Kritikk til nye Spillegal

Opprinnelig skrevet av Agahnim@22.09.2004, 09.42
Niks, titler skal skrives i kursiv.
106396​
jeg har også sett titler blitt skrevet i kursiv, glemte det i forrige melding. men at titler også kan skrives i gåseøyne, er ikke feil! de aller fleste avisen f.eks. pleier å gjøre det.

Det finnes ingen generelle regler for hvordan titler skal skrives. Hvorfor skulle det det?

Opprinnelig skrevet av Shadar@22.09.2004, 09.18
Jeg sier ikke at reklame er negativt, jeg sier bare at sider flest har helt latterlige mengder av det, og at det er verdt å stille spørsmålstegn ved spillsider som gir gode karakterer for å opprettholde strømmen av promospill og reklameinntekter. Og dem er det ikke så altfor få av.
Hvorfor skape fiender ved å slenge ut slike påstander som du absolutt ikke har noe bevis for?

Hvis du tenker på Gamer, Gamesreactor, SuperPLAY, Kontroll e.l. sider/blader, så er det faktisk slik at de som jobber med det redaksjonelle i mediet ikke har noe som helst å gjøre med de som selger inn annonser til mediet. Slik er det i alle seriøse medier. At man bytter eksklusivitet og annonser med høye karakterer forekommer ikke i Norge. Jeg har selv skrevet en artikkel om akkurat dette fenomenet. Driv3r er et glimrende eksempel på at korrupsjonen som er tilstede i enkelte engelske og amerikanske medier ikke finnes i samme omfang i Norge. Faktisk det siste eksempelet på forsøk på å påvirke spillkarakterer i Skandinavia som jeg kan dokumentere var Take 2, men de har roet seg etter Vice City-utgivelsen.

Jeg ser gjerne at du kommer med noe bevis for påstandene dine, istedetfor å lage en virkelighet som ikke eksisterer, for jeg blir bare flau på Spillegals vegne av denne stadige nedrakkingen av andre journalister og medier.

SHDR

Gullmedlem
Beviser har jeg ikke, men såvidt jeg vet eksisterer det heller ikke beviser for korrupsjon i USA eller England heller, kun sterke indisier. Hva gjelder Gamer, så tror jeg de har integritet. Jeg klarer iallfall ikke se noenting de skulle gjøre galt, utover å være noe tørre og ukritiske. Men det er opinionering.

Gamereactor har jeg litt mindre tro på, ettersom de har en reklamefinansiert utgivelse, et gratisblad med omtaler som ofte har gitt vanvittig høye karakterer. Gode eksempler: Turok Evolution (som fikk 8/10) og Counter-Strike til Xbox, som ble tildelt samme karakter til tross for at det ble rettet temmelig streng kritikk mot spillets mange feil og mangler. Til slutt skrev vedkommende som gjorde omtalen at det uansett var CS, og derfor bra. Begge disse spillene har jeg sett annonser for i bladene. Ikke tolk det som at jeg tror de KJØPES, men jeg tror de er litt interesserte i å tilfredsstille. Jeg synes for eksempel Counter-Strike er et repetetivt og uengasjerende spill, men det er slett ikke på bølgelengde med veldig, veldig mange gamere. Kanskje Gamereactor bare ville gi karakteren de trodde spillet ville ha for veldig mange fans? Hva angår Turok har det nok litt mer med fanboyisme å gjøre, ettersom spillet har mottatt rimelig lunkne kritikker (3/10 av for eksempel Edge, 5/10 av Eurogamer og ymse middelskarakterer fra de fleste nettsteder). Uansett bygger det ikke opp under deres integritet.

Kontroll har jeg såvidt lest, og det så virket seriøst og kritisk, om enn med et helt annet nedslagsfelt enn hva vi håper å få. SuperPLAY har jeg heller ikke lest, men den generelle meningen om det magasinet later ikke til å være alt for god.

Hva jeg vil frem til er ikke å få fiender, men å distansere oss litt. Si at dette er en annen type side. Vi kommer ikke til å sitere pressemeldinger som lover revolusjonerende gameplay eller den perfekte konsoll, eller kanskje sette en ny standard for samspillet mellom design, funksjon og brukervennlighet. Vi er mer kritiske. Vi vurderer noe utifra hva det ser ut som, og hva det kan bli, heller enn hva som skaper en stor overskrift. Vi skal motbygge hype.

