Here's the deal, yo:
Du, Jostein, er en slik gamer som foretrekker det vi kaller tradisjonelle hardcore-spill. Disse er som regel presentert som narrativer i genren politithriller, fantasy eller science-fiction og består som regel av en delvis realistisk fremstilling av ildkamp, håndtering av kjøretøy, håndgemeng, utforsking av isbreer, vulkaner, jungler, ørkener, storbyer, store ringverdener i det ytre rom og Mars. I løpet av spillet blir spilleren stilt ovenfor eskalerende utfordringer formulert via metaforer etablert av narrativet. Disse utfordringene går som regel ut på å mestre kontrollsystemet, kartlegge fiendens adferd og deretter presist og målbevisst gjøre bruk av kontrollsystemet for å bekjempe fiendens ved å utnytte svakheter i adferden deres.
Med tiden har hardcore-spillet blitt en etablert institusjon like mye som trinn i en utvikling. Visse narrativ, visse utfordringer, visse presentasjonsmessige konvensjoner har blitt populære blant et bærekraftig antall forbrukere, og disse kjøper hovedsakelig hardcore-spill. Linjen mellom hardcore-spill og casual-spill er diffus og vanskelig, og det er kanskje egentlig meningsløst å kalle noe casual-spill og hardcore-spill; vi kan se på hardcore-spill som en meget distinkt del av det bredere fenomenet spill.
Enkelte spillere har blitt lei av drøvtyggingen av konsepter og mekanikker i hardcore-spill, og er derfor grunnleggende skeptisk til om formatet har noen kommersiell fremtid. Disse søker nye opplevelser, og det er dette behovet i markedet Nintendo har fylt. Hardcore-spillere har på sin side sett på dette som en trussel mot deres hobby, fordi de opplever sine spill som ekte spill, mens ikke-hardcore-spill er kjedelige, barnslige eller rett og slett ikke korresponderer med deres personlige preferanser. Mange hardcore-spillere er nedlatende og elitistiske i forhold til spillere som ikke deler deres meninger om hva spill bør være. Tradisjonelt er disse PC-spillere, som har bedt konsollkidsa om å holde seg på lekeplassen sin slik at de store gutta kan drive med flysimulator og kontraterroroperasjoner i fred. Poenget her er at denne adferden kommer av en frykt for at "casual-spill" skal utslette eller erstatte hardcore-spill.
Nå som PC-en som spillplattform er i stor omveltning og den tradisjonelle hardcore-spilleren har flyttet seg til x360, har det blitt en sterkere og tydeligere polarisering: Hardcore-spillere ser på seg selv som trendsettere og stilskapere, gjerne fordi de er unge menn i tyve årene som knytter sin identitet inn mot underholdningen de forbruker, fordi det er en av de synligste kildene man har til identitet i vårt forbrukersamfunn. Andre er rett og slett bare konservative, infleksible eller fantasiløse. Mesteparten av hardcore-spillere holder kjeft og gidder ikke engasjere seg i diskusjoner.
De fleste spillkritikere er hardcore-spillere, de fleste spillbutikkansatte er hardcore-spillere, de fleste som diskuterer på spillfora er hardcore-spillere. Du er også en hardcore-spiller, og du tror at din interesse for spillmediet reflekterer den eneste eller iallfall mest riktige formen for interesse. Det er innmari slitsomt for både spillutviklere og andre spillere, siden de driter i hva meningen din er og hva konsensuset om spill måtte finne på å være. Samtidig har mennesket en sosial refleks. Når noen sier noe dumt eller gjør noe dumt, forsøker vi å irettesette vedkommende slik at feilen ikke begås på nytt -- det trenger ikke være noe som går utover andre enn den som begår feilen; den sosiale refleksen søker fortsatt å opprettholde en viss stabilitet slik at fremmedgjøring og fiendtlighet ikke får anledning til å oppstå.
Du er, med så mange ord, en hardcore-spiller som har sagt noe dumt som vi andre forsøker å irettesette deg på slik at du skal slippe å gå rundt og tro at alle andre mennesker tenker og føler slik som du gjør, eller at din måte å se ting på er mer riktig enn andres. Det kan godt hende du er uenig i dette, og det gjør deg isåfall til en individualist, og det er helt fint (jeg er en selv) -- men du er nødt til å forstå at dine holdninger og preferanser i forhold til spill ikke representerer noen sannhet eller virkelighet, bare din deltakelse i en sosial gruppe som kultiverer visse holdninger og normer, som du gjenskaper som en del av din identitet i relasjon til gruppen.
Skal jeg finmale det også, slik at du kan droppe skjea fullstendig og bare snorte det?