Resident Evil 5 [PS3/X360]

D

Doctor Downs

Gjest
Så sant begge viser samme skjermoppløsning og PS3-bildet ikke er uklart så veit jeg hvilken versjon jeg går for, ihvertfall.

Fakeedit: Kødda, visste egentlig det fra før av. 360-padden FTW.
 

oma

Village Drunk
>_<
(...)prøv å spenn på dere et maskingevær eller en stridsrifle, løp litt rundt og skyt og rapporter til meg hvor mye dere traff. Underveis vil jeg også at dere prøver å stå stille, stå på kne og ligge mens dere skyter.
Gjør dette du, mens zombiene kommer mot deg, og mens man er på de områdene som demoen viste. Som forøvrig er som du beskriver her:
Disse er designet for å avfyres i bevegelse, men da på ekstremt nært hold. Maskinpistoler er designet for innendørsstrid.
Jøss, gav ikke demoen ganske sterkt intrykk av at dette var tett, up close og på ekstremt nært hold?
Greia er at våpenbruk ikke er noe instinktivt eller i det hele tatt noe særlig lett i det hele tatt. At videospill fra dag 1 har trivialisert det å sikte betyr ikke at det er HELT UTENKELIG at man ikke kan sikte i bevegelse. Tvert om.
Som argument så er jo det tross alt (i de fleste tilfeller) mennesker som har stor bakgrunn med våpen man styrer, spesialstyrker og andre elitesoldater. - Det som er helt utenkelig er at når man er i ett lite rom, ca 10kvadratmeter i størrelse, at man ikke kan bevege seg mot døren samtidig som man løfter ett våpen og bruker det (kniv eller pistol, eller er kniv også utrolig vanskelig å bruke som dødelig våpen mens man løper?). Om det er run and gun bryr meg i ræven, kunne de ikke bare lagt inn en 98% feilprosent på skudd i run og gun modus på mål som var mer enn 5 meter vekke? Bare det å vite at jeg kan løpe forbi en zombie, skyte for å desorientere den (slik at den ikke griper meg på veien forbi) for så igjen finne en bedre sted å skyte fra er godt nok for meg.
Gah. Jeg merker at jeg irriterer meg over at jeg irriterer meg over dette, men folk er så jævlig forbanna tjukke i huet. Kort sagt er mitt budskap: KAN DERE VÆRE SÅ SNILLE Å SLUTTE Å FORVENTE AT ALLE SPILL SKAL ASPIRERE MOT DET SAMME, FJERNE SIMULASJONSMÅLET DERE SATT DERE MENS DERE FORTSATT VAR UNGER?!
Om samme mål er at kontrollene skal være bygd opp lette å forstå, og selvforklarlige, fremfor at man må finne på unskyldninger for at man ikke kan gjøre det ene eller det andre, så er det ett mål vært å kjempe for.
 
D

Doctor Downs

Gjest
Du skønner det kanskje ikke før du står i et rom med zombier selv, men i motsetning til hva du er vant til å gjøre i spill så tror jeg ikke den første reaksjonen din hadde vært å strafe skrått bakover mens du blæster løs med 45-en, og det ville ihvertfall ingen som er trent med våpen gjort. Du hadde beina så langt unna dem du kom og SÅ kanskje vurdert å skyte dem.
 

oma

Village Drunk
Scenarioet du legger frem funker heller ikke i RE, for det er ikke noe sted å løpe for å SÅ skyte dem, det er ett spill som er lagd intenst og klaustrofobisk. Kontrolleren greier ikke å hjelpe spilleren slik at det er spillet som blir utfordrende og ikke kontrolleren. (Ikke kom med "du vil bare holde inne en knapp" argumentet, det er ikke det jeg vil)
 

SHDR

Gullmedlem
Jeg er helt enig i at kontrollsystemet til RE5 (hvis det korresponderer med kontrollsystemet i RE4, og det finner jeg ut så snart det er blitt mørkt og jeg kan fyre opp demoen), så kunne det vært mer intuitivt og bedre mappet. Men den eneste måten noe kan bli selvforklarende på er hvis det, designes etter en læringskurve som introduserer kontrollsystemet og de tilhørende mekanikkene hierarkisk, én etter én. Som du sikkert skjønner er det da komplett irrelevant hvorvidt kontrollsystemet ligner på noe som har eksistert før eller ikke, siden kontrollsystemet introduseres fra bunnen og opp av spillet.

