Suikoden is an RPG, it's the only game for me

#61
Ninja Gaiden 2. Langt ifra noe perfekt spill, meeeen det gir iallfall meg lyst til å spille mer enn strengt tatt nødvendig (har runda det to ganger for Achievements og for å øve meg til vanskeligere modi). Og det gir iallfall ikke mer enn det du selv legger i det, siden det er så jævla vanskelig. :p
Dette er en annen spillgenre. Å bruke tid på å lage en bedre historie til Ninja Gaiden ville resultert i noe du ville kalt kvasi-filosofisk og sammenlignet med MGS, på samme måte som et JRPG-spill ville blitt ødelagt av å forsøke å etterligne spillmekanikkene bak Ninja Gaiden. Nå sier jeg ikke at det MÅ være menysystem, men jeg foretrekker selv dette fordi det gir meg muligheten til å spille taktisk fremfor desperat. Jeg hadde ikke noe veldig imot kampsystemet hverken i FFXII eller Granstream Saga, men FFXII sluttet jeg å spille fordi at historien ble fryktelig kjedelig, mens Granstream Saga aldri kjedet meg. Det jeg mislikte mest med FF-spillene var kanskje hvordan all handling nødvendigvis måtte innebære utvikling av plottet, og minispill var bare rekreasjon du kunne bruke noen timer på før du skal la spillet skride videre fremover, og at det eneste målet med det skulle være bedre våpen og mer penger.

Jeg er åpen for utvikling innen denne genren også, men ikke på bekostning hva som gjør genren spesiell.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#62
Hva er det egentlig som gjør JRPG-er spesielle, da?

Jeg merker meg forøvrig at du er akkurat like lynende skarp som vanlig og spotter at NG2 er en annen type spill enn Suikoden, men begge deler er fortsatt spill. Historien i Ninja Gaiden 2 er like mye verdt som en død røyskatt i en Rema-pose, men den fatter seg iallfall i korthet og unnlater å begå kardinalsynd nummer en når det gjelder filmklipp i actionspill: Det feteste som skjer i spillet foregår når du selv har kontrollen, ikke i filmklipp. Men sånn stort sett så ser jeg ikke all verdens forskjeller mellom historiene i Ninja Gaiden-spillene og i et gjengs JRPG. Historien i slike spill fungerer stort sett bare som en unnskyldning for å sende deg histen og pisten i spillverdenen, for å gi deg et mål å sikte mot. Mot slutten kommer det alltid en twist (øh, bortsett fra i Ninja Gaiden 2, da) som avslører at - gisp! - alt som har skjedd har vært i tråd med hovedfiendens onde plan. Så er det opp til spilleren å ta rotta på dækelen i en desperat siste kamp. Jepp.
 
#63
Suikoden vil gi deg et litt mer nyansert bilde på akkurat den siden av JRPG-ene, da mostandstemaet kommer klart frem allerede i begynnelsen av spillet, og følgelig må en også stikke kjepper i hjulene på fienden fra starten av. I Suikoden 3 går det riktignok hovedskurkenes vei nesten helt frem til slutten av spillet, men det man gjør er i hvert fall ikke en del av skurkens plan.

Sånn når vi er inne på Suikoden 3: Er dere ikke enig med meg i at dette spillet muligens har den mest sammensatte og kompliserte hovedskurken i hele serien? Han minner på flere vis om hovedskurken i «The Witcher».

For meg er JRPG-er spesielle fordi noen av de spillene jeg har hatt mine beste spillopplevelser med har vært JRPG-er.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#64
Hva om jeg tar en råsjans og tipper at noen av de første spillene du spilte var JRPG-er?
 
#65
Faktisk var de første spillene jeg spilte Crash Bandicoot til min søsters PSX, Tekken til min søsters PSX, Super Mario All Stars til Super Nintendo og Lomax til min egen PSX. Før det hadde jeg riktignok spilt noen spill som hørte til min gamle pizzadisk-mac, men det husker jeg nesten ikke (bortsett fra at jeg likte Carmen Sandiego og Prince of Persia). Suikoden så jeg først ble spilt av storebroren til en kamerat, og det var «love-at-first-sight».

Jeg plages forøvrig av at jeg ikke kan slappe av med et spill på samme måte som før. Før kunne jeg ganske enkelt levet i nuet, og kun eksistere som et element av spillet selv, men nå er det altfor mange hensyn til fremtidens krav og plikter som kommer inn; jeg klarte ikke engang å starte skikkelig på Suikoden V i dag på grunn av tanker på særemne, prøver, lekser, sidemålsstil, osv...

EDIT: Artig hvordan jeg kan følelsesmessig knytte meg sterkt opp til et spill eller en interesse, men på den andre siden er så blottet for kontakt med mine egne følelser at jeg ikke har merket et særskilt bånd til noen jente.
 
#67
Hva om jeg tar en råsjans og tipper at noen av de første spillene du spilte var JRPG-er?
Du ser en sammenheng som ikke finnes. Første spillene mine var på C64, med Giana Sisters, Last Ninja etc. Deretter ble jeg Amiga bruker og mine beste opplevelser der var alle point'n'click klassikerne som Monkey Island, Indy, Beneath a Steel Sky, Operation Stealth, etc etc. Jeg var mer eller mindre voksen når jeg spillte de første PS1 spillene mine - og FFVII introduserte meg for JRPG. Jeg har hatt supre spillopplevelser i alle sjangre, egentlig. Selv sjangre jeg ikke er spesielt inn i - som strategi (Civilization, Colonization, Pirates!, Settlers og Warcraft II og The Sims er blant de beste spillopplevelsene der - selv om jeg ikke klarer mer enn ti minutter med The Sims før jeg er drittlei i dag).

Men du tenker vel grunnen til at jeg liker så godt FFVII er fordi det var det første i serien og sjangeren for meg. Vel, det vil alltid være en nostalgisk årsak til at jeg liker det, på samme måte som at en C64 alltid vil være den maskinen jeg hadde mine første spillopplevelser på. Man kan egentlig si det om alt, og alltid bruke det som unnskyldning. Skal jeg si at Super Mario er oppskrytt og at den eneste grunnen til at folk liker det er fordi det var blant de første spillene man spillte? Jeg spillte også Chrono Cross før Chrono Trigger... men jeg liker Chrono Trigger bedre likevel. Den regelen fungerer ikke alltid. Forøvrig kan du også si at liker FFIX minst like mye som, om ikke litt bedre, enn FFVII. Jeg er også en stor fan av 70% av FFXII. Gameplay er og blir muligens blant det beste i serien, selv om micromanagement er fullstendig ubrukelig og ikke minst klønete. Jeg vil si at KOTOR gjorde det bedre på mange måter og fikk til en bedre balanse i kampene.

Øh, nå ble det en litt lang post, med litt avsporing, bare for å få frem et lite poeng - at dine beste spillopplevelser ikke har noen direkte sammenheng med hva man spiller først.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#68
Vel, det var ikke deg jeg hadde i tankene denne gang, gitt. Og det med at sammenhengen jeg sikta til ikke finnes går jeg ikke helt med på, ikke med tanke på hvor mange jeg har møtt som legger ut om hvor fantastisk Final Fantasy VII, Ocarina of Time og GoldenEye (for å nevne noen eksempler) er uten egentlig å kunne forklare hvorfor uten å bruke ordet "men" i hver setning. Og jeg sier ikke at det er sånn at alle automatisk synes det første spillet de spiller i en sjanger er helt konge og ikke ser noen feil ved det selv etter lang tid, bevares. Og Super Mario Bros. ser man da ganske lett at er konge, selv i dag.

Poenget mitt er uansett at det blir like søkt å avfeie betydningen av et kjært minne om et spill fra yngre år som det er å påpeke at det er alt som teller. Grunnen til at jeg tippa at vår venn Riou hadde på seg litt for rosa briller var fordi han ikke forklarte appellen ved spillet så bra, men samma det. Jeg skrev at jeg tok en råsjans. ;)

Sånn ellers synes jeg ikke digresjoner som dette gjør så mye, egentlig. Dette går rett på hva det er som gjør at vi får sansen for forskjellige spill, og det passer da rett inn i forumets profil, eller hur?
 
