Xbox 360, HDMI og 120GB harddisk. Norske priser bekreftet.

#61
Um, kjekken? Det er ingen som kjøper PS3. Dermed blir det heller ikke laget spill til den. x360-en er forøvrig heller ikke overklokket, de har bare driti seg kraftig ut på kjølingen til den. For å holde formfaktoren så liten som mulig har de satt på det absolutte minimum med kjøling, og ofte går det galt.

De har fikset det nå, dog. Og de har ledelsen, selv om salgene deres har stagnert over sommeren. Må si jeg gleder meg litt til julesalget, siden jeg tror det blir årets julesalg som avgjør denne generasjonens "vinner". Jeg tror det blir Wii, som nå ligger bare et par hundre tusen salg bak x360. Hvis PS3 klarer å selge mer enn x360 til jul, på tross av Halo 3 og en rekke andre lovende titler, tror jeg MS har et gigantisk problem. Men jeg tror ikke PS3 kommer til å gjøre det. George Harrison påstod at Sony ville *lede* innen Mars 2008, og det skal bli spennende å se hva faen som gjør at han tror det.
[/b]
Um, Cupcake? Man skulle tro at etter så mange år innen databransjen så skulle MS kanskje klart å få det "lille" problemet under kontroll, før konsollen ble tilgjenglig til markedet.

Jenta/gutten min, det er utrolig amatør-ish å gi ut en konsoll med så mange problemer, men igjen, det samme kan bli sagt om Sony sin markedsstrategi. Microsoft sa jo i 2005 at mer lagringsplass trenger vi ikke, vi trenger heller ikke High Definition og spill vil aldri nå 1080p. Og nå sender de ut en Elite konsoll, som har HDMI, som er SVART og som har en større harddisk, hvor er logikken i det?

Så the sekstifiretusetohundreogfem kroners spørsmålet, hvorfor blir ikke MS regna som noen copy-cats nå? Mens Sony blir voldtatt av alle fordi de satt inn motionsensor i kontrollene.
 
#62
SITAT(NiloPilo @ 12.08.07, 19.58) 76949
Jenta/gutten min, det er utrolig amatør-ish å gi ut en konsoll med så mange problemer
[/b]
Så mange problemer? Det er jo kun ett problem, eller ...?


Syns du virkelig at Microsoft hermer etter Sony når de slenger ut en større HDD? Det var jo Microsoft som først kom med HDD i en spillkonsoll, de bare følger utviklingen, og ser at, med Video Marketplace på plass, er behov for mer lagringsplass. Kort tid etter Microsoft sa at de skulle komme med større HDD, slengte Sony seg på, og annonserte en 80GB's PS3.
 
#63
SITAT(Agahnim @ 12.08.07, 19.50) 76947
Har du forresten noen kilde på de tallene dine, Sancti/SHDR?[/b]
Ikke offisielle tall, men:

NexGenWars
X360: 10,964,516
PS3: 4,152,700
Wii: 9,812,658

VGChartz
X360: 10.32M
PS3: 4,11M
Wii: 10,10M

Console Wars
X360: 12 687 300
PS3: 4 087 800
Wii: 10 766 000
 

Sancti

Terrorkatt
#64
SITAT(Agahnim @ 12.08.07, 17.50) 76947
Han/hun, hvem enn det er, mener sikkert Phil Harrison.

Har du forresten noen kilde på de tallene dine, Sancti/SHDR? De om at Wii bare er noen hundre tusener bak XBOX 360.
[/b]
Yep. Jeg mente Phil Harrison. >_< Skrev litt kjapt, der. Ingen veldig troverdige kilder. Ifølge Nexgenwars er det under 1 million som skiller dem, ellers går jeg etter info som ikke ble motsagt på Quarter to Three. Ikke at det nødvendigvis betyr at det er riktig, men det betyr at det er tall som er til å stole på. Kom fra en eller annen journalist-type. Jeg skal se om jeg klarer å finne selve posten. Jeg tipper hans info ble hentet fra NDP. Ellers kan vi finne ut salgstallene til neste år. Enda bedre: Se på årsrapportene fra MS og Nintendo, se på snittet av antall solgte ifølge NDP og Enterbrain, se på størrelsen på markedene i Europa i forhold og foreta et overslag basert på tallene fra de to andre trackerne. Legg sammen, og du har en indikator. Det er antakelig slik Nexgenwars funker.

