Half-Life 2 - Offisiell Tråd

#81
Hehe, du mener omtent det motsatt av meg. Men hvor langt er du? Mitt inntrykk er at fiendene blir vanskeligere og vanskeligere utover i spillet. Men så skal vi ikke se bortifra at det faktum at jeg suger i slike spill spiller inn.
 
#82
riktor_1 er jo, som vi alle vet, intet mindre enn legendarisk dårlig i slike spill :)

For min del har jeg foreløpig bare spilt spillet et par timer (tidsmangel), men jeg må si meg litt enig med vår venn Shadar - kampene har ikke overbevist så langt, satt opp mot Halo 2s uforutsigbarhet. Men du verden, for et spill.
 
#84
Spiller på medium og har da blitt drept et par ganger av fiendene utover i spillet, men ikke fordi de er noe særlig smarte, heller at det kommer ekstremt mange av de.

Savner at de som Shadar sier er mer likeverdige meg, og at et nytt rom er et nytt scenario der du må finne på en smart taktisk løsning for å utrydde de krypa så effektivt som mulig. På samme måte som metal gear solid, der hvert rom er et scenario som har en eller flere perfekte måter å snike seg forbi til neste rom.

Men synes like fullt det er ekstremt morsomt å spille det!
 

Novastrum

Feminist-elitist
#86
Jeg forstår ærlig talt ikke hva dere snakker om. :flau:
Forresten, hvor langt har dere kommet i spillet?

Jeg ser på fiender som leketøy. Gordon er Supermann og Combine-soldater er lekesoldater som skal slaktes på oppfinnsomme måter. Half-Life 2s verden er din lekeplass. Lek.
Selv om det ikke er nødvendig med en «slagplan» for å meie ned hver eneste fiende i spillet, innbyr det fortsatt til eksperimentering i kampene. Hvis jeg mister 30% helse og 50% armering, fortsetter jeg ikke. Selv om jeg vet at det ligger massevis av Med-Paks og energibeholdere like ved. Jeg prøver og prøver til jeg tar fienden med minimal skade, ikke over 10%. Noen vil si at det er juks, men det er det ikke. Jeg quicksavet ikke hele tiden og dette var en morsom måte å klare spillet på.
Det kan godt hende fiendene ikke serverer nok _motstand_, men morsomme å sloss imot, det er de. Og det er tross alt det som teller. :)
Strider -> Første dødsskrik man hører -> orgasmisk _opplevelse_.

Shadar: Angående Ikaruga er jeg litt uenig. Etter man lærer seg banene blir det hele en rutine, man rekker ikke tenke seg hva som er den lureste taktikk. Man kan den allerede.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#87
MMmmmmmmmmmmmmmmh. Jeg gleder meg som faen til jeg får tak i det spillet.
 

Lodin

Der Waaaah
#88
Veit bare at jeg ikke har hatt det så morro med et FPS på lenge som når jeg spillte HL2, mens at jeg derimot skrudde av H2 når jeg kom til the flood andre gang. Kommer nok til å kjøre gjennom det, men akkurat nå er det for mange andre bra spill der ute.
 
#89
Opprinnelig skrevet av Novastrum@19.11.2004, 18.31
Jeg forstår ærlig talt ikke hva dere snakker om.  :flau:
Forresten, hvor langt har dere kommet i spillet?

Jeg ser på fiender som leketøy. Gordon er Supermann og Combine-soldater er lekesoldater som skal slaktes på oppfinnsomme måter. Half-Life 2s verden er din lekeplass. Lek.
Selv om det ikke er nødvendig med en «slagplan» for å meie ned hver eneste fiende i spillet, innbyr det fortsatt til eksperimentering i kampene. Hvis jeg mister 30% helse og 50% armering, fortsetter jeg ikke. Selv om jeg vet at det ligger massevis av Med-Paks og energibeholdere like ved. Jeg prøver og prøver til jeg tar fienden med minimal skade, ikke over 10%. Noen vil si at det er juks, men det er det ikke. Jeg quicksavet ikke hele tiden og dette var en morsom måte å klare Det kan godt hende fiendene ikke serverer nok _motstand_, men morsomme å sloss imot, det er de. Og det er tross alt det som teller. :)spillet på.

Strider -> Første dødsskrik man hører -> orgasmisk _opplevelse_.

Shadar: Angående Ikaruga er jeg litt uenig. Etter man lærer seg banene blir det hele en rutine, man rekker ikke tenke seg hva som er den lureste taktikk. Man kan den allerede.
137921​
Er fortsatt dritmoro sloss mot de, men hadde ikke gjort noe om det var mer lagt opp til taktikk. Savner litt det man fikk se i en av de første videoene, at man sperret døra med diverse saker og så prøvde fiendene komme inn uten hell, så kommer de heller igjennom vinduet.

