Nintendo 3DS and shizz

Kilik

Lokal moderator
Nintendo tar sjelden de helt store sjansene ved lansering. GBA hadde Super Mario Advance (hovedsaklig SNES-utgaven av Super Mario Bros. 2) som det store lanseringsspillet. DS hadde Super Mario 64 som hovedspill. Jeg var da sikker på at DS ville overvømmes med N64-konverteringer akkurat som GBA hadde blitt med SNES-spill, men under ett år senere var det Nintendogs og Brain Training som var den store greia.

Jeg er ikke like hypp på 3D som bransjen selv virker å være for tiden og det å betale for spill på nytt for å se dem i 3D og med marginalt bedre grafikk står jeg over. Likevel føler jeg konsollen har nok å by på selv om 3D skulle vise seg å ende opp som en gimmick. Den kan gjøre alt DS kan gjøre, men med langt bedre grafikk, analog, et enormt mye bedre onlinesystem osv. Med softwarestøtten de allerede har skaffet seg tipper jeg det blir kjøpings når 3DS SP Lite-utgaven kommer ut...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Joda, joda, men altså: 3D-effekten er liksom det store salgspunktet med 3DS, det er ikke en ny måte å spille på slik som pekeskjermen var. I praksis er 3DS en DS bare med bedre grafikk, en større skjerm og en analog styrespak. Hvor mange DS-spill som utnytter pekeskjermen på nye måter har det kommet det siste året? Jeg sier ikke at jeg har rett og at dere tar feil, men jeg lurer bare på hvordan Nintendo skal pushe 3DS-er over på folka som er fornøyd med DS-en sin og ikke kjøper den bare fordi penere grafikk = kulere.

Men sånn har det vært for vanlige konsoller i altfor mange år, og når de først prøver på noe nytt (Kinect, Move) så er det ingen som liker det. Noe som er fullt forståelig. Uansett så synes jeg skjermen til DS er omtrent det eneste som har funket virkelig bra. Jeg ser ikke helt hva som kunne vært forbedret eller lagt til i 3DS, i det minste så får vi en joystick og gyrosensorgreier.

Lodin

Der Waaaah
Blir og spananade å se om dem får slengt opp Super Mario World eller no i 3D til launchen. Også skal dem selge Game Boy og GB Advance spill der. Sånt liker man.

I praksis er 3DS en DS bare med bedre grafikk, en større skjerm og en analog styrespak
Ikke så gærn't egentlig, for min del iallfall.

Jeg satt fortsatt på den eldste DSen inntil for litt siden før jeg gav den bort her på forumet, og hadde egentlig planer om å kjøpe DS Lite før 3DS var bekrefta, men nå blir det selvfølgelig 3DS istedet, og da er jeg i utgangspunktet ikke så kravstor til nye innovative greier. Når det er sagt synes jeg faktisk 3Den er en spennende ny greie, fordi vi ikke har sett det i gaming før(iallfall ikke denne måten å bruke 3D på), og fordi jeg er optimistisk og tror det faktisk vil funke veldig bra. Hadde man derimot måtte bruke briller hadde jeg aldri kjøpt maskina, men det er nettopp det at man slipper det som gjør at jeg er ganske sikker på at dette ikke blir en gimmick, men bare en nice bonus til det visuelle.

SHDR

Gullmedlem
Men sånn har det vært for vanlige konsoller i altfor mange år, og når de først prøver på noe nytt (Kinect, Move) så er det ingen som liker det. Noe som er fullt forståelig. Uansett så synes jeg skjermen til DS er omtrent det eneste som har funket virkelig bra. Jeg ser ikke helt hva som kunne vært forbedret eller lagt til i 3DS, i det minste så får vi en joystick og gyrosensorgreier.
Noe nytt? Hvilken stein er det du lever under? Move og Kinect er Sony og MS' desperate forsøke på å matche Wii feature-by-feature etter at de grovbomma på markedet for fire år siden. De trodde markedet ville ha HD-spill, skytevåpen og gråtoner, folk viste seg å gå mann av huse for karikerte spillfigurer, halvautomatiske bowlingsimulatorer og Everybody Votes Channel.

Man må lure litt når Ridge Racer PSP, ser mye bedre ut enn det som kommer på 3DS. På en annen side ser jo RES Evil bedre ut enn samtilge PSP spill jeg har prøvd, iallfall utifra traileren.

SHDR

Gullmedlem
Sjekka du ut Ridge Racer på DS? Det spillet er bevis på at Namco hater Nintendo og alle som eier konsollene deres. Overrasker meg ikke at de powerfailer atter en gang.