Og jeg leste over nå igjen. Jeg har vært *litt* uheldig med fraseringen min her ... hva jeg mente var at den norske spillpressen, være den seg småsider eller store, profesjonelt backede sider, i mine øyne er altfor lite kritiske og generelt for lite interesserte i å mene noe heller enn bare å rapportere. Jeg mente ikke å sidestille den norske spillpressen med den tidligere nevnte korrupte utenlandske. Det har jeg som du sier absolutt ingen beviser for eller engang grunn til å mene.

Men, siden jeg uttaler meg offisielt, er det kanskje på sin plass å trekke uttalelsen, om den er så gal? Så har jeg fått min første leksjon i hovmod og fall.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Hvordan titler skal skrives er opp til redaktøren, men det er vanlig å enten skrive dem i kusiv, eller med anførselstegn uten annen formatering. :)

Eneste jeg har å utsette på er at det er tåpelig at dere har fastlåst siden til 800x600, mens forumet endrer bredde, etc. etter hvor "stort" vinduet er. Hvorfor ikke gjøre det samme med forsiden og? Da vil sikkert ting se penere ut.

Ellers virker det greit.

Og ja - Temaet virker litt grått og trist. Litt farger hadde ikke skadet. :)

Bare til deres oppmerksomhet så ser sida ut som hiroshima 1945 med IE på Mac.. Det er jo fler og fler som bruker mac, både jobb og privat. Så det hadde vært en idè å få fikset det kanskje?

Opprinnelig skrevet av Shadar@22.09.2004, 10.29
Gamereactor har jeg litt mindre tro på, ettersom de har en reklamefinansiert utgivelse, et gratisblad med omtaler som ofte har gitt vanvittig høye karakterer. Gode eksempler: Turok Evolution (som fikk 8/10) og Counter-Strike til Xbox, som ble tildelt samme karakter til tross for at det ble rettet temmelig streng kritikk mot spillets mange feil og mangler. Til slutt skrev vedkommende som gjorde omtalen at det uansett var CS, og derfor bra. Begge disse spillene har jeg sett annonser for i bladene. Ikke tolk det som at jeg tror de KJØPES, men jeg tror de er litt interesserte i å tilfredsstille. Jeg synes for eksempel Counter-Strike er et repetetivt og uengasjerende spill, men det er slett ikke på bølgelengde med veldig, veldig mange gamere. Kanskje Gamereactor bare ville gi karakteren de trodde spillet ville ha for veldig mange fans? Hva angår Turok har det nok litt mer med fanboyisme å gjøre, ettersom spillet har mottatt rimelig lunkne kritikker (3/10 av for eksempel Edge, 5/10 av Eurogamer og ymse middelskarakterer fra de fleste nettsteder). Uansett bygger det ikke opp under deres integritet.
Det er et langt sprang fra å gi et spill en god karakter til at bladet er korrupt. Om man nå ser på Gamereactor, så har de en lang rekke skribenter av ulik erfaring. Om nå en av disse synes Turok Evolution (som forøvrig har en snittkarakter på 71% på GameRanking) var et morsomt spill, og skriver i sin omtale hvorfor han synes dette, så betyr ikke det automatisk at Gamereactor er korrupt. Det finnes ingen objektiv "riktig" karakter på et spill. Personlig synes jeg Gran Turismo 3 fortjener maks 5/10, mens Wild Metal Country fortjener 9/10, stikk i strid med alle omtaler, men det betyr ikke at jeg er korrupt, det er min personlige mening. Og det er det en anmeldelse skal være.

Nå er ikke jeg Jon Bjerk (redaktør for Gamereactor), men om jeg hadde vært ham og jobbet ræva av meg for å lage et blad som skal ut hver måned, og blitt feilaktig anklaget for korrupsjon og liten integritet av en nyoppstartet spillside, så hadde jeg blitt ganske forbanna. Faktisk så forbanna at jeg kunne tenkt meg å oppsøke denne Erlend på neste spillarrangement for pressen og banket livskiten ut av denne karen som påstår ting han ikke har dekning for. Du har makt når du skriver, Erlend, og den makten må du være deg bevist. Du vinner ingenting med å anklage konkurrenter for å være korrupt, tvert imot så taper du integritet ved at det virker som du er desperat etter å fremheve hvorfor Spillegal er et bedre medie, istedetfor å bevise at Spillegal er best ganske enkelt ved å være best og ignorere de andre.

