Var det mørkt kunne man lett snike seg forbi fiender. Er man lett på foten kan man lett snike seg forbi fiender. En perfekt blanding av disse to gjorde at man kunne være den perfekte spionen.

Systemet som Ubisoft har implantert i spillet er en litt nyvenning innenfor serien, men det funker veldig dårlig. Greit nok at det ikke er særlig originalt med skygge og lysmåler, men man kunne ha beholdt det systemet og heller gjort noe med leveldesignet som denne gangen er enda mer forvirrende og linært enn før.

Jeg må bare nevne det en gang til. Grafikken har i hvertfall ødelagt mest. I et spill hvor man er avhengig av presisjon og nøyaktighet så kan ikke grafikken sinke en. Det samme kan sies om flerspilledelen hvor også internett lag er med på å bremse spillet.

Kilik

Lokal moderator
Konami har lagt opp en litt forandret versjon av traileren fra i fjor her. Kanskje ikke så spennende? Vel, den sier fortsatt 2007 som releasedato på slutten mens PS3-logoen fra originaltraileren er fjernet...

Jeg har ikke spilt så mye Double Agent at jeg helt vet hva jeg synes - er bare på fjerde brett eller noe - men jeg er heller ikke overbevist om at den nye retninga de tok spillet er heldig. Det første, andre og tredje spillet i serien tok den relativt enkle ruta og blåkopierte Thief (om enn strippet for mye av elegansen). Følelsen av å "bade" i mørke er vel kanskje den mest grunnleggende tilfredsstillende faktoren med både SC og Thief, og en av de mest opplagte grunnbelønningene, og når Double Agent fjerner hele konseptet blir det både mindre umiddelbart og litt mer frustrerende. Det er mye annet interessant Ubi prøver å gjøre, dog, men jeg mistenker Double Agent for å være litt halvkokt.

Det er i hvert fall mitt inntrykk av det jeg har sett så langt.

Halky

Veteran bruker ;)
Ehm oerhört, men hva har Splinter Cell Double Agent med Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriot spillet og gjøre?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det var ikke han som trakk det inn i diskusjonen, pølsa. :p

...hvis du kikker litt ovenfor ser du at Double Agent ble diskutert litt for en stund tilbake siden. Antar at oerhört er littegranne Slowpoke. Men sånn er da alle i disse sommerstunder.

Og nei, bortsett fra dette har jeg ingenting konstruktivt å komme med.

Redigert - slått av Avskyeligesnømannbukser.

Lodin

Der Waaaah
SITAT(kilik @ 07.06.07, 14.12) 69340
Konami har lagt opp en litt forandret versjon av traileren fra i fjor her. Kanskje ikke så spennende? Vel, den sier fortsatt 2007 som releasedato på slutten mens PS3-logoen fra originaltraileren er fjernet...
[/b]
Dnååå! :elsk:

SITAT(Bad Mongo @ 08.06.07, 16.39) 69454
Er nok bare en tilfeldighet, finnes tidligere trailere av spillet som ikke har hostet noen PS3 logo.
[/b]
Tilfeldighet?

Kojima: Fiks frameraten på traileren og oppgrader grafikken.
Kojima Productions Jobbemann: Det skal jeg gjøre. Oi! Ops, faen! Der sletta jeg PS3 logoen, nei jeg får la det være. Håper ingen merker :angel:

Sure. Tilfeldighet.

Lodin

Der Waaaah
Eller...

Oh shit, vi har en hemmelig avtale om å gi ut MGS5 til 360 også!
Ahhhh Snaaake? Snnnaaakkkeee!!!???

Jeg har bevis som ikke kan benektes!

I Metal Gear Ghost Babel Hadde Snake på seg dette:

Det er bevis nok.