Jaggu. Har gønna gjennom første del av historien nå (som i de forrige er det først da du får lov til å mekke brett) og kikka litt på de andre greiene i spillet, og her er Wot I Think.
Så, joda, dette er LittleBigPlanet på (for det meste) godt og (ikke så veldig mye) vondt. Alt du har vært borti fra tidligere spill kommer i reprise, inkludert alt du var borti i LBP til PSP; siden Vita-en ikke har fullt så mye saft å skilte med som PS3-en, kommer den samme begrensningen som på PSP til syne når du mekker egne brett; siden det koster mye mer prosessorkraft å simulere fysikk på alle objekter, må du nå velge om ting du mekker skal være dynamiske eller statiske (statiske koster mindre så du kan ha mer av dem, men de rører aldri på seg, så klart). Hadde et bittelite håp om at du kunne spille enkelte av brettene fra LBP1/2 i Vita-utgaven, men det går så klart ikke an. Du starter med en blank måne, og det eneste innholdet du kan overføre fra konsollspillene dine er eventuelle kostymer du har kjøpt. Etter hvert da, PSN-sjappa har ikke fått med seg at LBPV eksisterer ennå. Og, joda, det er fortsatt begrensede checkpoints på de aller fleste brettene; spillet har (som i begge de to som kom ut etter det første) evig liv-checkpoints, men de brukes bare i de første brettene, teit nok. Moroa ligger ikke i å MÅTTE spille brettene om igjen fra start, liksom.
Og det var vel alt det negative så langt. Eller, en ting til, men den kommer seinere.
For resten er så jævla overveldende fett atte hjælp. Du får ikke gripekloa, paintballgeværet eller andre morsomme leketøy som ble lagt til i LBP2 eller DLC-pakkene (iallfall ikke i starten av spillet), men det du får er nye materialer som reagerer på berøringsskjermene. Du kan dytte enkelte klosser inn og ut av lagene ved å klasse på skjermene, eller trekke opp flippersprettere ved å fysisk trekke dem opp. Det er bittelitt kronglete i starten, men det tok to forsøk før jeg deisa gjennom et race fullt av manuelle trekkopplattformer uten å bryte komboen i det hele tatt. Det er samme moroa som med gripekloa i LBP2, og jeg elsker'e.
Temaet i LBPV er at kloden Carnevalia blir beleiret av The Puppetmaster og hans hær av hule marionetter, og dermed er det et skrudd sirkus/karnevaltema, komplett med balkan/klezmer-musikk og hele pakka. Det er typisk LBP-estetikk på den måten at det høres skikkelig jalla ut når du får høre om det, og så opplever du det og så er det bare fett. Spillet er laget av svenske Tarsier Studios (for det meste, etter hva jeg har skjønt), men brettdesignen så langt står ikke tilbake for de kuleste brettene i LBP2 (som sier ganske mye).
Nytt av året er at ekstrabrettene (dvs. småspillene) nå i langt større grad er spesialmekka greier (ofte må du snu på Vita-en for å se spillbrettet riktig), og at de ENDELIG har mekka en egen scorefunksjon som gir mer mening for småspill. Nå er det tre poenggrenser du får, og de er implementert i metastrukturen istedenfor at hvert brett må ha sin egen belønningsautomat. Så, tre stjerner på alle småspill er nå et gull-Trophy istedenfor de grønnjævlige trofeene som krever at hundre millioner mennesker spiller brettene dine og liker dem. Takke faen. Så, da er det den siste negative tingen så langt: Av de fire minispillene jeg har spilt så langt, var tre av dem halvkjipe kopier av eksisterende spill og den siste en ganske ålreit plattform-challenge. De tre spillene som ble kopiert var da Towerbloxx (eller hva originalen til det konseptet var) bare med Tetris-klosser istedenfor kuber og ikke noe kombosystem, Pipedreams (eller, igjen, hva nå enn originalen var der) bare med masse ekstra kompliserte regler som ikke ga noe spesielt til formelen annet enn at jeg måtte være jævlig kjapp på labben for å få tre stjerner, ooog hælvetes satans Whack-A-Mole. Twisten der var at det var Sackboys og ikke moldvarper jeg måtte trykke på.
Så: Ikke noe kjempefeil med noen av de småspillene, og de er godt laget, men... æh. Det er ikke sånt drit jeg vil spille i LBP. Plattformchallenges er faktisk å foretrekke da. Uansett, kan godt hende det blir bedre etter hvert (det er også en egen Arcade-seksjon med mye mer utførlige småspill, Pipedreams-kopien var blant dem).
Så, vel, litt småskuffende at det ikke er mer crossover på DLC-fronten; jeg skjønner at ikke LBP2-levelpacks kan kjøre uten videre på en Vita, men hva med å bruke om materialer, klistremerker og lyder? De burde gå an å bare smekke rett inn uten porting. Dog, jeg kjenner vel på gikta at det kommer en pakke med greatest hits fra PS3-utgavene som kan bli min for bare hundre kroner.
Uansett er det mest småplukk å utsette på dette; grafikken er beyond sinnssyk, med de samme effektene som på PS3; vel, lavere oppløsning på alpha, lavere polycount og lavere oppløsning på teksturer, men vis meg det mennesket (bortsett fra meg) som legger merke til det på Vita-skjermen. Historiemodusen er faktisk friskere og mer umiddelbart engasjerende enn den i LBP2 (klarte aldri å bry meg noe om noe som skjedde der), og kontrollsystemet er akkurat som før (med andre ord kommer folk fortsatt til å klage over at hoppinga er "floaty"). Vel, jeg synes fortsatt LBP er en briljant oppskrift, og brettredigeringsverktøyet er nå bedre å bruke enn noensinne takket være super-responsiv berøringskontroll (du kan så klart fortsatt bruke knapper og stikker til de operasjonene som passer mye bedre til det), så det er null problem å skrive "Kuk" med din egen håndskrift etter å ha brukt redigeringsmodusen i ti sekunder. Så, ikke over all forventning altså, men dette er fortsatt et LBP-spill som føles som om det hører hjemme på PS3 - bare at du kan spille det på dass. Smører til med en forsiktig 10/10 foreløpig.