Kontroll har jeg såvidt lest, og det så virket seriøst og kritisk, om enn med et  helt annet nedslagsfelt enn hva vi håper å få. SuperPLAY har jeg heller ikke lest, men den generelle meningen om det magasinet later ikke til å være alt for god.
SuperPLAY bruker bl.a. artikler fra Edge, og har et samarbeid med de. SuperPLAY er helt klart det mest seriøse spillbladet i Norden.

Hva jeg vil frem til er ikke å få fiender, men å distansere oss litt. Si at dette er en annen type side. Vi kommer ikke til å sitere pressemeldinger som lover revolusjonerende gameplay eller den perfekte konsoll, eller kanskje sette en ny standard for samspillet mellom design, funksjon og brukervennlighet. Vi er mer kritiske. Vi vurderer noe utifra hva det ser ut som, og hva det kan bli, heller enn hva som skaper en stor overskrift. Vi skal motbygge hype.
Det applauderer jeg, men gjør det da, istedetfor å påpeke mangler hos konkurrentene. Og i tillegg mangler som er oppdiktet.

Og jeg leste over nå igjen. Jeg har vært *litt* uheldig med fraseringen min her ... hva jeg mente var at den norske spillpressen, være den seg småsider eller store, profesjonelt backede sider, i mine øyne er altfor lite kritiske og generelt for lite interesserte i å mene noe heller enn bare å rapportere. Jeg mente ikke å sidestille den norske spillpressen med den tidligere nevnte korrupte utenlandske. Det har jeg som du sier absolutt ingen beviser for eller engang grunn til å mene.
Slik er det med all underholdningspresse, enten det gjelder seg musikk, film eller spill. Det er derfor vi trenger undergrunnspressen og alternative synspunkter.

Men, siden jeg uttaler meg offisielt, er det kanskje på sin plass å trekke uttalelsen, om den er så gal? Så har jeg fått min første leksjon i hovmod og fall.
106404​
Det hadde holdt å skrevet noe slikt som: "Spillegal er ikke som andre spillsider. Vi følger ikke strømmen, vi følger ikke massene, vi er ute etter de oppriktig gode spillopplevelsene, ikke etter storselgerne som ofrer substans for glamour, spillbarhet for lisensiering, etc." uten å innta en nedlatende holdning ovenfor alle andre som skriver om spill i Norge.

SHDR

Gullmedlem
Men da kan du anse meg som innehaver av den holdning istedet. Å trekke uttalelsen nå tror jeg ikke funker, så jeg får bare bevise at vi er å betrakte som en seriøs aktør, tross uheldig og hovmodig mission statement.

Da får jeg bare jobbe. Og bevise at vi er noe mer enn bare skryt. Så får vi se ... det er nå den virkelige jobben begynner.

Haha Shadar. Anmelelsene dine suger jo maks. Skjønner ikke hvorfor du får skrive noe i det hele tatt her. Du burde jo sperres inne i apeburet (eller Shadar Logoth for den saks skyld, om du unnskylder WOT spøken). Hvordan kan du i det hele tatt føle deg berettiget til å gi konstruktiv kritikk på noe som helst?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!

Nei, du må nok skjerpe deg om du fortsatt vil regnes som den intellektuelle elite på denne siden av oppblåste egoers hjemland.

*Venter spent på min første anmerkning* :ler: :ler: :ler:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av The Creature@22.09.2004, 12.10
Bare til deres oppmerksomhet så ser sida ut som hiroshima 1945 med IE på Mac..  Det er jo fler og fler som bruker mac, både jobb og privat. Så det hadde vært en idè å få fikset det kanskje?
Den funker med Safari, Apples egen browser til Mac. Switch til den. :)

Edit: Jeg ombestemte meg. Etter å ha sett hvordan forsida ser ut i IE på XP, må jeg konkludere med at den ser rompe ut i Safari også.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av impywimpy
Haha Shadar. Anmelelsene dine suger jo maks. Skjønner ikke hvorfor du får skrive noe i det hele tatt her. Du burde jo sperres inne i apeburet (eller Shadar Logoth for den saks skyld, om du unnskylder WOT spøken). Hvordan kan du i det hele tatt føle deg berettiget til å gi konstruktiv kritikk på noe som helst?
Jeje. Shadar legger terskelen himmelhøyt, så nå får vi se om vi klarer å trå over. Men jeg er ganske enig i at det er ugunstig å snakke nedlatende om andre spillsider, og den kritikken tror jeg Shadar også har tatt til seg.
Og hvis du synes Shadars omtaler suger, finnes det nok av andre norske spillfora å henge på. ;)

