Bowser's Fury
Dere veit, den ekstragreia som fulgte med Super Mario 3D World til Switch. Når jeg sier "fullført" her, så mener jeg 100%, absolutt alt gjort. Starta å spille på fredag kveld, spilte på lørdag og søndag kveld også og da var det gjort. Så langt er det ikke.
Men likevel. Du er så klart Mario, og med på laget denne gang har du Bowser Jr. som er lei seg fordi pappaen hans er blitt sinna. Og diger. Og svart. Får vi noe svar på hvorfor? Nei. Det bare er sånn. Uansett, istedenfor at du reiser mellom forskjellige områder og besøker ulike, frittstående brett, som i nær sagt alle Mario-spill hittil, er Bowser's Fury en (nesten) helt åpen verden. Du er i en diger innsjø og besøker små øyer spredt rundt omkring. Av og til må du dra til en annen øy for å låse opp noe sånn at du kan fortsette på øya du er på, og det er så klart drøssevis av hemmeligheter.
Du samler Cat Shines (jepp) for å få fyrtårnene på hver øy til å skinne, og når du samler en jager du også vekk Bowser hvis han er på en av sine berserkerganger. Hvis du har nok shines kan du også bruke en Giga Bell som gjør Mario til en super-saiyan-katt som kan slåss mot Bowser direkte.
Ja, og absolutt alt - absolutt alt - i hele spillet er katter. Måkene har katteører. Trærne har katteører. Fiskene er katter. Det er ikke negativt i mine øyne, men hundefolk er herved advart.
Uansett, du dasser rundt og bedriver sedvanlig Mario-plattforming basert på - naturlig nok - Super Mario 3D World. Det jeg kan si er at det føles litt kronglete å ha en egen løpeknapp i et ellers ganske standard 3D-Mario-spill, og at kameraet i dette spillet har meldt fullstendig pass. Det er noen sekvenser hvor du må cruise rundt på Plessie og ta noen kjappe svinger og samtidig justere kameraet og det er ingen i hele verden som synes det er løst bra. Det, og det merkes at Switch ikke har uante kraftreserver når Bowser kommer dundrende, for da køles det på med regneffekter og bloom og alt og frameraten tanker umiddelbart. Det er ikke uspillbart, men vi snakker rundt 20fps her. Og dette er med dynamisk oppløsningsskalering (som vi tar en titt på litt under her).
Men ellers? Bra. Det er masse kul plattforming (i et Mario-spill? Sjokkerende) som attpåtil er ganske mye mer vertikal enn den du finner i hovedspillet. Å sanke kattemedaljer er akkurat like tilfredsstillende som det pleier å være å sanke ting i Mario-spill, og... det er noen kule vrier. Og dette spillet har, uten et snev av overdrivelse, den morsomste slutten i noe Mario-spill. Jeg lo fortsatt tredje gang jeg så den.
Uansett, dette vil aldri være noen enkel anbefaling all den tid du må kjøpe 3D World-porten til Switch for å få spilt. Har du ikke spilt 3D World? Da kjøper du dette spillet umiddelbart, takk meg seinere. Har du spilt 3D World? Vel, har du lyst på mer Mario-moro i samme stil (men likevel ikke helt den samme)? Har du penger til overs? Da så. Hvis ikke du svarte ja på alt det, så er ikke dette noe must. Men moro er det.
Bowser Jr. i ferd med å forklare den nye meme-templaten sin til Mario.
Dette er sånn det ser ut rett før det går til faen, i den forstand at Bowser angriper og du straks vil få elendig framerate.
Ta en titt på propellboksen til Mario her. Helt grei, ikke sant? Og så ser du på den under:
Det eneste jeg har gjort her, er å zoome litt ut. Legg merke til hvor mye lavere oppløsning alt får (du ser det spesielt tydelig på propellboksen, derfor jeg tok den med). Du legger ikke nødvendigvis merke til den dynamiske skaleringen mens du spiller, men når du stopper opp og kikker på græffiksa litt så er det veldig åpenbart.
Og så dette da. Jeg har jo hevdet flere ganger at Nintendo leser tankene mine når de lager spill, og denne gang har de jammen lagt inn en hyllest til min avdøde katt (som også var en tricolor, med mønster omtrent som dette). Det var koselig.
Helt til slutt kan jeg jo nevne at når du runder spillet med færre enn 100 shines (som er alle i spillet), får du helt til slutt et bilde malt av Bowser Jr. som er helt dekket av svart maling. Det fabelaktige kunstverket som avdukes når du har sanket alle var et så saftig antiklimaks at jeg deler det her sånn at ingen skal føle seg presset til å grinde gjennom spillet for å sanke alt.