Hvis du har lyst til å diskutere våpenhåndtering i spill med meg, så foreslår jeg at du presenterer noen gyldige eksempler istedet for å blæste ut ting som:

oma skrev:
Jøss, gav ikke demoen ganske sterkt intrykk av at dette var tett, up close og på ekstremt nært hold?
og

oma skrev:
Som argument så er jo det tross alt (i de fleste tilfeller) mennesker som har stor bakgrunn med våpen man styrer, spesialstyrker og andre elitesoldater. - Det som er helt utenkelig er at når man er i ett lite rom, ca 10kvadratmeter i størrelse, at man ikke kan bevege seg mot døren samtidig som man løfter ett våpen og bruker det (kniv eller pistol, eller er kniv også utrolig vanskelig å bruke som dødelig våpen mens man løper?). Om det er run and gun bryr meg i ræven, kunne de ikke bare lagt inn en 98% feilprosent på skudd i run og gun modus på mål som var mer enn 5 meter vekke? Bare det å vite at jeg kan løpe forbi en zombie, skyte for å desorientere den (slik at den ikke griper meg på veien forbi) for så igjen finne en bedre sted å skyte fra er godt nok for meg.
Hva med at du skaffer deg et skjærebrett, en skarp kniv og en kompis? Så kan dere løpe mens han holder skjærebrettet og du skjærer et eller annet på det. Du trenger ikke egentlig hakke det eller skjære fine stykker, det holder at du forsøker å treffe og gjøre skade på gjenstanden på skjærebrettet. Inspiser skaden du har forvoldet og forsøk å forestille deg hva slags effekt de samme skadene hadde hatt på et menneske eller dyr. Antatt utfall: Ikke én eneste livstruende skade. Men nå bommer vi helt på poenget her ...

Hvis de hadde implementert en helt gæren accuracy reduction på skyting i bevegelse, så kunne de vel egentlig bare spart seg slik at ikke folk bruker opp all ammoen sin på å løpe og skyte og deretter stikke på forum og klage over at spillet er ræva fordi de ikke får løpe og skyte. Capcom har løst problemet ved å hindre spilleren i å bevege seg mens man sikter og skyter. Det er en 100% gyldig løsning på situasjonen, ettersom det skaper det ønskede utfallet: Spilleren treffer oftere når han skyter, men vil samtidig måtte være stasjonær. Dette hjelper garantert på prosesseringen av AI-en til fiendene, også, siden de slipper å polle posisjonen og tilstanden din hver frame, men kanskje heller gjør det per sekund siden spilleren har status "sikter/skyter" fra og med øyeblikket animasjonen som bringer deg til siktemodusen starter og til våpenet er senket.

Hvis våpnene i spillet skal være maskinpistoler egnet til strid på kort avstand i bevegelse, så hadde kanskje RE4/5-designet brukket ganske grundig, siden spillet handler om å forvalte fiender og holde dem på avstand, der de ikke kan skade deg. Hvis du lar fiender komme helt innpå kontinuerlig for å skyte dem med maskinpistolen din i bevegelse, så kommer du sannsynligvis til å dævve rimelig raskt ettersom du blir omringet. Løsningen på nærstrid i RE4 var å skyte en fiende for å aktivere en recovery-animasjon og deretter enten sparke eller kaste fienden. Begge nærkampsangrepene gir et bredere taktisk rom og flere utfall enn å avfyre et våpen på kloss hold.

Gudameg. Poenget er at RE4/5 ikke handler om å slakte fiender så effektivt som mulig. Du skal ikke egentlig drepe alle fiender engang, og hvis du konstant pumper folk fulle av kuler, så spiller du det feil og da er det jaggu ikke rart du synes det er teit at det ikke er slik som alle andre action-spill. Men hvis du tror at du driver og tar et modig oppgjør med elitist-fitta Erlend, så tar du skammelig feil. Det du gjør er å forvente at alle spill skal konformere til din idé om hvordan et actionspill bør funke, om hva slags følelser og opplevelser som skal vekkes av et actionspill og ikke minst om hvordan mekanikker former dynamikker. Når spill ikke gjør det, så er sinnet ditt for lite og infleksibelt til at du klarer å gjøre rom til en ny tolkningsmodell.

Så vær så snill å holde kjeft og godta at mitt poeng, nemlig at ikke alle spill er tjent med å være designet etter samme retningslinjer, er helvetes mye mer nyansert enn din late påstand om at det finnes en slags magisk standard som spill bør aspirere til å nå, og som du kjenner når du ser den. Puh-fucking-leeze.
 
