Hvor mange ganger skal jeg trenge å gjenta meg selv?
SITAT
For du har aldri hevet deg over andre?[/b]
Jo. Det har jeg. Forskjellen er at jeg stort sett har hatt mitt på det rene. Det er unntak (en krangel med Tor-Steinar Tangedal fra et par år tilbake, på dette forumet; en krangel med Mikael Harstad Groven etter et sleivspark om hans journalistiske integritet på VG.nos spillblogg, for eksempel), men jeg er rask til å vedkjenne andres evner. Derfor forventer jeg at andre gjør det samme. Er det vanskelig å forstå?
SITAT
Å ikke se på spillomtaler som reklame for utgiverne representerer et utrolig naivt syn fra din side. Det er omtale og presse for dem og dermed altså reklame. Selvsagt skal ikke det være noe man selv bryr seg om når man annmelder spill og det må på ingen måte farge omtalen. Men i bunn og grunn er det faktisk derfor utgiverne er interessert i å få sine spill omtalt.[/b]
De påstandene der er for unyanserte. Selvsagt er omtaler gratis publisitet. En av grunnene til at de er det, er fordi spillpressen stort sett er for ukritisk og sensasjonell; den lar seg rive med både fordi den ønsker å skape blest rundt mediet og fordi den vet at lesere er mer interessert i store saker enn små saker. Men selve hensikten med spillpressen er i utgangspunktet å opplyse kunder om tilstanden i markedet. Om det ikke fantes noen spillpresse, ville det vært vanskelig å få oversikt og man ville risikert å kjøpe noe av dårlig kvalitet. Det ville ikke bare vært trist for kunden, men ville kanskje brenne vedkommende såpass mye at de aldri vil kjøpe et spill igjen. Det går ikke bare utover kunden; det er en kunde tapt for alle de andre som lager spill også.
Spillpressen er nødvendig for å skape blest om produkter uavhengig av de ymse utgivernes markedsføringsmaskineri (selv om hypen stort sett er temmelig uniform), ja, men dens fremste rolle er å sørge for at bransjen får litt troverdighet. Dårlig kritikk kan kanskje skade spillsalg, men det har to positive sider også: Det gir utviklerne en kritisk vurdering å gå utifra neste gang de lager et spill, slik at de slipper å gå i de samme fellene (dette er i en ideell verden. Jeg tror ikke særlig mange spillutviklere bryr seg om spillomtaler, selv om de kanskje burde det) og hindrer alt for mange kunder i å kjøpe spillet, og opprettholder på den måten en utvikler eller utgivers troverdighet for fremtiden.
SITAT
Jeg vet ikke hva du mener du har oppnådd som gjør deg så stor. 14 omtaler som holder Gamer-kvalitet er ikke noe som gjør deg unik, sammenlignet med resten av deres stabb i tillegg til flere av våre anmeldere. Det er kanskje på tide, som du selv sier, å titte litt på seg selv og hva man har faktisk har oppnått som folk er imponert over mer enn en gang. Du er sikkert stolt over at du kvalifiserer til toppsiktet av norske spillanmeldere, som du har god grunn til å være, men det er ikke noe som forsvarer din overlegne og arrogante innstilling (som begynner å bli kvalm). Du kan sikkert forstå det finnes andre som faktisk ikke er så veldig mye dårligere enn deg.[/b]
Som du vet helt utmerket godt, har jeg skrevet ganske så mye mer enn bare fjorten omtaler av Gamer-kvalitet. Jeg har totalt skrevet mellom åttifem og hundre spillartikler det siste to årene, nyheter og andre småsaker ikke inkludert. Det er definitivt en kvalitetsforskjell mellom mine første saker og mine siste, men jevnt over er det ganske gode saker. Og jeg er ikke "stolt" over å være i toppsjiktet av norsk spillpresse. Det er ikke det dette handler om.
Du vrir saken til å dreie seg om meg, når dette faktisk først og fremst handler om deg. Det var du som startet dette ved å fornærme meg (og ikke minst ved å vise manglende respekt for Yetipants og Fleksnes, som fortjener din respekt og aktelse minst like mye som jeg gjør), og helt siden du gjorde det, har du slanget deg vei mellom svarene mine uten å ta stilling til noe særlig av kritikken du får (du tok en generell oppsummering av kritikken som ble gitt deg av andre tidligere i posten her, og vedgikk at de har hatt et poeng, men min kritikk har du bare ristet av deg, og fokusert på "min arroganse" når det er du som nekter å faktisk se sannheten i øynene). Selvsagt er det folk som er bedre enn meg. Jeg kan nevne flere jeg synes skriver bedre enn meg. Jeg har flere gode venner jeg anser som bedre skribenter enn meg (og hvis du så mye som våger å implisere kameraderi, er denne diskusjonen over. Det er flere andre der ute som jeg ikke har særlig mye med å gjøre, men som jeg likevel har respekt for).
Jeg har ikke med et eneste ord hevet meg over de andre skribentene hos Gamer, hvis det er hva du impliserer. Den eneste jeg eksplisitt har hevet meg over her, Stian Pedersen, er deg og siden din. Og det står jeg for. At du får medhold fra to personer, taler ikke akkurat om at jeg er på sviktende grunn. Særlig ikke når den ene er hellig overbevist om at spilljournalistikk er glorifisert reklame (en påstand som ble temmelig grundig tilbakevist tidligere i emnet av Fleksnes, en mann som er meget kvalifisert til å uttale seg om denslags) og den andre er middelmådighetsdyrkeren Houseman som alltid er på hugget med konfusiansk retorikk med én gang noe hever seg litt over den grå hop.
SITAT(agradula @ 16.10.06, 14.44) 28349
Da er det bare å begynne å disse meg, for jeg har ingen talenter what so ever.
Så jeg kan faktisk ikke ta meg nær av det. Med mindre du skal angripe meg som person og hvor dårlig jeg fungerer i samfunnet.[/b]
Ingen talenter what so ever? Jeg håper du er ironisk nå.