SITAT(SHDR @ 12.11.06, 21.35) 34400
Til sist: Hvor sofistikert er egentlig spilldesignet? Er dette noe i nærheten av å være like saftig som Resident Evil 4? Det jeg likte så godt med RE4 var at location based damage ikke bare dikterte hvor mye skade som ble gitt, men også recovery time, hvor langt tilbake fiendene ble slått, hvordan det påvirket de andre fiendene, etc. Er fiendene like intelligente i Gears of War som i RE4? Er de istand til å gjøre noe mer enn bare å sitte bak murveggen sin og vente på at du får dratt igang saga? Er det noen intensitet?
[/b]
Hvor man treffer påvirker mer enn bare hvor mye skade som deles ut i dette spillet også, men ikke i like stor grad som RE4. En annen ting er at det er så intenst at man egentlig bare skyter mot hodet, siden logikken sier at da dør jævelen fortest. Og ja, de er i stand til mer enn å bare sitte bak murveggen og vente på å dø. De prøver hele tiden å komme nærmere, slik at de kan treffe deg lettere, eller knuse skallen din. Problemet med dette er at de ofte er altfor lette å slakte når de hopper frem fra dekningen sin, men det er i det minste bedre enn at de bare sitter der. Hvordan fiendene oppfører seg varierer jo fra type til type, noen stoler på smidigheten for å komme seg nærme deg og bite av hodet ditt, noen er for store til å søke dekning etc. etc.
SITAT(SHDR @ 12.11.06, 21.35) 34400
Er det noen mer spennende mål med spillet enn å pælme granater ned i små hull for å stanse fiendens fremferd? Er det noen set-pieces som er litt mer grandiose og oppfinnsomme enn som så?
[/b]
Veldig få. Sålangt jeg har kommet må jeg lure en svær, blind jævel ut av en bygning slik at jeg kan bruke Hammer of Dawn (kraftig stråle fra en satelitt) på den, men ellers har det ikke vært noe. Jeg er dog ikke så alt for langt ute i spillet, siden akkurat det partiet var brutalt vanskelig og jeg kun lånte det av butikken i en dag.
SITAT(SHDR @ 12.11.06, 21.35) 34400
Og sist, men ikke minst, er spillet hysterisk mørkt? Jeg er nemlig en anelse drittlei av at alle spill med real-time lyssetting skal være beksvarte overalt der det ikke er lys. Det var litt kult i 2004, da Doom 3 gjorde det for første gang, men jeg har foreløpig ikke virkelig likt et eneste spill med bekmørke som hovedingrediens. Bortsett fra Doom 3, da.
[/b]
Nei, spillet er ikke hysterisk mørkt. Man har ikke en lommelykt, og jeg har aldri følt behovet for en heller.
Jeg har enda ikke testet Co-op-en, men så fort vi får inn flere kopier av spillet, skal jeg og en jeg jobber med spille det. Jeg gleder meg, siden deler av spillet visstnok skal være beregnet på co-op, i tillegg til at jeg kanskje kan få kommet meg videre i spillet.