Jeg tror det har vært rævspill i alle tider, men nå antar de en form de fleste hardcore-spillere finner direkte motbydelige istedet for å være bleke blåkopier av populære titler, så de kan avvises fullstendig uten videre ettertanke. Dessuten er de mer synlige fordi de henvender seg til et marked som ikke har vært så interessert i spill tidligere, særlig eldre mennesker, kvinner og jenter. Jeg tror mediet er bredt nok og kvaliteten jevnt over høy nok til at markedet ikke vil kollapse under vekten av alle drittspillene. Til og med gratis-MMO-markedet holder seg jo i live til tross for at det hovedsakelig består av lunken kloakk.
Angående casual/hardcore, så vet jeg ikke om de begrepene maker så mye sense. Hva som er "hardcore" er forholdsvis flytende, med den konstant at spillene tenderer mot å være konkurranseorienterte og kreve en viss presisjon samt evnen og viljen til å sette seg inn i ofte kompliserte regelsett. RTS-er er et godt eksempel, mange FPS-er som Call of Duty 4, Team Fortress 2 og Unreal Tournament 3 er typiske eksempler, jeg ville mene at mer avanserte bilspill som Forza og Gran Turismo også faller innunder denne kategorien, selv om tematikken deres er velkjent og populær nok til å tiltrekke seg entusiaster som ikke vanligvis spiller bilspill. Det samme går for simulatorer, fra Flight Simulator til ARMA2: Det finnes masse folk som utelukkende spiller slike spill og unngår "Gamer-kulturen" generelt.
En "hardcore"-gamer er en som er villig til å spille kompliserte og langvarige spill, i min bok -- jeg nøler litt med å kalle ting som Grand Theft Auto, Prototype, Gears of War eller Uncharted: Drake's Fortune hardcore-spill, ettersom de er langt mer tilgjengelige og spillervennlige enn det jeg ser på som hardcore-spill, og det er nettopp derfor de er store suksesser. Mesteparten av de som kjøper disse spillene er nemlig ikke hardcore-gamere, men vanlige gamere, som er den helt klart største gruppen. Her er de som bare spiller WoW to ganger i uka, de som er kjempefans av Final Fantasy men driter i andre spill, folk som spiller mindre krevende spill, arkadespill, you name it. Dette er den største delen av markedet, de som ønsker en tilgjengelig og lettfattelig opplevelse. De største suksessene er alltid de som lykkes i å gjøre hardcore-spill tilgjengelige nok til at et bredere publikum kan sette pris på dem: Spill som Gears of War er komplekse nok rent mekanisk, men også oversiktlige og strømlinjeformede nok til at de tilbyr friksjonsfri underholdning.
På en måte kan en hardcore-gamer være en gamer som har investert mye tid og forståelse til en viss type spill som de virkelig liker og ikke kan få nok av, og som de opplever at har en estetikk, en slags intern orden, som må ivaretas. Ettersom markedet forandrer seg vil også genre gjøre det, og hardcore-fansen blir butthurtz og niholder på et lite knippe spill, og er mistenksomme til nyvinninger. Slik stagnerer sjangre (se RTS-er), ettersom visse elementer av spillopplevelsen "standardiserte" og etterhvert begynner å bli veldig gjennomskuelige og lettvinne for gamere som ikke er direkte investert i estetikken til systemene og som ikke nødvendigvis er interessert i å spille stadig mer kompliserte men likevel navlebeskuende spill.
Det kan også påstås at majoriteten av gamere bare vil ha de samme spillene omatt med bedre grafikk, men siden serier nye som introduserer noe nytt, noe unikt, noe som skiller dem fra resten av markedet, stort sett selger mest, er jeg ikke sikker på om jeg er enig i det. Om det nye er tematisk eller mekanisk er egentlig irrelevant, siden begge deler kan forandre opplevelser dramatisk -- Fallout 3 er for eksempel "bare" Oblivion i post-nuclear Washington med gønnere, men samtidig er de veldig ulike opplevelser.
Poenget mitt var uansett ikke at alle de som synes spill er kjedelige til vanlig er målgruppen til Nintendo, men at også de blir tiltrukket av potensialet for nye opplevelser på Wii. At Wii-en ikke helt har lykkes med å tilfredsstille oss som kjenner spill men vil ha noe nytt, men heller kjørt hardt på nye kunder som kanskje bare plukket opp Wii-en fordi den ble et fenomen heller enn fordi de egentlig vil bruke den, er jo til dels sant -- jeg bruker ikke Wii-en min særlig mye, men jeg tror jeg ville overlevd bare på en Wii også. Nå som Steam begynner å få opp tempoet på lanseringene sine spiller jeg egentlig mer på PC enn på konsoll uansett -- og da kunne Wii-en lett blitt konsollen min om jeg ikke hadde særskilt interesse av å følge med på konsollmarkedet.
*Phew*
Svarer det på spørsmålet?