Jeg synes tre knapper for å bruke kniven var unødvendig mye. Ellers er det ikke noe stress for meg at han står stille når han skyter. Jeg bryr meg dog fint lite om det er realistisk eller ikke, da realismen som på død og liv skal inn i spill av og til ødelegger mer enn noe annet. Men jeg synes det passer med spillformen som resident evil er. Selv om jeg ikke hadde klaget dersom han kunne i det minste småtraske litt og skyte samtidig.
 

oma

Village Drunk
og etter aa ha spillt demoen igjen maa jeg nok bite i stoevet og beklage for de fleste av mine uttalelser, jeg har overdrevet ganske mye paa mange pungter.

Dog det fremdeles er ikke er klart for meg hvorfor man ikke kan sikte mens man beveger seg, eller kan gaa mens man holder kniven fremme. (Men fremdeles maatte ha staatt i ro mens man skoet)
 

SHDR

Gullmedlem
Oma: Innmari artig at du skulle skrive det, for jeg skulle nettopp til å skrive at jeg nettopp oppdaget at spillet generelt stiller deg opp mot mengder av d00ds på kloss hold og dermed ikke egentlig har den samme unnskyldningen for lime figuren din til stedet absolutt hele tiden ettersom man ganske ofte kunne trengt å manøvrere seg *litt* for å kunne sikte forbi et hjørne eller noe slikt.

Kan hende hukommelsen min svikter, men jeg husker RE4 som et mid-to-long-range-spill. RE5 virker mye mer intimt. Jeg mener dog fortsatt at spillet funker bra slik som dette, ettersom ekstremt lav presisjon under bevegelse raskt kunne virket arbitrært.

Jostein: Hvis du spiller på x360 trenger du bare holde nede LB og trykke på RT for å bruke kniven. Du kan også bruke kontekstuelle angrep selv om du har kniven hevet, bare trykk X når det dukker opp på skjermen.

Videre er jeg ganske overbevist. Spilte for første gang i går kveld, og ble litt forbløffet over at mye av skillza jeg trodde jeg hadde opparbeidet meg i RE4 ikke lenger appliet, men det viste seg i aftenens runde at (hvis noe) så har spillestilen jeg kjørte i RE4 fått *mer kjøtt på beina*. Jeg er av typen som bruker kniven og stagger-animasjonene for alt de er verdt, og dermed har ganske nær omgang med zombie-svina. Jeg er ikke heeeeeelt kool på hvilke stagger-animasjoner som betyr hvilke nærkampsangrep enda, men det kommer vel med tiden. Det føles virkelig litt unaturlig og seigt til å begynne med, særlig når man er vant til vestlige FPS-er og tredjepersons skytespill.

Digger grafikken, elsker spillmekanikkene og føler meg generelt ganske sikker på at jeg må ha dette på dag 1. Ser ut til at våren blir dyrere enn vinteren for min del, siden det er nå raset med japsespill treffer markedet. Jeg er littebitt skuffa over at spillet ser ut til å ha tatt skrittet helt over i action/panikk fremfor krypende horror, ettersom jeg likte veldig godt de få delene av RE4 som var skikkelig skumle (insektspartiet tidlig i slottet, og de regenererererererererende monstrene nede i labben), men det er jo god sjanse for at Capcom bare er mer økonomiske med horroren sin istedet, og bruker den der den sitter istedet for å forsøke å skremme med de samme triksene hele veien gjennom.

Mellom dette og MGS4 føler jeg at japsesvina har demonstrert at de fortsatt har den beste oppskriften på ideosynkratiske men unike og medrivende spillmekanikker. De føles målrettede og gjennomtenkte, selv om de kanskje er litt arkaiske. Ikke meg i mot at det er noen her i verden som lager videospill først og fremst, og ikke simulasjoner.
 
Jostein: Hvis du spiller på x360 trenger du bare holde nede LB og trykke på RT for å bruke kniven. Du kan også bruke kontekstuelle angrep selv om du har kniven hevet, bare trykk X når det dukker opp på skjermen.
I do not.

Jeg spilte "andre del" av demoen nå. Det vil si den delen som ikke har kællen med den store øksa. Jeg tror nok ganske sikkert at jeg må ha dette spillet. Er mulig jeg etterhvert kommer til å irritere meg over den andre personen, (bortsett fra når jeg har noen andre å spille med) men det er ikke en bekymring jeg har tenkt å ta ennå. Jeg er stor fan av resident evil 4, og for meg ser dette ut som more of the good stuff. Om jeg står ivrig og venter utenfor spillbutikken på release dato vites ikke, men jeg skal helt klart skaffe meg dette spillet før eller siden.