Noen har gjort akkurat det jeg sa på Wikipedia, og de kom frem til 9.27 millioner konsoller med tall hentet i April og Juni. 9.8 millioner solgte enheter, slik Nexgenwars påstår, er altså ikke umulig.

Grunnen til at MS ikke blir sett på som copycats er selvsagt fordi en SVART konsoll ikke akkurat er noe Eureka, HDMI er en standard, større HDD er en naturlig utvikling, og hvorfor i alle dager skulle MS anno 2005-2006 ha innrømmet at de syntes flaggskipkonsollen deres var dårlig utstyrt? Please. De er ute etter å selge ting. Sony, however, slang nok inn motion sensor fordi de skjønte at de hadde satset på feil hest, og at de trengte et counter-argument til Nintendo Wii, like mye ovenfor aksjonærene sine som markedet. Det er for at ingen skulle kunne peke på dem om to år og si "Dere tapte fordi dere ikke hadde motion-sensing!", og da sier Sony "Jo, det hadde vi, så det var bare det uforutsigbare markedet og blablablabla".
 

K999

Keystone State Of Mind
#65
Um, Cupcake? Man skulle tro at etter så mange år innen databransjen så skulle MS kanskje klart å få det "lille" problemet under kontroll, før konsollen ble tilgjenglig til markedet.

Jenta/gutten min, det er utrolig amatør-ish å gi ut en konsoll med så mange problemer, men igjen, det samme kan bli sagt om Sony sin markedsstrategi. Microsoft sa jo i 2005 at mer lagringsplass trenger vi ikke, vi trenger heller ikke High Definition og spill vil aldri nå 1080p. Og nå sender de ut en Elite konsoll, som har HDMI, som er SVART og som har en større harddisk, hvor er logikken i det?

Så the sekstifiretusetohundreogfem kroners spørsmålet, hvorfor blir ikke MS regna som noen copy-cats nå? Mens Sony blir voldtatt av alle fordi de satt inn motionsensor i kontrollene.
[/b]

Joda, 360en har et par problemer. Men hvis Microsoft hadde lansert konsollen sin samtidig som Wii og PS3, så hadde den vært overlegen i hardware. Husk at den kom 1 år før, det er et helt år med produsering av nye hardware ting, og selv om det tok et år for Sony, så greide de ikke å komme med nok konsoller engang.
Du klager på 360, vi klager på PS3, mens vi alle egentligt burde være glade for Wii.
 

Kilik

Lokal moderator
#66
Antallet shippede konsoller (solgt til butikk) per 30.juni var:

Xbox 360: 11,6 millioner
Wii: 9,27 millioner
PS3: 4,28 millioner

Dette er hentet fra de respektive konsollmakernes kvartalsrapporter. Med tanke på at Wii var utsolgt de fleste steder ved slutten av kvartalet kan vi anta at shipped er rimelig likt antall solgte. X360 og PS3 har det derimot vært mer enn nok av, så trekk fra rundt 1 mill. på hver. Per dags dato vil jeg tippe Wii har passert 10 mill., X360 med nærmere 11 mill. og PS3 med ca. 4 mill (pga. priskuttet/spillpakken i juli).

Skal jeg tippe totalsalg ved slutten av året blir det omtrent slik:

1. Wii: 17 millioner. 10 mill. allerede. I en klasse for seg. Og med treenigheten Smash Bros/Mario Galaxy/Metroid Prime 3 fortsetter den suksessen mot jul.
2. X360: 15 millioner. 10-11 mill. allerede. Priskutt, Halo 3 og andre eksklusive titler vil gjøre at den fortsetter å selge minst like bra som PS3. Mangler dog spill som appelerer til andre enn actionkåte gutter mellom 15 og 30.
3. PS3: 8 millioner. 4 mill. allerede. Priskutt samt færre stortitler til PS2 vil hjelpe salget, men fortsatt for dyr for folk flest. Heavenly Sword kan bli en hit. Bedrer salget sitt noe i Japan.
 

SHDR

Gullmedlem
#67
SITAT(kilik @ 12.08.07, 22.11) 76963
Antallet shippede konsoller (solgt til butikk) per 30.juni var:

Xbox 360: 11,6 millioner
Wii: 9,27 millioner
PS3: 4,28 millioner

Dette er hentet fra de respektive konsollmakernes kvartalsrapporter. Med tanke på at Wii var utsolgt de fleste steder ved slutten av kvartalet kan vi anta at shipped er rimelig likt antall solgte. X360 og PS3 har det derimot vært mer enn nok av, så trekk fra rundt 1 mill. på hver. Per dags dato vil jeg tippe Wii har passert 10 mill., X360 med nærmere 11 mill. og PS3 med ca. 4 mill (pga. priskuttet/spillpakken i juli).