En slags taktisk videreutvikling kunne vært at man visste huset man var i kom til å bli angrepet, så fikk man litt tid til å rigge, sperre dørene, sette opp feller ved vinduene osv.

Når det gjelder offensiv taktikk kunne det feks vært mulig å se at en gjeng soldater satt inni et rom, og man brukte gravity gun til å skyte en bensintønne inn gjennom vinduet, rommet tar fyr i et inferno av flammer (elsker det uttrykket :p), noen tar tak i våpen andre ikke, folk hopper ut av vinduet brennende, andre løpende ut døra i panikk..

Noen metoder er mer tilfredstillende enn andre, og om slike ting var mulig hadde spillopplevelsen vært 100%. Det er forøvrig veldig viktig at disse tingene ikke virker påtvungne, men som en del av friheten spilleren har.

Sist men ikke minst: Selv om HL2 heldigvis ikke er et stealth/snikespill savner jeg muligheten til å gjemme seg, kaste ting for å få soldatene til å undersøke et annet sted enn der du er, etterfulgt av et herlig granatkast i samme retning :)
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#90
Ah, jeg elsker det. Men slutten gir meg frysninger... Herlig, med andre ord. :tommelopp:
 
#91
ÆSJ! Spillet stopper og det kommer feilmelding når den prøver og loade et sted litt ute i chapter 1. FAEN!!! Gi meg pengene tilbake!!!
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#94
Høres som du sliter med et innebygd lydkort eller feilmessige lydinnstillinger. Prøv en annen software-driver.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#95
Eller for en langt bedre og permanent løsning: Kjøp deg et billig SoundBlaster Live!-kort. Selv de billigste er flere hundre prosent bedre enn de innebygde skrotkortene som følger med hovedkort nå om dagen.
 
#96
At lyden hakker kan være for at maskinen er for svak i forhold til instillingene dine. Lydfilene ligger ettersom jeg forstått pakket, og pakkes ut etterhvert som de trengs. Ligger noen fixer rundt om kring som gjør at lydfilene pakkes ut, og forblir utpakka. Det kan hjelpe.

Ellers så er HL2 ett ganske greit spill, men endel ting som irriterer.

For det første så følger ikke skyggene lyskildene som i Deus Ex 2 f.eks. men en gitt lyskilde som ikke stemmer med lysene man ser i spillet.

Fysikken er også teit, alle ting er alt for lette. Prøvd å løfte en kasse med flasker i? De spretter i taket. Pluss at ting som bord og skap ++ er altfor lette. Dette resulterer mange gang i at man setter seg fast i inventar som ligger på gulvet når man går over de. Spes når man går over paller skjer dette.

Skygger vises gjennom tynne vegger.

Friksjonen er mange ganger altfor liten.

Dekk ruller ikke når man setter dem i en bakke, men de sklir ned uten å rulle.

Enkelte clipping-problemer av og til, folk og fe som vises gjennom vegger.

Men ellers så er det bra! så langt ihvertfall.....
 
#97
At folk kan la sånne bagateller ødelegge spillegleden :sukk:
Grunnen til at lyset er sånn er for at spillet ikke skal kreve superpc. 100% realtime skygger er ikke noe problem i spill som Deus ex 2 eller Doom3, siden alt foregår innendørs og ofte mørke rom (få lyskilder).

Spill spillet, ikke analyser det.
 
#98
Spiller spillet, men sånne småting ødelegger den store hele helheten. Blir bare så latterlig når skyggen går feil vei, eller halve combine-soldaten stikker ut gjennom veggen...
 
#99
ikke opplevd noen bugs bortsett fra at 1 ut av 1000 folk setter seg fast i veggen...

*VÅPEN-SPOILER*(oh... nytt ord)





Morsomt å stifte folk fast i vegger med crossbow :gevær:
 

Novastrum

Feminist-elitist
Opprinnelig skrevet av Gromle@20.11.2004, 01.35
eller halve combine-soldaten stikker ut gjennom veggen...
138156​
Det du beskriver skjer ikke. Du må isåfall ha opplevd at fiender lander igjennom objekter med bevegelige deler, eller fysikk. Solide objekter (altså brushes som ikke kan bevege seg) er umulig å trenge igjennom for objekter med fysikk. Som ethvert spill er det selvfølgelig bugs, men hvis det ikke skjer regelmessig ser jeg ikke grunnen til å ergre seg. Jeg har drept mange tusen fiender, men aldri opplevd det du beskriver. Det irriterer meg at fiender faller igjennom objekter med fysikk, men man får bare håpe de fikser det i en patch. I de senere kapitlene i spillet har de nemlig fikset dette på en finurlig måte. Irriterende at det ikke er sånn i hele spillet.

Hjul ruller forresten som bare det de. Kommer ann på underlaget og hvor mye friksjonsverdien er på.