Hvis dere trenger å overtales om at 3DS er kraftigere enn for eksempel PSP, så kan vi godt begynne å gå inn på teknologien her. Det bare slår meg som meningsløst all den tid det er helt åpenbart at så er tilfelle.

Så en sånn VS trailer eller noe tror jeg, iallfall side ved side og ja de må hate nintendo.
Jeg vet at 3DS er kraftigere enn PSP, men i liten grad føler jeg specsa var ikke mye bedre og nå er vi 5-6 år lengere i teknologien.. Hvis Sony vil kjøre på med en kraftig PSP 2 så tror jeg den banker 3DS, men hvis de vil ha en billigere håndholdt med fokus på andre ting enn grafikk (for muligens flere kjøpere)- kan jo hende den ikke blir så mye bedre enn forgjengeren.

Noe nytt? Hvilken stein er det du lever under? Move og Kinect er Sony og MS' desperate forsøke på å matche Wii feature-by-feature etter at de grovbomma på markedet for fire år siden. De trodde markedet ville ha HD-spill, skytevåpen og gråtoner, folk viste seg å gå mann av huse for karikerte spillfigurer, halvautomatiske bowlingsimulatorer og Everybody Votes Channel.
Noe "nytt" da. Og greit nok at Wii har slått an, men jeg tror folk begynner å gå lei hele den BRUK KROPPEN DIN SOM KONTROLL-greia. Og poenget mitt var at 3DS har alt man skulle ønske, så hvorfor klager folk.

Lodin

Der Waaaah
Flere utviklere har bekrefta at de har PSP2 devkit og hevder det er veldig kraftig. Så får vi se om det hjelper når de viser den fram på E3 mens 3DSen allerede har vært ute i flere måneder. Blir derimot ikke overasket om også PSP2 har 3D bare at det er tacka på og bare fungerer sånn halveis. :p

SHDR

Gullmedlem
Uh, kan du peke på hvor specsene er svakere, eller tror du styrken på prosessorer og slikt bestemmes av klokkefrekvens og mengde RAM? FYI så er 4MB VRAM like mye som det var i PS2, og med tanke på at 3DS kjører på cirka halve oppløsninga skulle jeg tro det er meeeeer enn nok. De har to ARM11-er i parallell, altså to av samme sort prosessor som prosessoren i iPhone 4 er basert på, riktignok ved lavere klokkefrekvens men vi aner ikke hvor mange processing pipelines det er, vi aner ikke hvor raske bussene mellom CPU, GPU og RAM er, etc.

Det eneste vi kan vite sikkert er at Nintendo jevnt over ikke går for top-of-the-line komponenter, men det er både naturlig og forståelig siden de ønsker å tjene penger på salg av maskinvare, massemarkedet bryr seg ikke om spesifikasjoner og ikke minst betyr mindre kraftigere maskiner at det blir billigere å produsere spill. Det er tross alt et aldri så lite problem at spill er blitt rådyre å produsere samtidig som markedet har snevret seg inn.

Jeg ville vært mye mer bekymret for spillutvalget, for det slår meg ikke som dritspennende.

Joda, ser hva du sier. Likvel ikke helt overbevist at konsollen produserer "så veldig" mye bedre grafikk enn PSP. Som i seg selv er litt skuffende, imo.

Zelda, har det i det hele tatt fått noe særlig ansiktsløft? Utifra traileren ser det bare hakket bedre ut enn N64- Eller er jeg bare helt på viddene nå?

SHDR

Gullmedlem
Stort spenn i grafikken på spillene i videoen posta tidligere her. Noe av det (Animal Crossing, Kid Icarus) ser ut som GameCube-spill, mens Ridge Racer, Lylat Wars og Ocarina of Time ser ut som litt oppussa N64-spill. Metal Gear og Resident Evil ser dog bedre ut enn noe jeg kan huske fra forrige generasjon, men så er jeg ikke akkurat overbevist om at de videoene er så innmari representative for spillene. Kan godt være bullshots in motion.

Lodin

Der Waaaah
Joda, ser hva du sier. Likvel ikke helt overbevist at konsollen produserer "så veldig" mye bedre grafikk enn PSP. Som i seg selv er litt skuffende, imo.

Zelda, har det i det hele tatt fått noe særlig ansiktsløft? Utifra traileren ser det bare hakket bedre ut enn N64- Eller er jeg bare helt på viddene nå?
Modeller og teksturer er blitt pussa litt på, men ellers ser det rimlig likt ut ja. Jo også har dem gjort noe med vanntempelet så babby ikke skal ha så mye å syte over.

De nevnte vel at hovedproblemet var hvor slitsomt det var å skifte til jernstøvler hele tiden, og at det skulle bli lettere. La oss håpe at det er alt.