#69
Nå har du fått litt innblikk i hvorfor en del av oss synes at Suikoden utmerker seg, så kan du ikke nå begynne å bli litt mer spesifikk selv? Se om du kan komme med andre spørsmål til spillet enn «Hvorfor er spillet så bra».
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#70
Kan vente til jeg får spilt greiene selv, tenker jeg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#72
Den kommer i morra.
 
#73
Siden dette er en Suikoden tråd.

Er det noen som vet noe spesifikt om et Suikoden 6? Ut i fra hva jeg selv har funnet ut i gjennom å leite på rare forum, lese sære intervjuer og greier, så var i hvert fall et Suikoden 6 under planlegging i 2006. Men hverken format, deadline eller noe annet er blitt sagt. Det ble hintet til Next gen konsollener og grafikk overhauling i den forstand at utviklerne ville ha verden enda mer detaljrik.

Som spesifikke elementer som ble nevnt, så siktet utviklerne på å nå en bedre realisme i bakgrunnene og ved karakterene. Det ble blant annet nevnt ting som å få gress og greiner til å bevege seg naturlig i vinden, Sånt smått fluff greier som gjør ting mer "virkelig".

Men Konami sine sider har ingen informasjon om en eventuell ny installasjon i serien, og det eneste jeg har klart å grave opp i nyere tid var at Konami har avlyst utviklingen av 1 stk rollespill til PS3 og 1 stk rollespill til Wii.......

http://ps3.ign.com/articles/755/755023p1.html

Men den artikkelen er over et år gammel.... Er det noen som har noe mer spesifikt om serien?
 
#75
Det DS-spillet er egentlig ganske merkelig i forhold til resten av serien: Spillet begynner rett etter et forsøk på å ta hovedskurken, og poenget er å få samlet «the 108 Stars of Destiny» for å prøve igjen. Jeg skal allikevel kjøpe det (og jeg håper jeg kommer gjennom det, i motsetning til Suikoden Tactics). Jeg må bare få kjøpt meg lader til DS-en...

Forøvrig følger jeg en del med på utviklingen, men det ser ikke ut til at et Suikoden VI-spill er på vei. I mellomtiden får vi vel bare klare oss med Tierkreis.

EDIT: Så, Yetipants, hvordan ligger det an?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#76
Jeg har fått PSP og minnekort, men ikke Pandora Battery som jeg skal låne av en kompis så da er jeg like langt.
 
#77
Krysse fingra for at et nytt Suikoden på TGS eller neste års E3 da. :)

Er jo nå mellom 2 og 3 år siden forrige spill, så fansen begynner vel å bli utålmodige på et nytt kapittel i serien. (Kjenner i hvert fall kriblingen selv)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#78
Sånn oppdatering så har jeg fått modda PSP-en min og slengt over Suikoden I og II på diverse minnekort, men beklageligvis så er det bittelitt artigere å spille Mega Man Powered Up og Castlevania Dracula X Chronicles enn Suikoden enn så lenge. Men jeg har kommet så langt at jeg har fått fire stykker i ligaen min og skal av gårde for å fly på en drage, da. Høres kanskje imponerende ut, men ta med i betraktninga at jeg har spilt i cirka ett kvarter.

PS: "Tierkreis" er tysk for "dyrekrets", så kanskje stjernetegn har noe med det der nye Suikodenspillet til DS å gjøre? Hmmmmmmm.
 
#79
Du ligger på etterskudd; fansidene har allerede informert om det. Nå dreier de fleste Suikoden-spillene seg om stjerner og stjernetegn, så det sier ikke stort.

Du er løpegutten til en ekkel, arrogant spyttslikker; det er ikke spesielt imponerende med tanke på at målet er å bli lederen for en stor frigjøringshær.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#80
Gjaldt begge de to setningene meg som person, eller bare den ene?