Skal jeg tippe totalsalg ved slutten av året blir det omtrent slik:

1. Wii: 17 millioner. 10 mill. allerede. I en klasse for seg. Og med treenigheten Smash Bros/Mario Galaxy/Metroid Prime 3 fortsetter den suksessen mot jul.
2. X360: 15 millioner. 10-11 mill. allerede. Priskutt, Halo 3 og andre eksklusive titler vil gjøre at den fortsetter å selge minst like bra som PS3. Mangler dog spill som appelerer til andre enn actionkåte gutter mellom 15 og 30.
3. PS3: 8 millioner. 4 mill. allerede. Priskutt samt færre stortitler til PS2 vil hjelpe salget, men fortsatt for dyr for folk flest. Heavenly Sword kan bli en hit. Bedrer salget sitt noe i Japan.
[/b]
Tror du har rett i den analysen. Legg til at LittleBigPlanet kommer til å floppe enten på grunn av manglende markedsføring eller forvirrende markedsføringsbudskap, at MGS4 kommer til å bli annonsert til x360 i løpet av høsten eller like over jul ettersom det blir klart at både x360 og Wii kommer til å selge mye mer enn PS3 i julesalget. Home kommer ikke til å slå an så mye som Sony tror. Veldig mange av de som eier en PS3 nå er ikke nødvendigvis i kjernemarkedet for social networking, eventuelt blir det en generell oppfatning om at Home først og fremst er glasur og ikke så himla mye kake.

x360 kommer til å fortsette å slite med å utvide demografien sin, og det er nok grunnen til at Peter Moore forlot åstedet: Han innså at x360 ikke kom til å bli en like stor schlæger som håpet fordi MS ikke har klart å få nok europeiske og japanske utviklere til å lage markedsutvidende titler. Og han ville helst slippe å stå "ansvarlig" for akkurat den blunderen.
 
#68
Tror du har rett i den analysen. Legg til at LittleBigPlanet kommer til å floppe enten på grunn av manglende markedsføring eller forvirrende markedsføringsbudskap, at MGS4 kommer til å bli annonsert til x360 i løpet av høsten eller like over jul ettersom det blir klart at både x360 og Wii kommer til å selge mye mer enn PS3 i julesalget. Home kommer ikke til å slå an så mye som Sony tror. Veldig mange av de som eier en PS3 nå er ikke nødvendigvis i kjernemarkedet for social networking, eventuelt blir det en generell oppfatning om at Home først og fremst er glasur og ikke så himla mye kake.
[/b]
Du antar en del her, men la oss se på en annen side. LittleBigPlanet blir en hit, MGS4 selger mer enn Halo3, og blir ikke annonsert til 360. Jeg personlig tror at Home går til helvete, men det samme sa jeg om second life. Jeg syntes folk glemmer spillet Heavenly Sword hele tiden, spillet vil bli en selling point til alle God Of War fans.


Hvor ligger Sony da?
 

Sancti

Terrorkatt
#69
LittleBigPlanet kommer ikke til å bli en hit, og MGS4 kommer *ikke* til å selge mer enn Halo 3. Sorry mac. Det kommer helt sikkert til å selge oppunder halvannen million eksemplarer (minst), men MGS er ikke i Halo-klassen hva angår popularitet. Det er alt for snevert og japansk til det. Hva angår LBP, så er det en veldig god grunn til at det spillet ikke kommer til å selge noe særlig: Jeg vet ikke hva det går ut på. Jeg følger godt med, jeg har lest masse artikler om spillet, og jeg forstår fortsatt ikke hva det er jeg skal gjøre med det. Skal jeg lage brett? Hvordan da? Hva skal jeg gjøre med de brettene? Dele dem med kompisene mine? Har alle kompisene mine PS3? Har alle kompisene mine spillet? Har jeg engang internett? LBP har masse gode ideer, det er veldig pent, det er noe helt nytt. Og jeg nekter å tro at det kommer til å selge med mindre Sony klarer å snu PS3-salgene før spillet kommer ut, i kjølvannet av en gigantisk markedsførings/opplysningskampanje. De driver og hyper spillet, og jeg forstår fortsatt ikke tegninga. Da tror jeg ikke den jevne forbruker kommer til å skjønne tegninga heller.