Jeg trodde ikke det var mulig å synke så dypt, men så feil kan man ta gitt. Det er vel ikke akkurat en drømmestart å få så mye pepper.. men man får som fortjent. Og å si at Opera er for nerder.. Jeg regner med at det er ønskelig at flest mulig skal bruke Spillegal, da blir det litt for dumt at men får beskjed at man er nerd fordi man bruker den nettleseren.. det gjør meg ikke særlig lysten på å besøke siden igjen. Ta heller til dere kritikken og gjør noe med den, i steden for å svare som om dere er en gjeng barnehageunger som ikke tåler å få passet påskrevet!

Og en annen ting: Driver dere Spillegal på heltid? Er det det som er jobben deres, eller er det en kveldshobby? Hvis det er det som er jobben deres, kan dere da forklare hvor dere får lønn fra, i og med at dere er så innmari imot annonsering?

SHDR

Gullmedlem
Varjen: Jeg ser ikke at noen av oss ikke tar imot kritikken? Impywimpy satser jeg på at ville provosere, og uansett begrunnet han ikke kritikken sin med annet enn at "vi suger", og da ... vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med det, siden jeg ikke synes vi suger noe særlig. At Opera er for nerder har heller aldri jeg sagt, og jeg ser faktisk ikke at det står noe sted. Kan du påpeke det for meg?

Jeg er imot at annonsering skal dominere en side som det så altfor ofte gjør, og dermed skal vi begrense reklameringen så mye som mulig, ha det vi trenger for å kunne drive siden skikkelig og se hva annet vi kan gjøre etterhvert. Dette er ikke en heltidsjobb, men det kan raskt bli det om ting går som det skal. Først og fremst er det en seriøs hobbyside, vi satser på å fokusere såpass mye meningshavende og talentfulle skribenter at vi klarer å få en stor plass i den norske spillbransjen. Så vi får se. Om du gir opp nå, Varjen, så er det din sak. Vi blir ikke borte av den grunn. Og man lærer så lenge man lever.

The Creature: Jeg sitter på en mac nå, og tenker akuratt det samme.

Uansett, er stort sett fornøyd. Herlig at siden omsider er oppe. Men det er masse rom for forbedringer. Å nevne bredden orker jeg ikke, det har så mange gjort allerede. Det jeg tror irriterte meg mest var hvor lite tekst man får plass til på en side og hvor trist alt ser ut. Mange av artiklene fra Erlend ser sinnsykt spennende ut, men jeg orker ikke lese alle fordi det er så mye blading mellom sidene. I likhet med Plan 9 får jeg litt skoletekst-assosiasjoner. Den gråe fargen synes jeg det blir for mye av. Blir nesten litt småtrist av å se på den.
Men så har jo siden nettop kommet opp.

Jeg er egentlig veldig fornøyd. Både med designet og innholdet. Men jeg kan vel komme med noe pirk.

I anmeldelsene går jeg ut ifra at dere gir en karakter fra 1-10. Men dette skriver dere ikke noe om, så vidt jeg kan se. Det står bare "Vurdering: (ett tall fra 1-10)". Hva med å heller skrive for eksempel "Vurdering: 8/10" eller "Vurdering: 8 av 10" (om spillet da får karakteren 8, så klart). Jeg antar de fleste forstår at dere bruker en 1-10-skala, men dette er bare en liten detalj som jeg kom på.

Hadde også vært fint med tydeligere overskrifter, og kanskje en uthevet ingress.

Ellers synes jeg siden var helt topp.

Om du ikke har sett det er det bare å lese gjennom en gang til.. eller jeg kan hjelpe deg litt.

Bazooka Tooth (skribent) sa 21.9.04, kl 22.21 ”Opera er uannsett for sære nerder”.

Døm selv...

Det er ikke rart at dere kan drive en reklamefri side når dere kun driver på hobbybasis, men de fleste skjønner vel at om man skal drive dette på heltid uten annen jobb ved siden av er man nødt til å få en inntekt fra et eller annet sted.. Hva er best? Å ha reklame på siden eller å selge seg på gata?