[Multi] Mass Effect 3 [360, PC, PS3, Phantom, Jaguar, Game & Watch, Brettspill]

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Litt uheldig at han skulle bruke 3 som det store stygge værstingeksemplet, ja :sukk:
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Alltid digg å skyte seg selv i foten, ja.
 

Lodin

Der Waaaah
Favorittbiten min er at alle argumenterer for at man må gi skaperne sin kreative frihet. Hele grunnen til at endingene er så dritt og brå er fordi EA ikke har gitt dem det. :ras:
Det er ikke no galt med sluttene i seg selv, problemet er at Bioware ikke har fått mekke dem orntlig.
 
Jeg mener det motsatt, altså at de har planlagt en DLC som tar for seg slutten av spillet på en mer omfattende måte, og det er den de nå går ut og sier de lager spesielt nå for å gjøre folk fornøyde. "Olive branch" kalles det i sånn PR-krisehåndtering, selv om det bare er offentliggjøringen og ikke selve DLCet (som jeg som nevnt tror uansett var planlagt)
Okay, da misforstod jeg deg. :) Sannsynligvis fordi jeg mener det er et dårligere PR-messig trekk. Eller... I hvert fall for min del, så setter Bioware seg i et mye bedre lys om forklaringen er den at slutten ble laget som den er for å bygge opp til en større, planlagt twist som kommer senere.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Shigsy: Jeg kan bare gjenta meg så mange ganger men tror du misforstår det jeg skriver så foreslår du leser det en gang til :)

Poenget er uansett å manipulere folk til å bli fornøyde, men om noen der ute tror de nå jobber på spreng for å utvikle noe helt nytt fra bunnen av som tilleggspakke eller whatever på bakgrunn av sutringa fra fansen så satser jeg en øl på Skroa de tar feil. Måten de lanserer og markedsfører det derimot, det styres kontinuerlig etter tilbakemeldingene fra fansen for å nettopp gjøre de fornøyde.

Som det Nicholas pastet her har de sagt ME3 er slutten på trilogien med en slutt de selv er fornøyde med, men om man ønsker noe mer utfyllende kan man kjøpe DLC men ingen tvang! Om noe kan de si "hei den skulle kosta 100 spenn men på bakgrunn av tilbakemeldingene har vi valgt å halvere prisen for å gjøre så mange som mulig fornøyde" men det er uansett bare blablabla.

Det er én avdeling i Bioware som har full kontroll over videre fremgang, og det er PR. Fuck kunstnerisk frihet og alt det der, de som jobber på spillet koder inn jigglypuff shepard den mystiske tvillingen til vår shep som skal fortsette der vår sluttet om de får beskjed om det, og om det er slik Bioware kan holde på fansen og på den måte skape kort- og langvarig profitt (først DLC, deretter sørge for at vi alle kjøper de neste spillene) så vil det skje.

Edit igjen: Blir litt frustrert når jeg ser slik Lodin poster rett over her, det er ikke som om Bioware har sagt "ååh sorry kjære kunder vi dreit oss ut, dere vet best og nå lager vi noe nytt til dere!", de har i korte trekk sagt "det kommer DLC" som ikke overrasker noen av oss.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg er jaggu ikke sikker. Det kisen sa var at vi skal på titte på slutten også skal vi mekke DLC samtidig. Grunnen til at jeg ikke tror det kommer no "DLC" som foregår etter den nåværende slutten er
at man blir dumpa tilbake til rett før man angriper Cerberus når man har runna det. Det betyr at de krever at man skal kjøre gjennom hele den biten på nytt og det veit Bioware at det er jævla få folk som gidder.
DLCet de hele tiden har planlagt kommer til å kunne spilles når som helst, akkurat som From Ashes. Det vedder jeg sokka mine på. (Med mindre de slipper frittstående DLC som startes fra hovedmenyen sånn som Deus Ex 3.)
I tillegg driver de nå å finner ut åssen de kan gjøre slutten mer forklarende og det trur jeg dukker opp som en gratis patch.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg kan avsløre det kommer mer enn én DLC-pakke til ME3.

Og angående patch vet jeg ikke hvordan det skulle fungert, en codexinnlegg om hva som skjedde med hvem, som man eventuelt leser når? Eller en ny avslutningsvideo (man må spille slutten på nytt for å se)? Ikke at det er en dårlig idé, men sett spørsmålstegn ved det, du skriver jo det selv
Det kisen sa var at
og det betyr at det de gjør funker!

Jeg ser uansett for meg at om ikke Bioware har gått helt klin kokos på prosjekteringen av salgstall har de allerede nådd det budsjetterte, poenget nå er å holde jernet varmt, fortsette å selge retailversjonene (leste noe tall, 4 av 6 millioner shippede eksemplarer eller noe er allerede solgt men burde sjekke ut nøyaktig) og ikke minst sørge for at alle kjøper DLC.

Hvordan gjør de det? Ved å holde folk fornøyde.

Hvordan gjør de folk fornøyde? Ved å si det de vil høre.

