Jeg ble både litt glad og usikker: Traileren kan tyde på at man her spiller som den den profeterte helten, i motsetning til Oblivion, der man er en glorifisert hjelpegutt for massevis av grupper som ikke klarer seg selv, enten det er Blades eller Mages Guild (igjen, i Morrowind var der ikke tale om at guildet var truet; man jobber seg bare oppover ved å slikke folk etter ryggen/dolke dem i den, inntil man har oppnådd en så høy status at man kan utfordre lederens autoritet. Samtidig føler man på veien at man deltar i viktige prosjekter, som kan leve videre i ens egen fantasi).
Usikkerheten ligger i at det i så tilfellet er temmelig avklart hvilken rolle figuren din skal spille, mens en del av det som gjorde Morrowind spennende var hvordan bevisstheten din om dette ble utviklet etter hvert. I starten var du bare en fange som av uante årsaker blir fraktet til et fremmed rike, med beskjed om å bringe en pakke ordrer videre. For å egentlig forstå det samfunnet og kulturen du har kommet i, må du oppsøke ulike kilder, enten det er bøker, personer eller steder, og forståelsen av din egen rolle vil utvikle seg samtidig. I Oblivion ble dommedagsprofetien, og følgelig din rolle videre, kjent i løpet av den første halvtimen, noe som gir mindre incentiver til å forstå den verden man er kastet inn i, og dette leder til svakere innlevelse. Selvsagt kan der hende dette skyldtes at man ikke hadde nok midler til å faktisk gi Cyrodil særlig dybde, og derfor ikke ville ha spilleren til grave seg så dybt ned at de oppdager at huset mangler fundament.
Hvis ikke Skyrim snur opp ned på hele problematikken, og bryter fullstendig alle mine forventninger til en rollespillopplevelse. Dette tviler jeg imidlertid på.
Selv er jeg interessert i Solitude, da historien om the Wolf Queen Potema er noe av det som har fascinert meg i tidligere spill. Det og mykpornografien skrevet om Vivec og Almalexia, eller "The Lusty Aragonian Maid" av Crassius Curio:
-Here. Polish my spear.
-But, sera, it's so long, it's going to take the whole night.
-Plenty of time my dear, plenty of time".
Ah, ja. Morrowind var et bra spill.