Beviser har jeg ikke, men såvidt jeg vet eksisterer det heller ikke
beviser for korrupsjon i USA eller England heller, kun sterke indisier. Hva gjelder Gamer, så tror jeg de har integritet. Jeg klarer iallfall ikke se noenting de skulle gjøre galt, utover å være noe tørre og ukritiske. Men det er opinionering.
Gamereactor har jeg litt mindre tro på, ettersom de har en reklamefinansiert utgivelse, et gratisblad med omtaler som ofte har gitt vanvittig høye karakterer. Gode eksempler: Turok Evolution (som fikk 8/10) og Counter-Strike til Xbox, som ble tildelt samme karakter til tross for at det ble rettet temmelig streng kritikk mot spillets mange feil og mangler. Til slutt skrev vedkommende som gjorde omtalen at det uansett var CS, og derfor bra. Begge disse spillene har jeg sett annonser for i bladene. Ikke tolk det som at jeg tror de KJØPES, men jeg tror de er litt interesserte i å tilfredsstille. Jeg synes for eksempel Counter-Strike er et repetetivt og uengasjerende spill, men det er slett ikke på bølgelengde med veldig, veldig mange gamere. Kanskje Gamereactor bare ville gi karakteren de trodde spillet ville ha for veldig mange fans? Hva angår Turok har det nok litt mer med fanboyisme å gjøre, ettersom spillet har mottatt rimelig lunkne kritikker (3/10 av for eksempel Edge, 5/10 av Eurogamer og ymse middelskarakterer fra de fleste nettsteder). Uansett bygger det ikke opp under deres integritet.
Kontroll har jeg såvidt lest, og det så virket seriøst og kritisk, om enn med et helt annet nedslagsfelt enn hva vi håper å få. SuperPLAY har jeg heller ikke lest, men den generelle meningen om det magasinet later ikke til å være
alt for god.
Hva jeg vil frem til er ikke å få fiender, men å distansere oss litt. Si at dette er en annen type side. Vi kommer ikke til å sitere pressemeldinger som lover revolusjonerende gameplay eller den perfekte konsoll, eller kanskje sette en ny standard for samspillet mellom design, funksjon og brukervennlighet. Vi er mer kritiske. Vi vurderer noe utifra hva det ser ut som, og hva det kan bli, heller enn hva som skaper en stor overskrift. Vi skal motbygge hype.
Og jeg leste over nå igjen. Jeg har vært *litt* uheldig med fraseringen min her ... hva jeg mente var at den norske spillpressen, være den seg småsider eller store, profesjonelt backede sider, i mine øyne er altfor lite kritiske og generelt for lite interesserte i å mene noe heller enn bare å rapportere. Jeg mente ikke å sidestille den norske spillpressen med den tidligere nevnte korrupte utenlandske. Det har jeg som du sier absolutt ingen beviser for eller engang grunn til å mene.
Men, siden jeg uttaler meg offisielt, er det kanskje på sin plass å trekke uttalelsen, om den er så gal? Så har jeg fått min første leksjon i hovmod og fall.