Nå er jeg enda ikke noen ekspert på PR-krisehåndtering men det er slikt som funker. Fant en link (i spoilertråden tror jeg) hvor en erfaren PR fyr analyserte situasjonen og hvordan Bioware håndterer den utifra sin kompetanse, tror han trakk mange av de samme konklusjonene.
 

Lodin

Der Waaaah
En relativt billig løsning ville være å slenge på stillbilder av folk og steder og la Lance Henriksen gjøre som Ron Perlman på slutten av alle Fallout.
Jeg tror det kommer til å gjøre minimalt, men nok til at folk ikke hadde klagd fullt så mye oprinnelig. Så slenger de det ut som en gratis update og de som gidder kan runne spillet på nytt.

Fallout 3 sin slutt ble jo som kjent endra, men det hadde de allerede planlagt har det siden kommet ut.

E: Woot!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Lodin :argh:
 

Lodin

Der Waaaah
:smugdog:
As you may know the Mona Lisa is a small painting, and her smile isn’t big enough (see the image below). So, I’m starting an online petition to have the smile changed because fuck all those people who enjoy it now.

[img-mona lisa]

Here’s my point, if you want to make the argument games are (fine) art, you can’t demand the product is changed. Look at movies, TV, music, paintings, musicals, poems, books, statues, architecture, etc; you have a choice, to like the final product or not. If you like it, that’s great, if not that’s fine to, but you can’t demand someone changes it, because there are people out there who enjoyed the final product.

Who the hell gave you the right to change it for other people?
:riffa:
 
Shigsy: Jeg kan bare gjenta meg så mange ganger men tror du misforstår det jeg skriver så foreslår du leser det en gang til :)
Jeg tror jeg forstår deg riktig og vi er stort sett enige. Bare jeg som forklarer meg litt dårlig. :) Det jeg prøver å si er følgende: Hvis tilfellet er det at Bioware har planlagt fra første stund å bygge på slutten slik at den gir mer mening, så håper jeg de kommer rett ut og sier det. Slik jeg forstår deg så mener du det er et bedre PR-trekk at de fremmer endringen som et tiltak satt i verk på grunn av syting fra fans, selv om endringen har vært på tegnebenken lenge. Om de går for sistnevnte løsning, taper de ansikt fra et kreativt ståsted. Hvis endringen blir lagt frem som et planlagt trekk, får det dem til å virke langt mer intelligente samtidig som endringene forhåpentligvis er bra nok til å tilfredsstille massene. Hvis den sinna internettmobben faktisk føler Bioware må gi dem en seier ved å flatt ut innrømme at presset fra fansen er det som initierte endringen, selv om det ikke nødvendigvis er tilfellet, så er dette en ekstra trist stund for det kollektive spillmiljøet. : /
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg bare henviser til det Lodin postet over her (og tar meg friheten å bruke måten han presenterte det på), nettopp at de gjør det du i posten din omtaler som sistnevnte (presenterer det som et kompromiss til fansen som har klaget, i korte trekk).

Jeg synser ikke om hva som kommer til å skje, forsøker heller å fra min bakgrunn analysere hva som skjer nå. Hele denne situasjonen er et herlig case i krisehåndtering for et stort firma (som er enda mer spennende da et datterselskap av Mamut som jeg jobber i, Active24, er i en "lignende" situasjon for tiden). Jeg mener ikke hva den beste PR-strategien er, jeg poengterer at den allerede er i gang og at de vil følge den strategien som gagner bunnlinja mest.
 

Lodin

Der Waaaah
Nå kan det nevnes at slutten vi fikk her er akkurat den samme som sto i filene som ble lekka for evigheter siden. Det eneste som egentlig mangler fra det manuset er noen side-quester jeg regner med at blir DLC. I en av dem joiner man Aria og hjelper henne med å ta tilbake Omega fra Cerberus.
 

demake

Seksuelt godteri
Mordin blei mos på siste oppdraget i ME2, men likevel dukket han opp på Sur'Kesh. YESS!
Beste buggen jeg noensinne har vært borti.
 

demake

Seksuelt godteri
Dobbelpost fordi
nå er'n dævv igjen:argh: jævla selvmordsfisle
 
Tror at hvis du dreper Wrex i ME1, saboterer genophage OG har høy rep så overlever han
 

Lodin

Der Waaaah
"Fansen" er fortsatt ikke fornøyd og nå har de skrota sammen no spenn og sendt 400 cupcakes til Bioware. De ansatte kan da velge mellom fargene røde, blå og grønne. Ikke at det spiller ikke så stor rolle siden de smaker akkurat det samme uansett. =D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kanskje jeg skal ta på meg å sende tre konvolutter til hver av de som driver på sånn? En rød, en grønn og en blå konvolutt hvor det ikke spiller noen stor rolle hvilken man åpner, siden det bare er et brev hvor det kun står "DU TRENGER PSYKIATRISK HJELP" i alle.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
To måneder seinere kan du sende en konvolutt på oppkrav for $9.99 hvor det står "kødda bare".