Som jeg også sier: Det er ingenting galt med det. Jeg fant Gears of War underholdende nok da jeg spilte det i julen. Ikke fantastisk men jevnt over underholdende. På sitt beste er er det en heseblesende og intens opplevelse; på sitt verste er det kjedsommelig skinnedesign. Heldigvis er det mest av det førstnevnte. Flerspillerdelen føler jeg ikke at jeg har nok erfaring til å kommentere, da jeg ikke har testet den på nett. Men det lille jeg så av den virket helt kurant fra et designperspektiv, så jeg ser ikke bort fra at man kan ha en del moro om bare vennene er gode og linjen likeså.
Problemet er forøvrig at en varm anbefaling av Gears of War er litt som en varm anbefaling av en pornofilm. I disse kvaisradikale dager, der pornoanmeldelse i enkelte kretser grenser mot akademisk aktivitet, glemmer man lett at det strengt tatt bare handler om en ting. Det går for deg eller det går ikke for deg. Orgasmen kan man la skryte opp i skyene med de mest opphøyde former for poesi, men til syvende og sist er det nokså uvesentlig. I det øyeblikket du lukker vinduet/zapper videre og tørker opp griset er alt forhåpentligvis glemt. Vel, hvis du er meg gråter du litt over hvor patetisk livet ditt er, men nok om det. Gears of War er enkel moro. Det er et supplement i underholdningshverdagen som fyller en rolle. Det gir seg (gudskjelov) ikke ut for å være noe det ikke er. Men hvordan i svarte helvete får du noe av dette til å passe inn under monikeren for klassiker-materiale. Det er ingen grunn til at oppfølgeren ikke skal ovegå dette. Og neste oppfølger. Og neste oppfølger. Hele designerfilosofien er så uspektakulær at det i bunn og grunn bare handler om mer ved på bålet for å overgå seg selv ved neste anledning. Det er kanskje ikke helt rettferdig å trekke paralleller til andre medier, men som enhver person med interesse for kulturelle uttrykk vet, er det som regel ikke slik at klassiske opplevelser blir forringet av neste års oppfølger.
Hvis det finnes en eneste person her på forumet som tror han kan tenke seg å trekke fram Gears of War til eventuelle fremtidige barn som det ultimate uttrykk for vårt tiårs spilldesign, vil jeg gjerne høre fra denne. Spillet er et dårlig eksempel på interaktivitet, det er et dårlig eksempel på god konstruksjon, det er et dårlig eksempel på historiefortelling og det vil innen den tid også ha blitt et dårlig eksempel på hvor mange polygoner det er mulig å presse ut på en gang. Det er et jævlig godt eksempel på homofilt balledesign i forlokkende forkledning, det skal Cliffy B ha, men der slutter også listen av ting som er verdt å treke fram ved Gears of War ganske så brått. Det er ikke noe Half-Life, det er ikke en gang noe Halo, og det er definitivt ikke noe Super Mario Bros, take your fucking pick. Designfilosofien er så lite sofistikert at den ikke er verdt algoritmene den er bygget på og muligheten til kreativ improvisasjon er nærmest begrenset til skyt, dekning, skyt. Ingen av disse tingene gjør Gears of War til et dårlig spill; det gjør det derimot til et jævlig dårlig eksempel på hva spillformatet på sitt beste kan prestere.
Jeg har ingen problemer med å anbefale Gears of War, akkurat som jeg ikke har noen problemer med å anbefale Pitch Black, som du smakfullt vurderte til 6/10, men det jeg har problemer med er å hylle spillet som om det skulle vært paven selv basert på disse ankepunktene. Det er ingenting galt med at det finnes slike spill, det er ingenting galt med å spille slike spill, men hvis noen som helst tror at å klistre en 10/10-poengsum på noe så intetsigende som Gears of War er veien forover, har jeg nyheter å komme med: Dere har ikke peiling. Jeg har til en viss grad forståelse for frykten for at de intellektuelle vil finne verdi i mediet vårt, fortelle oss hva vi kan og ikke kan like, og finne sin egen lille nisjé hvor de kan sitte og runke til egoet sitt til også spillmediet er ferdig som utrykksform. Men denne runddansen har vi sett før. Men hvis vi ikke en gang er sobre nok til å innrømme for oss selv at den moroa Cliffy B serverer er en særdeles dum en, vil vi fortsette å befinne oss i ingenmannsland en stund til.
Når du sier at vårt medium er et ungt et, og at eventuelle forbrytelser kan bortforklares på den måten, har du meget riktig. Men jeg ser ikke hvorfor vi, som "opplyste", skal fortsette å ta oss arbitrære friheter når vi egentlig vet bedre. Ja, jeg er en bitter og avstumpet dritt, men jeg har fortsatt store problemer med å gi mennesker som egentlig vet bedre friheter bare fordi det er ubehagelig å åpne kjeften. Det er kanskje vanskelig å si om å legge press vil ha noen positiv effekt (ikke at jeg har noen illusjoner om egen storhet). Likevel har jeg vanskelig for ikke å irritere meg over hvor lite som må foregå i hodet på den enkelte spillutvikler, den enkelte spillskribent og den gjengse forumbruker. Kanskje det hadde vært bedre å bare vise tålmodighet, for ting vil definitvt bli bedre, og i Gears of War sitt tilfelle, har jeg på følelsen at det er et eksempel på at ting blir verre før de bli bedre, når Will Wright forhåpentligvis igjen forandrer vårt syn på mediet med Spore. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg.