Å nei det ble en Platinum i Bloodstained gitt. Som en som har runda Symphony of the Night fire ganger tidligere og nettopp betalte for spillet for fjerde gang (PS1, PSP, PS1 download, PS4 rerelease) så kan jeg si at Ritual of the Night absolutt er en verdig oppfølger.
Bloodstained er en slags greatest hits-remix av alle Igavania-spillene så langt, pluss det som har blitt standard i open world-spill nå. Quests, crafting, matlaging, oppgradering av skills. Du kan nok peise gjennom spillet på ti timer, men jeg endte med å bruke altfor lang tid på å farme fiender for shards og drops fordi jeg elsker å være overpowered i disse spilla. Med alle Augment-passive shards makset, alle bibliotekbøkene, alle stats boosta med det beste utstyret og alle måltidene i spillet, samt en Rheva Velar som river alt i stykker uten at Miriam blir stuck i en angrepsanimasjon skjærer du sisteboss i bittesmå biter på under et minutt.
Men skulle jeg gjort dette på nytt hadde jeg nok spart mesteparten av grindinga til slutten av spillet. Du får et shard i det nest-siste området som gjør alt mye raskere, for ikke å snakke om den oppgraderte lucken du vil ha på det punktet.
Infamøst så har det vært mye drama i også denne Kickstarteren, de måtte blant annet hente inn en rekke andre selskaper, et av de WayForward, for å polere spillet så det skulle vært klart til release. Og selv etter at de hadde fått laget "masteren" til spillet gjorde de en masse justeringer. Våpenskade og utstyr har blitt nerfet, mindre gull dropper, dismantling ble gjort mye dyrere i Alcahest-kostnader, Alcahest i butikken gikk fra 50 til 800 gull og Ghost-fienden dropper nå bare én istedenfor fem i slengen. De flytta også om på noen items i kister, blant annet ting som kreves for å komme seg videre i spillet. Dette førte til at hvis du startet på 1.01 og installerte 1.02-patchen ville enkelte kister være flagget som allerede åpnet, og du kunne ikke få tak i gjenstanden, og den eneste måten å fikse dette var å starte spillet fra begynnelsen igjen. Jeg mistet rundt ti timer, men brukte fire på å komme meg tilbake til samme punktet.
1.02 introduserte også en bug hvor hvis du leser en technique-manual fra en bokhylle er det en sjans for at spillet bare kræsjer. Skjedde meg to ganger, men jeg hører det er mange andre kræsj og bugs som jeg har blitt spart fra, f.eks en hvor du havner på feil side av dragebossen eller faller gjennom geometrien.
Det er veldig gøy da, og man mister fort tida mens man spiller. Fiendene er basert på demonologi/Ars Goetia, uten at de har brukt alle 72. Sparer noen til oppfølgeren? Omtrent hver eneste klassiske Castlevania-fiende finner du i Bloodstained, om ikke av utseende så av oppførsel. Musikken er igjen av Michiru Yamane og den eier såklart. Det er igjen en haug med våpen som du aldri blir å røre, enkelte med hemmelige angrep som gjøres med Street Fighter-moves. Slottet er bygd opp nesten helt likt det fra SotN, med en katedral, underground waterway, lavahule, sorcery lab osv. Er ikke helt fornøyd med hvordan kart-overlayen fungerer hvor du er nødt til å sentrere det på deg og zoome inn hver eneste gang, menmen.
Jeg tror ikke RotN er like gjenspillbart som SotN. Men blir sikkert å plukke det opp igjen når de nye modusene med nye figurer kommer. De høyere vanskelighetsgradene eller boss rush som er lagt til så langt er ikke spesielt interessant for meg. Spillet har blant annet en Nightmare-modus hvor fiendene er som på Hard men du kan ikke levle opp. Det vil iallfall komme en Zangetsu-modus som vil ligne Richter Mode i SotN som sikkert kan være gøy selv om jeg ikke er kjempeglad i katanaer i dette spillet. Den tredje figuren sier IGA at ingen vil klare å gjette …
Ranked:
Castlevania: Symphony of the Night 10/10
Castlevania: Aria of Sorrow 9/10
Bloodstained: Ritual of the Night 8/10
Castlevania: Portrait of Ruin 7/10
Castlevania: Dawn of Sorrow 7/10
Castlevania: Harmony of Dissonance 6/10
…
…
…
…
…
Castlevania: Circle of the Moon 2/10
(Order of Ecclesia spilte jeg ikke)