Jeg misliker de motorsagfolka. Minst like mye som i RE4. :D
 
D

Deleted member 91

Gjest
Vil bare legge til at jeg investerte litt mer tid i demoen akkurat, og har nådd den brilliante konklusjonen at det blir ca 9000 ganger kulere når man a) veit hva faen man gjør, b) spiller co-op med noen man kan kommunisere med (no offense sheriffen). Det er fortsatt bittebittelitt mongo at man ikke kan bevege seg litt, spesielt med kniven - er ikke det at jeg vil ha Gears of War ellernoe, det bare føles litt mongo at man må senke og heve kniven for å gjøre sånne små justeringer som f.eks å flytte seg et skritt til venstre eller høyre. Men jeg forstår jo godt at det er sånn så det er egentlig bare småpirk. Jajajajaja.
 
D

Doctor Downs

Gjest
Mye av problemene det mer intime gameplayet introduserer synes jeg løses ganske godt med at man nå kan strafe. Ihvertfall på Wii hadde man ikke den luksusen i RE4, noe som kunne blitt problematisk hvis spillet var mer intenst.
 
Noe av det jeg likte best med RE4 var nettop det at du hadde temmelig begrenset ammo, hadde ikke så mye helse å gå på og at kontrollerne var veldig restiriktive på din evne til å bevege og se deg rundt. De var designet for å gjøre deg så sårbar og paranoid som mulig, som var en genial substitutt for rene skremselselementer med tanke på at de fleste er vant til å være en superagil hulk med nok arsenal til å blåse Schwarzenegger i bane rundt jorda.

fakeedit: Og nå har de pokkern meg tatt det et steg til ved at inventory skjermen ikke setter spillet i pause. Å gud.
 

oma

Village Drunk
Men det hadde vaert bedre om spill fremdeles kunne ha gitt deg denne opplevelsen selvom man hadde stoerre bevegelsesfrihet. Enig?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Men det er den begrensede bevegeligheten som skaper opplevelsen, du har en gunner med ti skudd og tjue zombier.
Langt, men "hei Dead Space kunne vel hatt et hipt og kult soundtrack og vært skummelt på en gang".
 

oma

Village Drunk
Naar ble hipt og kult og spennende motsetninger? Det er fullt mulig aa gjoere noe skummelt noe paa en hipp og kul maate.

Edit: Jobb den analogien inn i det jeg proever aa si, saa forstaar folk det kanskje litt bedre.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Bra det ikke bare var meg.

Ellers, PS3:



360:



:brainfuck:
Testa PS3-demoen i stad og det ser ikke i nærheten av så shitty ut.
Det ser egentlig helt ut som på 360-bildet, med mer levende farger. Jevnt over ser det helt nydelig ut.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Har også prøvd PS3 demoen uten å klage på grafikken, men laster kanskje ned 360 og for the fuck of it.
Oma: Har du spilt Dead Space? Veit den er tynn, men der "er" soundtracket lyd (ikke musikk), og å da ønske seg tøffe låter og musikk ville fucket opp helt.
Tror noen andre har nevnt det, men atmosfæren og stemningen i Resident Evil bygger på panikkfølelsen med 10 ganger så mange zombier som kuler i magasinet og "lang" reload tid. Jeg vet ikke om du føler den, men da vil du hvert skudd skal telle.

Nei faen, nå merker jeg jeg bare gjentar alt som er sagt. Hvis du får bevege og skyte deg blir det teit å treffe mye og da må man sette ned bevegelse-accuracy og da må man få mer ammo og da kan man egentlig bare rygge/løpe snu seg rygge og skyte og repeat og plutselig er det ikke survival-horror lenger.
 
Enda et spill i 2009 jeg skal ha... Så lenge man velger RE4 sitt kontrollsystem, så blir det et glimrende spill. Ikke i nærheten av det de tre første var, men RE4 var noe annerledes i det minste, og jeg elsket det og.

Massive tømmerstokkarmer
 

SHDR

Gullmedlem
RE4 var mye, mye bedre enn de tidligere RE-spillene rent mekanisk, men hvis du primært likte de forrige spillene på grunn av j-horror-feelingen og det gærne plottet kan jeg jo følge deg.

Gah. Testet dette i splitscreen her om dagen, and that's something of a fucking let-down. Tror jeg blir nødt til å spille dette i co-op over live, ja.