Vakkert. Antar dette blir kjøpt inn av Astrup Fearnley for noen mill ganske snart.
Dere veit, den ekstragreia som fulgte med Super Mario 3D World til Switch. Når jeg sier "fullført" her, så mener jeg 100%, absolutt alt gjort. Starta å spille på fredag kveld, spilte på lørdag og søndag kveld også og da var det gjort. Så langt er det ikke.
Men likevel. Du er så klart Mario, og med på laget denne gang har du Bowser Jr. som er lei seg fordi pappaen hans er blitt sinna. Og diger. Og svart. Får vi noe svar på hvorfor? Nei. Det bare er sånn. Uansett, istedenfor at du reiser mellom forskjellige områder og besøker ulike, frittstående brett, som i nær sagt alle Mario-spill hittil, er Bowser's Fury en (nesten) helt åpen verden. Du er i en diger innsjø og besøker små øyer spredt rundt omkring. Av og til må du dra til en annen øy for å låse opp noe sånn at du kan fortsette på øya du er på, og det er så klart drøssevis av hemmeligheter.
Du samler Cat Shines (jepp) for å få fyrtårnene på hver øy til å skinne, og når du samler en jager du også vekk Bowser hvis han er på en av sine berserkerganger. Hvis du har nok shines kan du også bruke en Giga Bell som gjør Mario til en super-saiyan-katt som kan slåss mot Bowser direkte.
Ja, og absolutt alt - absolutt alt - i hele spillet er katter. Måkene har katteører. Trærne har katteører. Fiskene er katter. Det er ikke negativt i mine øyne, men hundefolk er herved advart.
Uansett, du dasser rundt og bedriver sedvanlig Mario-plattforming basert på - naturlig nok - Super Mario 3D World. Det jeg kan si er at det føles litt kronglete å ha en egen løpeknapp i et ellers ganske standard 3D-Mario-spill, og at kameraet i dette spillet har meldt fullstendig pass. Det er noen sekvenser hvor du må cruise rundt på Plessie og ta noen kjappe svinger og samtidig justere kameraet og det er ingen i hele verden som synes det er løst bra. Det, og det merkes at Switch ikke har uante kraftreserver når Bowser kommer dundrende, for da køles det på med regneffekter og bloom og alt og frameraten tanker umiddelbart. Det er ikke uspillbart, men vi snakker rundt 20fps her. Og dette er med dynamisk oppløsningsskalering (som vi tar en titt på litt under her).
Men ellers? Bra. Det er masse kul plattforming (i et Mario-spill? Sjokkerende) som attpåtil er ganske mye mer vertikal enn den du finner i hovedspillet. Å sanke kattemedaljer er akkurat like tilfredsstillende som det pleier å være å sanke ting i Mario-spill, og... det er noen kule vrier. Og dette spillet har, uten et snev av overdrivelse, den morsomste slutten i noe Mario-spill. Jeg lo fortsatt tredje gang jeg så den.
Uansett, dette vil aldri være noen enkel anbefaling all den tid du må kjøpe 3D World-porten til Switch for å få spilt. Har du ikke spilt 3D World? Da kjøper du dette spillet umiddelbart, takk meg seinere. Har du spilt 3D World? Vel, har du lyst på mer Mario-moro i samme stil (men likevel ikke helt den samme)? Har du penger til overs? Da så. Hvis ikke du svarte ja på alt det, så er ikke dette noe must. Men moro er det.
Bowser Jr. i ferd med å forklare den nye meme-templaten sin til Mario.
Dette er sånn det ser ut rett før det går til faen, i den forstand at Bowser angriper og du straks vil få elendig framerate.
Ta en titt på propellboksen til Mario her. Helt grei, ikke sant? Og så ser du på den under:
Det eneste jeg har gjort her, er å zoome litt ut. Legg merke til hvor mye lavere oppløsning alt får (du ser det spesielt tydelig på propellboksen, derfor jeg tok den med). Du legger ikke nødvendigvis merke til den dynamiske skaleringen mens du spiller, men når du stopper opp og kikker på græffiksa litt så er det veldig åpenbart.
Og så dette da. Jeg har jo hevdet flere ganger at Nintendo leser tankene mine når de lager spill, og denne gang har de jammen lagt inn en hyllest til min avdøde katt (som også var en tricolor, med mønster omtrent som dette). Det var koselig.

Helt til slutt kan jeg jo nevne at når du runder spillet med færre enn 100 shines (som er alle i spillet), får du helt til slutt et bilde malt av Bowser Jr. som er helt dekket av svart maling. Det fabelaktige kunstverket som avdukes når du har sanket alle var et så saftig antiklimaks at jeg deler det her sånn at ingen skal føle seg presset til å grinde gjennom spillet for å sanke alt.