Det er hyggelig av Sony å investere i spillet, dog. Det er et veldig interessant prosjekt, og jeg tror det kan bli innflytelsesrikt i utviklerkretser. Det kommer også til å være et av spillene PS3-en blir husket for, med mindre spillet er direkte dårlig. Men at kvasi-spillet til Mark Healey og gutta skal redde Sony fra sisteplass i konsollkrigen? Hah.

Heavenly Sword kan godt bli et bra spill og en storselger. Men det har et litt snevert publikum igjen. God of War-spillene er veldig populære i hardcore-kretser (de som har lyst til å digge DMC og NG men ikke er gode nok elsker GoW), men i massemarkedet lider av å være belemret med attenårsgrense, et veldig harry tema og en usympatisk hovedperson. God of War solgte mellom 500 000 og en million (førsteopplag pluss platinum), og jeg vet ikke hvor mye toeren solgte. Det er ikke en plattformselger. Need for Speed Carbon, on the other hand, solgte over 8.5 millioner over alle plattformer. Det er en slik eksklusiv Sony trenger, og Heavenly Sword er ikke det.
 
#70
Tja. tror du undervurderer MGS-seriens popularitet her, Shadar. Jeg tipper den kommer til å selge en del konsoller. Både Halo 2 og MGS 2 solgte (i følge wikipedia i allefall) ca 7 millioner eksemplarer.

Og God of War 2 solgte visstnok 833,209 eksemplarer i løpet av de to første ukene det var ute for salg i USA alene (igjen er kilden min wikipedia).
 
#71
Tja. tror du undervurderer MGS-seriens popularitet her, Shadar. Jeg tipper den kommer til å selge en del konsoller. Både Halo 2 og MGS 2 solgte (i følge wikipedia i allefall) ca 7 millioner eksemplarer.

Og God of War 2 solgte visstnok 833,209 eksemplarer i løpet av de to første ukene det var ute for salg i USA alene (igjen er kilden min wikipedia).
[/b]
Med tanke på at MGS2 kanskje var den dårligste ifølge mange(digga spillet jeg:I) God of War 3 er på vei, Tekken6(som maaaange venter på) Tekken 5 solgte 4.3 millioner eksemplarer. Det er mye som enda kan skje, og populariteten til bluray kan heller ikke skade PS3 salget

SHDR, du burde ikke undervurdere den tidligre heavyweight champion.
 

Kilik

Lokal moderator
#72
SITAT(Klaymen @ 13.08.07, 21.49) 77087
Tja. tror du undervurderer MGS-seriens popularitet her, Shadar. Jeg tipper den kommer til å selge en del konsoller. Både Halo 2 og MGS 2 solgte (i følge wikipedia i allefall) ca 7 millioner eksemplarer.
[/b]
Og MGS3 solgte skuffende 3,6 mill. (Wikipedia). Serien har altså hatt en kraftig nedgående trend i motsetning til Halo som er i ferd med å bli et popkulturelt fenomen på linje med GTA-serien. Selvsagt vil det selge en god del konsoller, men det er ikke noe flaggskip på linje med Halo 3.
 
#75
Siden jeg er en liten vinglefitte som aldri greier å bestemme seg(må spille bioshock, vil koste en formue å oppgradere pc), så ser det ut som om jeg kommer til å skaffe meg en ny 360 med tid og stund. Bare lurer på om det er noe nytt på "bråkfronten". Kommer det en versjon som lager mindre lyd, eller er den allerede ute å markede?
 

Kilik

Lokal moderator
#76
De forbedrer innmaten i konsollen gradvis fra måned til måned. Det vil neppe skje noen revolusjon som gjør at X360 plutselig er støyfri og uten feil.

Forøvrig merkelig dyrt på Elkjøp. Premium koster 2495,-, mens Elite koster hele 4495,-.
 
#77
Ikke det jeg har fått med meg. Det jeg har hørt er at Elite har veiledende pris på 3049,- mens premium har bltit satt ned til 2495-,. Men vi får se.
 

Kilik

Lokal moderator
#78
Prisene er hentet fra Elkjøp-avis som kom på fredag. Nesten så jeg lurer på om Elite-prisen er trykkfeil.
 
#80
Spesielt ikke verdt det ettersom Premium vil gradvis få HDMI den også. Hva får du med Elite da, en HD og en svart 360?